Ako v tehotenstve nespadnúť do kolotoča nálad

Striedanie nálad v tehotenstve je priam povestné. Môžu za to hormonálne zmeny, ktoré ovplyvňujú hladinu neurotransmiterov. Tie sú zodpovedné za zmeny nálad a širokú škálu pocitov, ktoré sprevádzajú nastávajúce matky. Ide však o subjektívne procesy. Niektoré ženy si prežijú skutočný kolotoč emócií – dobrých aj zlých. Niektoré pocítia skôr depresie a úzkosť.

Tehotenstvo sa nemusí vždy prejavovať ako najšťastnejšie obdobie v živote, môže byť veľmi zdrvujúce a stresujúce. Jeden deň môžete byť veľmi šťastná, že budete matkou, druhý deň môžete skľúčene premýšľať nad tým, ako ste sa dostali tam, kde ste. Môžete sa obávať, či budete dobrou matkou, či bude vaše bábätko zdravé a aký vplyv bude mať celá záležitosť na finančný stav vašej rodiny. Neistota sa prirodzene dotýka aj vášho partnera a jeho lásky k vám.

Skutočnosťou je, že na nastávajúcich rodičov je vyvíjaný veľký tlak, my sami máme na seba obrovské nároky, a keď sa nám ich nedarí plniť, cítime sa zle. Naše telo sa mení, môžeme sa cítiť neatraktívne, obávať sa, že náš partner stratí záujem, len čo začneme priberať na hmotnosti.

Záťažou sú aj fyzické príznaky tehotenstva, ako sú pálenie záhy, únava a časté močenie. Nie je neobvyklý pocit, že sme nad svojím životom stratili kontrolu a naše emócie lietajú ako na horskej dráhe.

Ako dostať emócie pod kontrolu

Pripomínajte si, že emocionálne otrasy sú teraz úplne normálne. To, že si ich uvedomíte, vám pomôže prekonať rozbúrené stavy.

  • Berte to s nadhľadom. Odolajte nutkaniu zvládnuť čo najväčšie množstvo domácich prác, nie je nutné ani preorganizovať všetky skrine, ani umývať umyté okná. Keď si budete robiť zoznam úloh, napíšte seba na prvé miesto. Rozmaznávanie smej seba je už súčasťou starostlivosti o bábätko.
  • Spojte sa s partnerom. Hovorte mu, ako sa cítite, uisťujte ho, že ho stále milujete a že si vaše výbuchy emócií nesmie brať osobne. Uistite sa, že spolu trávite dostatok času a o vzťah sa staráte. Ak to nie je možné, vyberte sa na dovolenku. Ak nemáte partnera poruke, spojte sa s rodinou alebo s priateľmi. Podporu okolia budete potrebovať.
  • Urobte niečo, čo vás poteší. Môžete si vybojovať čas pre seba a svojho partnera, občas sa stočiť do klbôčka a zdriemnuť si, ísť na prechádzku, dopriať si masáž alebo si pozrieť svoj obľúbený film.
  • Hovorte o tom. Vyjadrite svoje obavy o budúcnosť, ktorá bude patriť predovšetkým vášmu dieťaťu. Porozprávajte sa s partnerom a s priateľmi a nájdite pochopenie, ulicu, kde budú priechodné obidva smery.
  • Zákaz stresu. Spite, cvičte, prechádzajte sa, rozprávajte, dobre jedzte a stres vo vašom živote nebude mať miesto. Vaše obavy môžu rozptýliť techniky, ako sú tehotenská joga, meditácia a ďalšie relaxačné techniky.

Na Babywebe tiež nájdete:

Čo nám sny hovoria?
Mýty a povery o tehotenstve
Intuícia alebo inštinkt?

Núdzové riešenia

Nemôžete už dva týždne zoskočiť z náladovej hojdačky? Informujte o tom svojho lekára, ktorého vám odporučí poradca. Je možné, že patríte medzi desať percent žien, ktoré bojujú s miernymi až ťažkými depresiami v priebehu tehotenstva. Ak vás neopúšťajú nervozita a úzkosť, opäť to môže byť vyústením nejakej poruchy, napríklad bipolárna porucha sa vyznačuje čoraz častejším striedaním nálad, ktoré zasahujú veľmi intenzívne.

Je veľmi dôležité, aby ste tieto problémy riešili ešte počas tehotenstva. Je dokázané, že emocionálne problémy môžu mať vplyv na fyzickú pohodu vášho dieťaťa. Navyše sa zvyšuje riziko predčasného pôrodu a následnej popôrodnej depresie. Psychoterapia i niektoré lieky môžu byť veľmi účinnou zbraňou a zároveň ochranou pre vás a vaše dieťatko.

13.5.2015 12:31| autor: Eva Kouřimová

Čítajte ďalej

Chcete získavať najnovšie informácie zo sveta tehotenstva a materstva?

Prihláste sa k odberu nášho newsletteru alebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email nie je v správnom formáte.
OK: Váš email bol úspešne zaregistrovaný.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist