Ako udržať dosiahnuté výsledky v chudnutí?

MAMI, POMOC, JA PRIBERÁM! Schudnúť je jedna vec, ale udržať si prácne nadobudnutú štíhlosť je vec úplne odlišná a vo svojej podstate omnoho náročnejšia. Nie je to len krátkodobé obmedeznie, pri ktorom vidíme na koniec, a preto ho lepšie znášame, je to radikálna zmena životného štýlu, prístupu k stravovaniu i k pohybu. A aby fungovala, musí byť na celý život.

Vráťme sa najskôr k tomu, čo sme hovorili na začiatku. Obezita je približne spolovice daná určitými vrodenými dispozíciami, ktoré do istej miery určujú, akú máme chuť do jedla, akým spôsobom náš organizmus spaľuje energiu, ktorú prijíma.

Druhá polovica je daná naším životným štýlom, t. j. spôsobom stravovania a pohybovou aktivitou, vrodené dispozície nedokážeme ovplyvniť. To, čo však môžeme zmeniť, je náš životný štýl.

Dôležitý vplyv životného štýlu dokladá skutočnosť, že ak sa štíhly jedinec dlhodobo ocitne v „nadbytku“ energie, priberie na hmotnosti. Naopak, obézny jedinec v časoch núdze (príkladom z histórie môžu byť obdobia hladomoru) schudne.

Vrodené dispozície na druhej strane vysvetľujú, prečo jednoducho nemôžeme my alebo naše dieťa takpovediac raz a navždy schudnúť, „vyliečiť sa z obezity“ a potom sa znovu prestať hýbať a vrátiť sa k svojim pôvodným stravovacím návykom a pohodliu pri televízii. Uveďme si opäť príklad. Dieťa absolvuje ozdravný pobyt, počas ktorého schudne niekoľko kilogramov. Ak sa však nezmenia jeho domáce návyky, po návrate opäť priberá na hmotnosti.

Mohlo by vás zaujímať:

Najčastejšie mýty a omyly v súvislosti s detskou obezitou

Ak by sme to mali povedať jednoduchým spôsobom, musí sa jedinec s určitými genetickými dispozíciami „naučiť žiť“ so svojím o niečo „úspornejším“ metabolizmom a dlhodobo mu prispôsobiť svoj životný štýl. Zásadnou skutočnosťou napokon zostáva, že „zdravo“ by sa mali stravovať všetci, nielen tí silnejší.

Aj pohybová aktivita je prevenciou mnohých chorôb pre všetkých bez rozdielu a mala by sa stať prirodzenou súčasťou života dieťaťa i dospelého. Len trvalá zmena životného štýlu zabráni opätovnému nárastu hmotnosti.

Na ceste k zdravému životnému štýlu vám a celej vašej rodine teda veľa prajem veľa úspechov!

Sledujte náš projekt MAMI, POMOC, JA PRIBERÁM! – každý štvrtok na Babywebe.

Text pripravila:

MUDr. Jitka Kytnarová, ambulancia detskej endokrinológie, diabetológie a obezitológie, Klinika detského a dorastového lekárstva VFN a 1. LF UK

Na Babywebe tiež nájdete:

Chcú vaše deti sladkosti?
Aké sú zdravotné dôsledky obezity?
Za chorobami detí môžu stáť vzťahy v rodine
Správna výživa v liečbe obezity

Čítajte ďalej

Chcete získavať najnovšie informácie zo sveta tehotenstva a materstva?

Prihláste sa k odberu nášho newsletteru alebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email nie je v správnom formáte.
OK: Váš email bol úspešne zaregistrovaný.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist