10. týždeň tehotenstva: Vývoj plodu a tehotenské zmeny

Lekári o vašom dieťatku už nehovoria ako o embryu, ale ako o plode – začína sa fetálne obdobie. Dieťatko má už zreteľnú ľudskú podobu a v jeho tele začínajú fungovať prvé reflexy. Bábätko sa začína hýbať, ale vy to ešte necítite.

Ako rastie vaše dieťatko

Na začiatku 8. embryonálneho týždňa sa vývoj embrya končí zrastom okrajov očných viečok. Dieťa meria asi 31 až 42 mm a váži približne 5 g. Stále viac nadobúda ľudskú podobu, hoci hlava ešte stále tvorí asi polovicu dĺžky plodu. Mozog rastie veľmi rýchlym tempom. Oči aj nos sú jasne viditeľné. V ďasnách vznikajú drobné zárodky zubov. Väčšina kĺbov je vyvinutá. Napriek tomu, že je o pohlaví vášho dieťatka rozhodnuté od momentu oplodnenia a vývoj orgánov je v plnom prúde, nedá sa ešte rozoznať, či budete mať dievčatko alebo chlapčeka. Pokračuje vývoj pľúc, žalúdka a čriev. Obličky sa presunuli do svojej konečnej polohy v hornej časti brucha. Plod začína reagovať na podráždenie pohybom a začína tiež vnímať bolesť. 

Čo sa deje s vami?

Vaša pulzová frekvencia stúpla o niekoľko pulzov za minútu, pretože sa vám zvýšil objem krvi v tele. V dôsledku pretrvávajúcej vyššej teploty sa zrejme viac potíte alebo je vám teplo. Vaša maternica je teraz veľká asi ako pomaranč. Pokračuje vývoj placenty, ktorá je spojená s plodom pupočníkom. Čoskoro už bude zásobovať plod kyslíkom a výživnými látkami.

PRE VÁS: plud2.jpgKaždý týždeň emailom informácie o vašom bábätku a tehotenstve CHCEM DOSTÁVAŤ

Otázky a odpovede

Môžem počas tehotenstva chodiť do sauny? V prvom trimestri vynechajte saunovanie, horúce kúpele a jacuzzi. Embryo je v kritickom štádiu svojho vývoja a extrémne teplo by preň mohlo byť nebezpečné. Vás chráni pred prehriatím termoregulácia – potenie, ale vaše dieťatko v brušku zatiaľ takúto schopnosť nemá. Okrem toho extrémne potenie predstavuje u žien s kolísavým tlakom riziko dehydratácie. Čo piť v tehotenstve?

Na Babywebe tiež nájdete:

Tip pre mamu

Myslíte si, že keď ste tehotná, musíte radikálne zmeniť svoje návyky? Iba tie zlé, dobré prispôsobte. Ak ste pred tehotenstvom boli zvyknutá cvičiť a pravidelne sa hýbať, mali by ste zostať fyzicky aktívna aj teraz. Vyberte si vhodné športy, napríklad plávanie, jogu pre tehotné alebo pilates. Asi sa budete potiť viac ako pred tehotenstvom, ale s tým si určite budete vedieť poradiť.

Otec je v tom tiež

Budúca mamička má obdobie, keď ju môžu rozrušiť alebo rozčúliť veci, ktoré by ju za normálnych okolností nechali chladnou. Môžu za to hormonálne zmeny, ktoré ešte môže znásobiť prirodzená úzkosť súvisiaca s nastávajúcim materstvom. Viete, čo ju poteší? Tak to urobte!

31.5.2009 12:29| autor: Michaela Mazancová

Čítajte ďalej

Chcete získavať najnovšie informácie zo sveta tehotenstva a materstva?

Prihláste sa k odberu nášho newsletteru alebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email nie je v správnom formáte.
OK: Váš email bol úspešne zaregistrovaný.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist