Nemá vaše dieťa chuť na jedlo? Vieme, ako na to

Jedno dieťa by stále malo niečo v ústach, druhému zas trvá hodinu, kým zhltne pár kúskov. Vŕta sa v tanieri, až mame tečú nervy. Čo je lepšie, kde sa stala chyba?

Chyba sa stala hneď na začiatku

Dieťa, ktoré odmieta stravu, nemá dlhodobo kladný vzťah k jedlu, v deväťdesiatich percentách nemá správne nastavené návyky. Rodičia urobili chybu už na začiatku, nenaučili ho rituálom stravovania.

Dieťa je veľmi konzervatívne stvorenie, ktorému prinášajú pokoj známe rovnaké a opakované postupy. Po príchode z ihriska alebo prechádzky umyť dôkladne ruky, upokojiť sa a vedieť, že sa bude obedovať (olovrantovať, večerať). To dieťaťu hovorí príprava jedla pri stole, kde väčšie dieťa môže už pomáhať.

Ideálne je, keď rodičia, alebo aspoň matka, stolujú s potomkom. Potom sa jedlo stáva skutočným rituálom, časom, keď sa netreba nikam ponáhľať, potravu si vychutnáme, máme príjemný pocit spolupatričnosti.

Iba 10 % je choroba

Len u veľmi nízkeho percenta detí znamená nechutenstvo chorobu – tráviaceho traktu, poruchu trávenia. Dieťa cíti, že mu určitá potravina nerobí dobre. V takom prípade treba navštíviť lekára, dieťa komplexne vyšetriť, pretože môže ísť napr. o celiakiu, črevné zápaly a pod.

Samozrejmosťou je prechodné nechutenstvo pri chorobe alebo po nej (angína, viróza…). Tu je namieste krátkodobá ľahšia diéta a postupné zvyšovanie dávok stravy. To nie je nič nezvyčajné, naopak. Organizmus vyčerpaný chorobou potrebuje pokoj a veľké dávky potravy by trávenie iba zaťažili. V prípade ochorenia, pri ktorom sa podávali širokospektrálne antibiotiká, sa odporúčajú probiotiká, ktoré upravia narušenú črevnú mikroflóru a odolnosť vyčerpaného organizmu sa celkovo posilní.

Rýchly rast

Často sa zabúda na skupiny detí, ktoré sú práve v období rýchleho rastu. Deti sa často cítia unavené, vyčerpané a majú pocit, že je im zle práve z jedla. Ale ony, naopak, potrebujú príjem potravy zvýšiť! Je dobré, aby rodičia na tento prípad pamätali. Dieťa počas prázdnin vyrastie o desať centimetrov a nedokáže taký prudký telesný vývoj zvládnuť. Je dobré poradiť sa s lekárom a opäť nejako doplniť potrebné živiny, minerály, stopové prvky, aby telu nič nechýbalo a energiu zase získalo. I tu je vhodné použiť nejaké potravinové doplnky.

Keď je na tanieri jedla málo

Rovnakou mierou, akou ubúda pohyb a dodržovanie pravidiel zdravého životného štýlu, pribúda detskej obezity. Príliš skoré zoznámenie detí s pochutinami typu párok v rožku, hranolčeky, návštevy fastfoodov zohrali v tomto procese zásadnú úlohu. Strava plná „prázdnych“ tukov a cukrov na zdraví rozhodne nepridá, zato sa dobre ukladá v tukových zásobách.

Je známe, že množstvo tukových buniek si človek vytvára v prvých dvoch rokoch života, potom sa už len zväčšujú alebo naopak, zmenšujú. To by si rodičia mali uvedomiť včas.

Čítajte tiež: 

On to nevybehá

Deväťdesiatdeväť percent detí žije dnes štýlom – vysoký príjem potravín a nízky výdaj energie. Komentár babičiek, že ono to vybehá, nie je namieste. Dieťa nič nevybehá. Buď sa samo nehýbe a sedí celý deň pri počítačových hrách, alebo spôsob života rodiny je taký, že nemá motiváciu na fyzickú aktivitu. Žiada si to prácu celej rodiny, jedine názorný príklad vedie k zmene. Celodenný výlet na bicykloch, turistická vychádzka, návšteva akvaparku. Tak by mala vyzerať ideálna rodinná sobota. Nie návšteva rýchleho občerstvenia, s lupienkami si sadnúť do kina a potom späť na večeru.

V žiadnom prípade nenapraví nič nejaká „zaručená“ diéta. U detí sú diéty úplne nevhodné.

Jedine včasná zmena jedálneho lístka celej rodiny – ryby, biele mäso, zelenina, menej tukov a cukrov a pohyb. To je riešenie. Ani najlepšie zostavená diéta nemá v detskom veku miesto. Posledné jedlo by sa malo podávať o 18. hodine a potom už len napiť. Ale vody! Žiadne sladké limonády. Ani jabĺčko na vyčistenie zúbkov. Aj to má v sebe veľa cukru!

22.10.2015 12:22| autor: Regina Rothová

Čítajte ďalej

Chcete získavať najnovšie informácie zo sveta tehotenstva a materstva?

Prihláste sa k odberu nášho newsletteru alebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email nie je v správnom formáte.
OK: Váš email bol úspešne zaregistrovaný.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist