Terezkin jedálny lístok (11): Príliš veľa sladkostí

MAMI, POMOC, JA PRIBERÁM! Tentoraz nám Terezkini rodičia poslali na ohodnotenie jedálny lístok jej 2,5-ročného bračeka. Počína si v jeho prípade rodina lepšie alebo mu hrozia podobné problémy ako Terezke? Na to si posvietila výživová poradkyňa Alena Strosserová.

  • Raňajky – mlieko a piškóty

Komentár nutričnej terapeutky (NT): Raňajky sú na sladko, žiadalo by sa doplniť ich aspoň ovocím. Po takýchto raňajkách bude dieťa čoskoro hladné.

Komentár NT: Desiata je opäť sladká. Vhodnejšie by bolo pečivo, napríklad so syrom, a zelenina. Doplniť mliekom alebo čajom.

  • Obed – zeleninová polievka, rybie filé, zemiaková kaša s hráškom

Komentár NT: Obed je pre dieťa vhodný. Pozitívne je, že nechýba zeleninová polievka. Rybu musím pochváliť, nie je uvedená úprava, ale predpokladám, že je filé dusené a nie vysmážané.

Prečítajte si tiež:

Terezkin jedálny lístok (1): Málo ovocia a zeleniny a zlé načasovanie
Terezkin jedálny lístok (2): Nevyhovujúci pitný režim
Terezkin jedálny lístok (3): Pestré jedlo v pravidelnom čase
Terezkin jedálny lístok (4): Víkendové menu – žiadna zelenina, žiadne mlieko
Terezkin jedálny lístok (5): Polievka je grunt…
Terezkin jedálny lístok (6): Sladkosti a údeniny – to teda nie!

  • Olovrant – smotanový dezert, 3 piškóty, ½ banánu

Komentár NT: Opäť výrazne sladké jedlo, aj keď doplnené ovocím, ale zase s vysokým obsahom sacharidov. Rovnako ako pri desiatej chýba nápoj.

  • Večera: rožok, maslo, paštéta Májka, rajčina

Komentár NT: Pre malé dieťa nie je paštéta vhodnou potravinou, pretože obsahuje veľa tukov a soli. Bolo by vhodnejšie nahradiť ju syrom, vajíčkom, nátierkou z tvarohu, prípadne detskou šunkou. Ako nápoj by bolo vhodné mlieko alebo čaj.

  • Počas dňa na pitie: šťava, džús – riedený, celkovo 800 ml

Komentár NT: Pitný režim je nedostatočný, v tomto veku (2,5 roka) je potrebné 1,3 – 1,5 l/deň, mal by sa doplniť čajom alebo vodou.

  • Celkové hodnotenie jedálneho lístka

Komentár NT: Dieťa pravdepodobne nemá ani dostatok mlieka, hoci ho nepočítame do pitného režimu, je cenným zdrojom vápnika. Potravín, ktoré sú zdrojom dobre vstrebateľného vápnika, nie je v tomto jedálnom lístku dostatok, nachádza sa tam len jedna mliečna porcia a smotanový mliečny výrobok by bolo lepšie nahradiť jogurtom, aspoň by sa znížila frekvencia sladkých jedál počas dňa, ktorých je skutočne viac než dosť. Jediné pozitívne hodnotiteľné jedlo je obed.


Bc. Alena Strosserová

Nutričná terapeutka od roku 1985, od roku 1994 pracuje ako metodička pre školské jedálne. V roku 1985 sa stala členkou Spoločnosti pre výživu, od roku 2009 vedie redakčnú radu Spravodajcu pre školské stravovanie, ktorý je súčasťou časopisu Výživa a potraviny, odborného časopisu o výžive, ktorý vychádza od roku 1945.

Na Babywebe tiež nájdete:

Nechcete mať obézne dieťa? Vieme, ako na to
Deti priberajú, naše návyky však veľmi nemeníme!
Mäso v jedálničku detí – áno či nie?

Čítajte ďalej

Chcete získavať najnovšie informácie zo sveta tehotenstva a materstva?

Prihláste sa k odberu nášho newsletteru alebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email nie je v správnom formáte.
OK: Váš email bol úspešne zaregistrovaný.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist