26. 5. 2017  |  Meniny: Dušan

Príprava na pôrod

Tehotnosť je záťažové obdobie, na ktorého konci vás čaká veľký športový výkon. Aj tak sa dá chápať pôrod. Je teda úplne prirodzené, že ak svoje telo dobre pripravíte, zvládnete celý maratón so záverečným stúpaním ľahko a bez zbytočného utrpenia.
foto: Profimedia

Matka príroda je múdra a väčšinou umožní vznik nového života iba v tele, ktoré túto záťaž zvládne. Aj tak sa však na tehotenstvo môžete pripraviť sama a trochu uľahčiť prírode prácu. Teda, ak máte na túto prípravu čas.

Pravidelný pohyb

Predpokladajme, že otehotnieť plánujete približne o rok. Ak ste zvyknutá pravidelne športovať (cvičiť, plávať, bicyklovať, behať a pod.), máte napoly vyhraté. Vo svojich pohybových aktivitách neustávajte, len by ste mali prednostne zaradiť cvičenia zamerané na obnovenie a udržanie svalovej rovnováhy, najmä posilnenie brušných a sedacích svalov, čo povedie k uvoľneniu panvového dna a prekrveniu orgánov v malej panve.

Vedieť správne dýchať

Pri cvičení má veľký význam správne dýchanie. Všetky systémy jogy ho zaraďujú ako samostatnú, absolútne základnú súčasť práce s telom. Vhodnou fyzickou prípravou na tehotenstvo a pôrod teda môže byť práve niektorá forma jogy, cvičenie pilates či kalanetika. Veľmi prínosné je cvičenie na labilných plochách, ktoré aktivuje hlboké fixátory chrbtice, pomáha nastoliť svalovú rovnováhu a predchádzať bolestiam svalov a kĺbov. Sem patrí predovšetkým vhodne vedené cvičenie na fitloptách. Gymnastickú loptu môžeme využiť aj v domácich podmienkach namiesto stoličky či podložky pod nohy.

Cvičenie podľa návodu

Cvičiť môžete, samozrejme, i sama doma podľa ilustrovaných návodov či DVD. Ak sa rozhodnete pre tento variant, je vhodné absolvovať aspoň jednu inštruktáž pod vedením cvičiteľa, aby ste sa vyvarovali zbytočných chýb a mali z cvičenia čo najväčší prospech. V praxi sa často stáva, že tehotenstvo je z nejakého dôvodu ohrozené a lekár zakáže budúcej mamičke akúkoľvek pohybovú aktivitu. V takom prípade platí, že to, čo „natrénujete“ dovtedy, kým prípadný problém môže nastať, je vaša veľká devíza, ktorá vám umožní určitú stratu kondície rýchlejšie obnoviť. Nespoliehajte sa preto až na rôzne „tehotenské telocviky“ a plávanie a urobte si čas na túto prípravu už teraz.

Čítajte tiež:

Očista tela

Ďalším dôležitým aspektom prípravy na tehotenstvo je „očista“ tela od toxických látok a alergénov tak, aby sa dieťa mohlo vyvíjať v čo najlepších podmienkach. U mnohých detí sa krátko po narodení objavuje atopický ekzém, ktorého príčinou môžu byť i alergény v tele matky.

Je teda nevyhnutné včas prestať s fajčením, po dohode s lekárom, ak je to možné, vysadiť lieky, ktoré pravidelne užívate, alebo ich nahradiť inými, ktoré neohrozia plod. Zamyslite sa i nad svojou životosprávou. Či jete pravidelne, či je vaša strava vyvážená a nechýba v nej dostatok čerstvej zeleniny, ovocia a kvalitných bielkovín.

Pitný režim

Voda tvorí 70 % nášho tela. Predstavme si naše bunky ako ryby v akváriu, ktorým hrozí otrava, ak vodu nevymieňame a nečistíme. Áno, ide o dodržiavanie pitného režimu, pričom si treba uvedomiť, že káva a alkohol telo odvodňujú. Vhodnou tekutinou nie je ani čierny či zelený čaj a sladené nápoje. Môžeme absolvovať očistnú kúru pomocou čistiacich bylinných čajov.

Iste sa zhodneme i na tom, že dôležitý pre náš organizmus je aj dostatočný prísun kyslíka. Pravidelný pobyt a pohyb v prírode na čerstvom vzduchu je na ozdravenie a prečistenie vášho tela nevyhnutný, podobne ako zdravý a pravidelný spánok.

Pomáhajme prírode

Možno sa teraz zamýšľate nad tým, ako to máte všetko zvládnuť, keď pracujete desať hodín denne v kancelárii, máte starosti napríklad s bývaním a riešite hŕbu ďalších problémov, ktoré vám neumožňujú dostatočne sa venovať sebe a dokonale sa na tehotenstvo pripraviť.

To sa ani nedá. Najhorším toxínom je totiž stres, ktorý nás paralyzuje a otravuje naše telo a myseľ. Môžeme robiť len to, čo je v našich silách a možnostiach.
Príroda nás skvelo vybavila. Spoliehajme sa teda na ňu a iba jej pomáhajme.

19. 9. 2016 |

Naposledy navštívené