Prečo ísť na dovolenku?

Júl a august, báječný čas prázdnin a dovoleniek. Niekoho láka exotika, iný si radšej odpočinie v tuzemsku. Sú aj takí, ktorí sa zlákať nenechajú a dajú prednosť práci. Je to v poriadku?

Dovolenka ako liek

Jeden z hlavných dôvodov, prečo si vybrať dovolenku, je prevencia syndrómu vyhorenia. Syndróm vyhorenia alebo burn-out syndróm, je odborný názov pre stav dlhodobého vyčerpania z práce, ktorý sa prejavuje predovšetkým zvýšenou unaviteľnosťou a zníženým záujmom o prácu.

Medzi profesie najviac ohrozené syndrómom vyhorenia patria tie s vyššou hladinou stresu, napríklad manažéri alebo pomáhajúce profesie ako učitelia či lekári. Príznaky syndrómu vyhorenia sa však môžu objaviť prakticky u každého pracujúceho človeka.

Náchylnejší na tieto ťažkosti bývajú ľudia s určitými osobnostnými črtami, ako je napríklad zvýšená tendencia k úzkosti či zvýšená citlivosť na podnety. Pre jedincov ohrozených syndrómom vyhorenia môže byť práve dovolenka ideálny spôsob, ako prísť na iné myšlienky, odpočinúť si od stresu z práce a potom sa s novou energiou a nápadmi vrátiť späť do pracovného procesu.

Dovolenka pre inšpiráciu

Čas strávený na dovolenke môže byť zdrojom inšpirácie a kreativity, ktorú môžete využiť v zamestnaní. Dovolenka sa odporúča aj ako zdroj obnovy síl pre ľudí, ktorí prechádzajú náročným životným obdobím, a to nielen v zamestnaní.
Navyše sa práve počas nej môže človek plne venovať svojej rodine a známym. Počas prázdnin môžu spoločne nadobudnúť príjemné zážitky, upevniť svoje vzťahy a zo zásoby príjemných spomienok môžu čerpať po zvyšok roka.

Aká dlhá má byť dovolenka?

Odborníci všeobecne odporúčajú minimálnu dĺžku dovolenky dva týždne. Ideálne sú však tri týždne a viac. Prvý týždeň sa totiž človek najskôr dostáva z pracovného tempa, skutočne odpočíva až druhý týždeň a počas tretieho týždňa už zase začína myslieť na prácu a psychicky sa na ňu pripravovať.

Dovolenka ako kontrast

Typ dovolenky závisí od toho, čo kto preferuje. Odporúča sa, aby bola dovolenka protikladom k činnosti, ktorú človek po celý rok vykonáva v zamestnaní. Pri sedavom zamestnaní je dobré voľný čas viac venovať pohybu. Dajte si však pozor na prehnanú fyzickú námahu, ktorá by sa nemusela skončiť úplne šťastne.
Pri monotónnom zamestnaní nie je na škodu spestriť si dovolenku nejakou formou vzrušenia, napríklad cestou do exotických krajín. Pri namáhavom zamestnaní sa, naopak, odporúča stráviť voľný čas viac v pokoji a pohode.

Pozitívny stres

Ľuďom s vysokým pracovným stresom sa odporúča vymeniť stres z práce za pozitívny stres, napríklad vysokohorskú turistiku či jazdu na bicykli. Náhly prechod z nadmerného stresu do úplného pokoja by mohol byť v niektorých prípadoch pre organizmus šokom.

2.10.2010 7:52| autor: Petra Vondráčková

Čítajte ďalej

Chcete získavať najnovšie informácie zo sveta tehotenstva a materstva?

Prihláste sa k odberu nášho newsletteru alebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email nie je v správnom formáte.
OK: Váš email bol úspešne zaregistrovaný.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist