Máte obézne dieťa?

Obezita sa vyskytuje u čoraz väčšieho počtu detí. Len u piatich percent detí sa za obezitou skrýva hormonálne alebo genetické ochorenie, v ostatných prípadoch sa na nadbytočných kilogramoch podieľa nevhodná strava a životný štýl, najmä nedostatok pohybu.

Podľa výskumu Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky v roku 2001 trpelo nadváhou asi 12 % detí, situácia dnes síce má stúpajúcu tendenciu, ale nie je až taká dramatická, ako je to v ostatných vyspelých európskych krajinách. Napriek tomu ak sa obezita nerieši už v detstve, osem z desiatich tučkov ostane obéznych aj v dospelosti.

Veľa sladkostí

Strava dnešných detí je príliš kalorická, mastná a slaná, naopak, neobsahuje dostatok draslíka a vápnika. Obézne deti mávajú okrem vyššieho krvného tlaku aj zvýšenú hladinu cholesterolu. Hlavnou príčinou je nadmerný podiel živočíšnych tukov v strave. Tieto faktory vedú k zvýšenému riziku prepuknutia kardiovaskulárnych ochorení. Obezita prispieva aj k vzniku cukrovky (diabetes mellitus typu dva).

Najlepšia prevencia obezity dieťaťa je nemať obéznych rodičov. Čo však robiť, ak už sú naše gény „poznamenané“ predchádzajúcou generáciou? Môžeme sa pokúsiť ešte pred otehotnením zlepšiť svoj životný štýl. Ďalším dôležitým faktorom je dojčenie.

Začína sa to u dojčiat

Najprirodzenejšia výživa dieťaťa v ranom veku života je materské mlieko. Jeho zloženie sa mení v závislosti od vývoja dieťaťa a jeho potrieb. Žiadna iná potravina nie je schopná poskytnúť dieťaťu to, čo materské mlieko.

Navyše dieťa si volí množstvo mlieka, ktoré vypije. Ak si samo nedokáže regulovať príjem potravy a dostáva nadmerné dávky mlieka alebo príliš koncentrovanú stravu, prípadne sa mu predčasne podávajú prípravky dojčenskej výživy a podobne, môže sa u neho začať vyvíjať obezita.

Matky veľakrát presahujú pri príprave pokrmu mieru v odmerke v snahe dieťaťu prilepšiť. Aj keď zvýšia dávku len nepatrne, zopakujú to trikrát denne, a tak o jeho obezitu majú postarané.

Tukové bunky

V detskom tele sa vytvárajú tukové bunky, ktorých počet sa už nikdy nezníži. Pri neskoršej redukcii hmotnosti sa totiž tukové bunky prakticky len zmenšujú. Je preto dôležité, aby sme dieťa neprekrmovali a nepoložili ten najlepší základ na rozvoj obezity. Ak už v detstve naučíme dieťa zlým stravovacím a pohybovým návykom, v dospelosti sa budú odstraňovať veľmi ťažko.

Obézni rodičia

Obézni rodičia veľakrát nevidia alebo jednoducho len nechcú vidieť, že ich dieťa je obézne. Obklopení celou svojou rozvetvenou rodinou s mnohými kilami navyše vidia všetko cez skreslenú optiku. Nechcú meniť zažité stereotypy, ktoré sú na prvý pohľad pohodlné a príjemné, ale len dovtedy, kým nenastanú závažné zdravotné problémy. A veľa obéznych detí tieto problémy postihnú, bohužiaľ, oveľa skôr ako ich rodičov.

Ubližujeme vlastným deťom

Súčasná civilizovaná spoločnosť obéznym nepraje, zosmiešňuje ich v masmédiách, mechanicky spája nadbytočné kilogramy s hodnotou osobnosti, vyzdvihuje štíhlosť. Obezita sťažuje dieťaťu život už od toho najútlejšieho veku. Mnohé prieskumy totiž dokázali, že už v materskej škole patria obézne deti medzi najmenej obľúbené a táto diskriminácia sa s nimi tiahne po celý ich život.

Deti často nedajú samy najavo, ako ich obezita trápi. Každý rodič by sa mal preto zamyslieť nad tým, ako nadbytočné kilá jeho dieťaťu ubližujú.

S hmotnosťou dole

Najdôležitejšie je zvoliť vhodnú diétu a pohybovú aktivitu. Na jedálnom lístku dieťaťa by malo byť veľa ovocia, zeleniny, celozrnných výrobkov, nízkotučných mliečnych výrobkov. Prednosť majú tuky s nízkym obsahom nasýtených mastných kyselín, napríklad rastlinné tuky, rastlinné oleje, olivový olej a podobne.

Akákoľvek úprava detskej stravy však musí byť prispôsobená veku tak, aby dieťa dostávalo dostatok živín nevyhnutných na jeho rast a vývoj. Diéta preto nikdy nemôže byť taká striktná ako u dospelých. Úbytok hmotnosti by mal byť postupný.

Čítajte tiež:

Jedálny lístok

Jedálny lístok treba upraviť tak, aby sa dieťa necítilo podvedené, keď sa mu niektorý druh jedál odoprie. Určitý spôsob stravovania by mala dodržiavať celá rodina. Je nutné zabezpečiť pravidelnosť stravovania, rozdeliť jedlo do piatich menších porcií a vylúčiť všetky energeticky bohaté potraviny. Patria k nim napríklad zemiakové hranolčeky, čipsy, sladké pečivo, smotanové zmrzliny, údeniny, sekané a mleté mäsá, plnotučné mliečne výrobky, šľahačka, plnotučné syry.

Pohyb

Jedálny lístok je možné zostaviť z takých potravín, ktoré sú chutné, dieťa nasýtia, podporia jeho rast, ale nevedú k nadmernej tvorbe tukových zásob. Ďalšou neoddeliteľnou a veľmi dôležitou súčasťou liečby aj prevencie obezity je dostatok pohybu.

Najvhodnejšia je chôdza, jazda na bicykli či plávanie. Chôdzu je možné absolvovať dennodenne, nevyžaduje žiadny špeciálny čas ani prostredie. Jednoducho treba upraviť celkový životný štýl. Posledné jedlo by malo dieťa skonzumovať tak, aby ešte pred spaním malo priestor na dvojhodinovú pohybovú aktivitu.

Ak si neviete rady pri zostavovaní jedálneho lístka či s reakciou dieťaťa na chudnutie, navštívte odborníka na výživu, ktorý vám s týmito problémami poradí.

19.4.2016 12:22| autor: Julie Zákostelecká

Čítajte ďalej

Chcete získavať najnovšie informácie zo sveta tehotenstva a materstva?

Prihláste sa k odberu nášho newsletteru alebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email nie je v správnom formáte.
OK: Váš email bol úspešne zaregistrovaný.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist