Epidémia detskej obezity?

Európu i Ameriku obchádza strašidlo. Strašidlo detskej obezity. Dorazilo i k nám. Preto iste nezaškodí pozrieť sa na skúsenosti, ktoré majú s týmto problémom v zahraničí.

Osemnásť percent malých Francúzov má nadváhu, asi 15 % amerických detí vo veku od dvoch do štyroch rokov je obéznych. Všetky dostihol rovnaký fenomén: zmena životného štýlu. Deti si rovnako ako dospelí navykli jesť bez prestávky, v ktorúkoľvek hodinu. Navyše na ne zo všetkých strán útočia reklamy na „soft drinky“, nezdravo presladené nápoje plné „chémie“, a „junk food“, teda potraviny s vysokým obsahom kalórií a nízkou výživnou hodnotou, rôzne druhy čipsov, sušienok a podobne.

Spája sa s tým i nedostatok pohybu. Niežeby ľudia vôbec nešportovali, ale to, čo si „nadobudnú“ fyzickou aktivitou, premrhajú sedením v aute či za počítačom. Navyše v dôsledku dokonalého vybavenia domácnosti človek spohodlnie, svalová hmota ochabuje, kalórie nespaľujeme a priberáme.

Začína sa to už v tehotenstve

„Už v momente počatia zohrávajú stravovacie návyky otca a matky svoju úlohu,“ tvrdí francúzsky špecialista na správnu výživu Patrick Seorg. Ak majú rodičia správne stravovacie návyky, prichádza dieťa na svet s dobrou výbavou. Nemenej dôležitá je, samozrejme, i strava nastávajúcej matky. Rozhodne nie je dobré, aby sa prehnane kontrolovala, prípadne držala nejaké diéty. Lepšie je konzumovať všetko, ale v rozumnej miere. Najesť sa, keď dostane hlad, a neodopierať si potraviny, na ktoré má chuť, aby nebola zbytočne frustrovaná. Ak si človek odrieka to, čo má rád, môže sa stať, že sa potom napríklad doslova vrhne na bonboniéru.

„Jediná rada, ktorú dávam budúcim mamičkám, je prísna disciplína v prvých troch mesiacoch, aby nepribrali viac ako dva kilogramy za mesiac,“ hovorí doktorr Serog. Tie ženy, ktoré rýchlo naberajú kilá v prvom trimestri, sa totiž môžu dopracovať až k 20 kilogramom v ôsmom či deviatom mesiaci. A to je priveľa vzhľadom na to, že gynekológovia odporúčajú pribrať v priebehu tehotenstva asi 12 kilogramov.

Alarmujúce signály u malých detí

Miery a váhy dieťaťa sleduje pediater, a ak hmotnosť vyskočí nad priemer, nie je dobré to podceňovať a uchlácholiť sa tým, že keď malému chutí, tak mu treba dopriať. Navyše sa mylne traduje, že z nadváhy dieťa „vyrastie“. „Čím skôr rodičia zareagujú, tým lepšie,“ tvrdí doktor Serog. Nadváha totiž úzko súvisí s hladinou ľudských hormónov, okrem iných i rastového, a tak sa môže stať, že rast dieťaťa sa zabrzdí.

Ďalšie riziko hrozí pri narušení prirodzeného cyklu hmotnostných prírastkov. Normálne dieťa rýchlo priberá na váhe do jedného roka. Následne sa tento rytmus spomalí a okolo šiestich rokov hmotnosť vyskočí smerom nahor. Tento jav sa nazýva adiposity rebound – návrat adipozity. Ak dôjde k návratu adipozity, teda k značnému hmotnostnému prírastku, pred šiestym rokom, je u dieťaťa vyššie riziko obezity.

Hlavne žiadne drastické diéty

Ak matka naordinuje svojej malej dcérke „svoju“ diétu, môže jej ublížiť. „Dieťaťu rozhodne nevyškrtávame zo stravy tuky, cukry, potraviny bohaté na škrob, ale obmedzíme množstvo potravy,“ odporúča špecialista. Tuky sú nevyhnutné pre dieťa do štyroch rokov, slúžia na správny vývoj mozgu. Treba ich len striedať, napríklad maslo a rastlinný olej. Zatiaľ čo pri diéte sa dospelým neodporúča jesť navečer potraviny bohaté na škrob, ako napríklad cestoviny, ryžu, chlieb, deťom by sme ich mali dopriať. Prispievajú k tomu, aby dobre spali.

Do detského jedálneho lístka patria aj mliečne výrobky. Treba však vyberať tie správne. „Stalo sa mi, že mi jedna matka 18-mesačnej dcéry vysvetlila, že nemôže svojmu dieťaťu dávať obyčajný biely jogurt, lebo nie je moderný,“ podotýka doktor Serog. Supermarkety sú predsa plné rôznych mliečnych krémov, dezertov, pien, tak prečo dávať dieťaťu obyčajný jogurt? Pretože nie je plný cukru a ďalších prídavných látok. Kvalitný biely jogurt sa dá ochutiť lyžičkou medu, kompótom, čerstvým ovocím, jednoducho z neho možno vytvoriť pochúťku na mieru.

Čítajte tiež:

Malý tanier – všestranný pomocník

Nakladať dieťaťu na tanier toľko, koľko dávame sami sebe, to je už prvý krôčik k pestovaniu nadváhy. Dieťa nie je zodpovedné za to, čo má na tanieri, to je v réžii rodičov. Práve úloha rodiny je v tomto prípade zásadná do ôsmich až desiatich rokov veku dieťaťa. Na detskom tanieri by sa mala objavovať pestrá strava a ak je to možné, mala by byť lákavá na prvý pohľad. Malého konzumenta by sme však nemali nútiť všetko zjesť. Dieťaťu dávame menšie porcie, aby sme sa nemuseli trápiť pre zvyšky, dojedať ich či vyhadzovať. Alebo – ešte lepšie – menší tanier. Trik s menším tanierom sa niekedy zíde aj dospelým, ak si chcú ustrážiť váhu.

Psychologička a výživová poradkyňa Laurence Hauratová odporúča rodičom jednoduchý orientačný odhad detských porcií. „Pokiaľ ide o mäso, jednoucho k veku dieťaťa pridáme nulu a vyjde nám, koľko gramov má zjesť,“ hovorí. Vo dvoch rokoch teda 20 g mäsa, v piatich 50 g. Ovocie sa zasa meria na päste. Pre bábätko je celé jablko priveľa, stačí kúsok vo veľkosti jeho zovretej pästičky.

Obrad zvaný rodinné jedlo

Stráviť pri jedle primerané množstvo času, i to je dôležitá prevencia nadváhy. Potrebujeme jesť aspoň 20 minút, aby sme sa cítili nasýtení. Ak tento čas skrátime, budeme sa následne dokrmovať. Zmrazený polotovar pripravený v rúre za dve minúty a zhltnutý za ďalšie tri nepredstavuje skutočné jedlo. Sadnúť si za stôl, najlepšie v rodinnom kruhu, dať si na jedlo čas, vychutnať si ho, to by sa dieťa malo učiť už odmalička. A tiež to, že jesť treba trikrát denne plus desiata a olovrant. Rozhodne by pri jedle nemala byť pustená televízia alebo počítač. Ak sa človek na jedenie nesústredí, zje omnoho viac, ako by mal. Navyše je ustavične pod paľbou reklamy na rôzne sladkosti a lákavé nápoje, tomu sa dá len ťažko odolať. Naopak, čím pestrejší je jedálny lístok už od detstva, čím viac chutí dieťa pozná a tým menej bude poškuľovať po fastfoodoch.

22.9.2015 1:46| autor: Helena Chvojková

Čítajte ďalej

Chcete získavať najnovšie informácie zo sveta tehotenstva a materstva?

Prihláste sa k odberu nášho newsletteru alebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email nie je v správnom formáte.
OK: Váš email bol úspešne zaregistrovaný.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist