Metóda Ballon Forme: uľahčí tehotenstvo aj pôrod

Trénované aj netrénované, drobné aj robustnejšie, na lopte môžu cvičiť všetky. Zatiaľ čo tehotenská joga oslavuje už roky úspechy, ani cvičenie na lopte by nemuselo byť odstrčenou popoluškou.

shutterstock_38928310-1100x618.jpg Zdroj: Shutterstock

„Cítim sa viac vo forme a tiež lepšie znášam tehotenstvo,“ zverila sa Amélia, ktorá navštevuje predpôrodný kurz Ballon Forme. Tento cvičebný program je dostupný v Kanade, vo Francúzsku, Švajčiarsku a v Belgicku a jeho spoluautorkou je skúsená fyzioterapeutka Danielle Fournier, ktorá sa rovnako podieľala na vedeckej štúdii na univerzite v Montreale v roku 2014.

Zamerali sa pri nej na 32 žien, ktoré chodili do prenatálnych kurzov Ballon Forme a cvičili na lopte aj doma. Zistilo sa, že pôrod u nich trval kratší čas, ako je bežný priemer, u prvorodičiek zaznamenali kratšiu druhú dobu pôrodnú. Aj počet cisárskych rezov bol relatívne malý (6 %) a len 47 % žien chcelo epidurál. Naopak, nebol zistený žiadny negatívny vplyv na novorodencov.

Zbaví tehotenských problémov

„Nikdy som si nevedela predstaviť, ako sa človek pri takomto cvičení dokáže uvoľniť. A pritom sa do toho nemusím nútiť ako do iného cvičenia,“ konštatuje Maria. Zvlášť pri záťaži, ktorú pre telo predstavuje tehotenstvo, je cvičenie na lopte vítaným spôsobom, ako sa zbaviť bolestí v krížoch, ktorá tehotné ženy prenasleduje.

Umožňuje tiež efektívne precvičenie šikmých brušných svalov, čo je prevencia diastasis recti, teda rozostupu priamych brušných svalov, ktorý hrozí v tehotenstve. Pozícia ležmo na boku s jednou nohou položenou na lopte, ktorá robí rôzne pohyby, podporuje krvný obeh, je účinná proti ťažkým, opuchnutým nohám.

Rovnako trávenie funguje lepšie, pohyby na lopte stimulujú črevo. Celkové upokojenie potom prispieva k lepšiemu spánku.

Nahráva prirodzenému pôrodu

Rotačné pohyby panvy v sede na lopte uvoľňujú panvu, čo sa pri pôrode hodí. Hojdaním na balóne sa precvičuje aj hrádza, takže sa zmenšuje riziko jej natrhnutia alebo nutnosť praktizovať nástrih. Všetko toto je prínosné pre prirodzený pôrod.

Aj pre dieťa sú tu pozitíva. Zlepšuje sa zásobovanie placenty, hojdavé pohyby bábätku svedčia a upokojujú ho. A pretože toto cvičenie má duševný aj fyzický prínos pre matku, je tým pádom prospešné aj pre dieťa. Niekto by mohol namietnuť, že pri tomto cvičení môže hroziť nebezpečenstvo, napríklad pádu.

Ak si zaobstaráme skutočne kvalitnú loptu, s protišmykovou úpravou, minimalizujeme riziká. Mamička sa nemusí báť, ani keď má nejaké kilá navyše. Existujú špeciálne lopty, ktoré unesú až 300 kg. Určite sa však oplatí učiť sa cviky pod vedením odborníka. Existujú kurzy nielen pre samotné tehotné, môžu cvičiť aj s partnerom.

Ideme na to

Aj keby ste na lopte len sedeli a pohojdávali sa, príjemne tak upokojujete bábätko vo svojom brušku. A keď sa k tomu pridá pár jednoduchých cvičení, dá sa tak zbaviť bežných tehotenských problémov. A to celkom bez zvláštnej prípravy a nezáleží ani na tom, v akej ste kondícii.

Pri tomto cvičení sa pracuje iba s hmotnosťou vlastného tela. Len je potrebné zvoliť tú správnu loptu, nielen kvalitnú a bezpečnú, ale zároveň musí zodpovedať vašej výške (nohy by mali byť v sede v pravom uhle). Na cvičenie potrebujeme voľný priestor okolo dvoch štvorcových metrov, cvičí sa najlepšie vo voľnom odeve, naboso alebo v topánkach, ktoré sa nekĺžu.

Cviky vykonávame pomaly a vedome, rovnako tak pri tom aj dýchame. Ak sa na cvik dostatočne sústredíme, pomáha nám to ovládnuť loptu vo všetkých pozíciách. Cviky niekoľkokrát zopakujeme.

1. cvik: Povystierame sa a pohojdáme bábätko

Sedíme s vystretým chrbtom mierne roznožmo, s chodidlami na zemi asi 15 cm od lopty. Začneme na nej v sede s rovným chrbtom krúžiť telom, starostlivo a pomaly. Nemali by sa pri tom zapájať brušné svaly, pracujeme len s hmotnosťou tela. Najprv robíme malé kruhy, potom ich zväčšujeme, aby sa ponaťahovali všetky potrebné partie.

2. cvik: Uľavíme nohám

Ležíme na zemi na boku, s rukou alebo vankúšom pod hlavou. Jednu nohu necháme ležať pokrčenú na zemi, druhú položíme na loptu. Pohybujeme nohou na lopte dopredu a dozadu, môžeme na nej nechať nohu len ležať a krúžime ňou v členku, priťahujeme a zapájame špičku. Potom tiež je možné loptu touto nohou gúľať k sebe a zase od seba.

3. cvik. Proti bolesti v chrbte

Postojačky sa opierame chrbtom o loptu, ktorá je medzi nami a stenou, nohy sú mierne pokrčené. Zľahka zatlačíme do lopty a povolíme, tým si masírujeme chrbát. Môžeme sa tiež na nej pohybovať zo strany na stranu. Všetky pohyby sú pomalé, nejdeme do toho silou a nezachádzame ani do extrémov.

S loptou sa dá celkom dobre spriateliť. Môžeme na nej sedieť pred televízorom, keď telefonujeme, čítame, ale aj pred počítačom. Pri cvičení, ktoré je skôr hraním sa, sa tiež psychicky uvoľníme, zbavíme sa stresu.

18.11.2019 4:11| autor: Helena Chvojková 

Čítajte ďalej

Chcete získavať najnovšie informácie zo sveta tehotenstva a materstva?

Prihláste sa na odber nášho newsletteru vyplnením svojej e-mailovej adresy.

Chyba: Email nie je v správnom formáte.
OK: Váš email bol úspešne zaregistrovaný.

* Newslettery vám budeme zasielať najdlhšie 3 roky alebo do vášho odhlásenia. Viac informácií na e-mailovej adrese: gdpr@babyweb.sk.

Na tomto webe spracovávame cookies potrebné pre jeho fungovanie a analytiku, v prípade súhlasu tiež cookies na účely cielenie reklamy a personalizáciou reklám. K tomu využijeme partnerov pre sociálne médiá, inzerciu a analýzu. Viac informácií o nastavení cookies nájdete tu.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist