Správna výživa v liečbe obezity

MAMI, POMOC, JA PRIBERÁM! Ako má vlastne vyzerať správny jedálny lístok dieťaťa? Nielen toho, ktoré sa snaží schudnúť, ale všetkých detí vôbec? Čo je dôležité dodržiavať a čoho je lepšie sa vyvarovať? Odpovede sú prekvapivo jednoduché. Tak prečo ich toľko rodičov ignoruje? To zostáva záhadou.

Dôležité pravidlo, ktoré platí vo výžive obézneho dieťaťa, možno vyjadriť vetou: „Nedržíme žiadnu diétu, učíme sa zdravšie a lepšie jesť!“

Pravidlo, ktoré platí pre všetkých bez rozdielu, pre štíhlych i tých silnejších. Strava musí byť teda predovšetkým vyvážená a pestrá. Musí obsahovať dostatočné množstvo jednotlivých živín, predovšetkým kvalitných bielkovín, komplexných sacharidov, vlákniny, vitamínov, minerálnych látok, stopových prvkov aj primerané množstvo tukov (prednosť dávame rastlinným tukom pred živočíšnymi).

Čo jesť a čo nie

Vo výžive dieťaťa by mali byť primerane zastúpené mlieko, mliečne výrobky, dostatočné množstvo zeleniny, ovocia a cereálnych výrobkov. Ovocie a zelenina by v ideálnom prípade mali tvoriť 5 porcií denne, najlepšie je pridať ich ku každej porcii jedla. Na druhej strane je nutné obmedziť príjem soli. Hotové pokrmy nie je vhodné už ďalej dosáľať. Ak je to možné, solené pochutiny deťom nepodávame vôbec alebo len úplne výnimočne.

Opatrne treba zaobchádzať aj so sladkosťami. Ako občasné spestrenie jedálneho lístka síce neuškodia, majú však vysokú energetickú a nízku nutričnú hodnotu. Ak ich podávame namiesto pravidelnej porcie jedla, dieťa sa zasýti a nebude už mať chuť na iné, kvalitnejšie potraviny.

Súčasné odporúčania pre príjem jednotlivých živín pre detskú populáciu môžete nájsť napríklad na webových stránkach Spoločnosti pre výživu (www.vyzivadeti.cz). Dodržiavanie pitného režimu je veľmi dôležité, dostatočné množstvo tekutín by však nemalo byť nahrádzané formou sladkých nápojov.

Prečítajte si tiež:

Dôležité je pravidelne jesť

Správne zloženie jedálneho lístka je nesmierne dôležité. Nemenej dôležitý je však aj pravidelný stravovací režim. Ideálne je, ak má dieťa 5-6 menších porcií počas dňa. Tak je príjem energie rozdelený pravidelne počas dňa a organizmus nemá potrebu ukladať jej časť do zásob. Deň by sa mal pre dieťa vždy začínať raňajkami. Raňajky by mali tvoriť približne 20-25 % energetického príjmu, desiata 5-10 %, obed 30-35 %, olovrant 5-10 % a večera 30 %.

Na záver je nutné pripomenúť, že zásady zdravej výživy u detí pestujeme už od najútlejšieho veku. Prvé stravovacie návyky dieťa preberá od rodičov, preto by ste mali byť pre svoje deti vždy príkladom. Ťažko budete dieťa napríklad presviedčať o tom, že by malo jesť ovocie a zeleninu, ak ju ako rodičia vôbec nekonzumujete!

Text pripravila:

MUDr. Jitka Kytnarová, ambulancia detskej endokrinológie, diabetológie a obezitológie, Klinika detského a dorastového lekárstva VFN a 1. LF UK

Čítajte ďalej

Chcete získavať najnovšie informácie zo sveta tehotenstva a materstva?

Prihláste sa k odberu nášho newsletteru alebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email nie je v správnom formáte.
OK: Váš email bol úspešne zaregistrovaný.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist