Deti priberajú, naše návyky však veľmi nemeníme!

Natálka do troch rokov nepoznala lákavú chuť čokolády alebo cukríkov. Raz sa vrátila z návštevy u babičky a z detského batôžka víťazoslávne vytiahla nahryznutú tabuľku svojej prvej čokolády. Potom už bolo ťažké maškrtenie jej zakazovať….

Prejedanie a málo pohybu

Dnes je u nás asi šesť až sedem percent obéznych detí. Do poradní prichádzajú nielen školáci, ale už aj deti predškolského veku s nadváhou či obezitou. S výnimkou ojedinelých prípadov, kedy je obezita priamo podmienená chorobou, ide o obezitu z prejedania. Energetický príjem nie je adekvátny výdavku. Prečo je to tak?

Deti milujú sladké

Buchty, koláče, najrôznejšie tyčinky. Tie deti lákajú z pultov obchodov, ale i z automatov v škole. Sladké jedlá ponúkajú už jedálne materských škôl. Keď k tomu dieťa ešte strávi zvyšok dňa pri počítači alebo televízore, niet sa čomu čudovať. V sladkých jedlách je prítomných veľa jednoduchých sacharidov, ktoré sa bez pohybovej aktivity menia na tuky a ukladajú sa. Riešenie: sladké večere konzumovať striedmejšie, „nezdravé“ sladkosti nahradiť zdravšími – sušeným ovocím, müsli produktmi alebo občas kvalitnou čokoládou s vysokým obsahom kakaa.

Ďalšie hriechy

Konzumácia čipsov alebo slaných arašidov pri televízore, ktoré dieťa často „pochytí“ práve od rodičov, ktorých správanie napodobňuje, dodá organizmu zbytočne veľa soli, ktorá spôsobuje zadržiavanie vody v organizme, a teda zvyšovanie hmotnosti. Môže „pomôcť“ aj k ochoreniu obličiek.

Riešenie: nakrájať zeleninu na malé kúsky a ponúknuť ju ako náhradu.

Fast foody majú veľkú magickú príťažlivosť, deti by v nich najradšej jedli stále.

S maškrtou však získajú jednoduché sacharidy, tuk s nevhodným zložením, cholesterol a soľ. Bohužiaľ, nie je výnimka vidieť i veľmi malé deti v kočíku, ako jedia hranolčeky, kým mamičky sedia pri káve. Riešenie: nezakazujte rýchle občerstvenie úplne, ale dohodnite sa s potomkom na jasných pravidlách. Po návšteve fast foodu by už dieťa nemalo jesť údeniny a tučné jedlá – pripravte na večeru zeleninovú bombu v podobe ľahkého šalátu.

Niektoré mamičky sa v obavách pred hmotnostným prírastkom dieťaťa a z nevhodnosti tukov niekedy dopúšťajú opačného extrému. Kupujú len nízkotučné potraviny (mlieko, mliečne výrobky) a varia bez tuku!

Riešenie: Deti tuk potrebujú pre správny rast a vývoj, rovnako ako aj zdroj energie. Zamerajte sa na vhodnosť tukov – vyberajte iba kvalitné rastlinné tuky a oleje.

Čítajte tiež:

Buďte príkladom

Aby bola liečba úspešná, treba zmeniť stravovacie návyky celej rodiny, a to býva kameňom úrazu. Rodičia navyše nesprávne hodnotia pohybovú aktivitu svojho dieťaťa. Majú pocit, že pohybu má dosť a nie vždy sú ochotní viesť ho k väčšej a pravidelnej fyzickej záťaži. Nevhodné zloženie jedálneho lístka, výdatné večere, maškrtenie pri televízore a málo pohybu. Ak sa tak správajú rodičia, dieťa nemôže mať pocit, že by to bolo niečo v neporiadku.

Raňajky nevynechajte

Odborníci odporúčajú deťom päť dávok jedla denne, päťkrát ovocie a zeleninu. Stačia malé porcie, ale jedlo je potrebné konzumovať pravidelne. A začať raňajkami. V súčasnosti nastupuje trend neraňajkovať ba dokonca veľa detí ani nedesiatuje, pije sladké limonády. Podľa odborníkov sa v stravovaní našich potomkov objavujú nové prvky.

Snacking – deti v priebehu dňa jedia dávky jedla z rýchleho občerstvenia alebo sladkosti z automatu (obľúbené je i „upratovanie“ plnej chladničky).

Skipping – vynechávanie jedál v priebehu dňa, najčastejšie práve raňajok.

Vieme, ale nedodržiavame

Podľa skúseností odborníkov na výživu základné odporúčania, a to konzumácia dostatku cereálií, uprednostňovanie celozrnného pečiva, konzumácia piatich porcií ovocia a zeleniny denne, dostatok mliečnych výrobkov a dvakrát týždenne ryby na jedálnom lístku, rodičia poznajú alebo o nich aspoň počuli, no nedodržiavajú ich. Rezervy máme predovšetkým v spotrebe ovocia a zeleniny a konzumácii rýb.

30.10.2015 12:04| autor: Regina Rothová

Čítajte ďalej

Chcete získavať najnovšie informácie zo sveta tehotenstva a materstva?

Prihláste sa k odberu nášho newsletteru alebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email nie je v správnom formáte.
OK: Váš email bol úspešne zaregistrovaný.
TOPlist