Syndróm chronickej únavy

Už ráno vstávame unavení. Celý deň cítime, ako nás opúšťa spolu so zvyškami energie aj životný elán. Dobrú náladu nahrádza podráždenosť. Väčšina z nás už podobným obdobím prešla. Ak sa však tento stav stane naším trvalým spoločníkom, môžeme hovoriť o syndróme chronickej únavy, čoraz častejšom dôvode, pre ktorý dnes ľudia vyhľadávajú lekára.

Syndróm chronickej únavy je však tvrdým orieškom aj pre samotného lekára, pretože sa na ňom môže podieľať viacero faktorov. Najlepšie terapeutické výsledky prináša komplexný spôsob liečby, ktorý berie do úvahy telesné, psychologické, duševné a emocionálne stránky osobnosti pacienta, ale aj jeho životný štýl.

Odpoveď v minulosti

Najskôr je nutné vrátiť sa spolu s chorým do jeho minulosti, kde môžeme nájsť jednu z príčin – stratu partnera, zamestnania alebo iné osobné tragédie.

Nezanedbateľné sú aj fyzické problémy. Objaviť sa môže častá hypoglykémia (nízka hladina cukru v krvi) z prejedania sa sladkosťami, anémia alebo málokrvnosť po silnom menštruačnom krvácaní, hormonálna nerovnováha v období prechodu alebo v premenštruačnej fáze atď. To všetko sa prejavuje značnou únavou. Medzi ďalšie príčiny patrí hypotyreóza – znížená funkcia štítnej žľazy, stavy po prechodených vírusových ochoreniach, ako je chrípka, infekčná žltačka, mononukleóza a ďalšie.

Nebráňme sa emóciám

Je preukázané, že 15 % ľudí nevie správne dýchať – dýcha rýchlo a plytko, čo takisto vedie k únave. Takéto dýchanie sa objavuje pri strese a toho je v súčasnosti čím ďalej, tým viac.
Preukázalo sa aj, že hlavnou príčinou chronickej únavy sú práve osobné problémy, ktoré nemajú žiadny fyzický podklad. Často sú to problémy, ktorým sa človek nedokáže brániť a skrývať ich pred okolím. To sa týka najmä negativistických ľudí alebo neurotikov. V rámci terapie je nutné učiť ich pozitívnemu mysleniu.

Ženy v pasci

Takisto nevyjadrený žiaľ môže byť príčinou abnormálnej chronickej únavy. To platí aj o nevyjadrenom hneve. Potláčanie hnevu pohlcuje veľkú časť životnej energie. Veľmi citlivé proti týmto faktorom sú najmä ženy. Mnohé z nich sú pripútané v manželstve alebo v zamestnaní, kde nemôžu uplatniť svoje schopnosti, sú nedostatočne ohodnotené, nikto nevníma ich potreby a pocity. Z toho pramení strata sebadôvery, depresia a príznakom je únava. V týchto situáciách siahajú po upokojujúcich liekoch alebo tabletkách na spanie. A dostávajú sa do bludného kruhu únavy.

Súčasné sociálne a ekonomické problémy predovšetkým mladých rodín môžu mať veľké následky na zdravotný stav rodiny, a to nielen na rodičov, ale aj na deti. Mnoho ľudí stráca vieru a životné ciele a výsledkom je opäť chronická únava.

Ako si pomôcť?

V prvom rade si dopriať dostatok kvalitného spánku bez tabletiek. Naučiť sa relaxovať telesne aj duševne, vykonávať dychové cvičenia. Naučiť sa prejavovať svoje pocity a nebáť sa uvoľniť. Jedným z veľmi dôležitých faktorov dobrého zdravia je dostatok pohybovej aktivity. K tomu vhodná, vyvážená strava rešpektujúca individuálne potreby so zreteľom na fyzickú záťaž, ale aj zdravotné ťažkosti.

Dbajme na znížený príjem cukrov a vyhýbajme sa stimulujúcim látkam. Zabezpečujme svojmu telu dostatočný prísun vitamínov, minerálov a enzýmov, podľa možnosti v čo najprirodzenejšej forme. A najneskôr tri hodiny pred spaním nezaťažujme svoje telo vysokokalorickými a ťažko stráviteľnými jedlami.

Čítajte tiež:

Ako na únavu

Pri liečbe chronického únavového syndrómu využívame mnoho metód a postupov klasickej aj východnej medicíny:

  • HOMEOPATIA je jedným z veľmi účinných prostriedkov v terapii únavy.
  • AKUPUNKTÚRA ovplyvňujúca dráhy postihnutých orgánov je takisto veľmi pozitívnou metódou liečby.
  • Rôzne typy odborne vykonávaných MASÁŽÍ pomôžu zlepšiť celkový zdravotný stav.
  • AKUPRESÚRA bodov na tele posilňujúcich životnú energiu.
  • Aj cielená ARÓMOTERAPIA dokáže zlepšiť situáciu pri chronickej únave. Šalvia, saturejka, pelargónia, tymian, citrón, rozmarín a ďalšie byliny dokážu niekedy zázraky.

Najdôležitejší je však aktívny prístup pacienta. Človek musí chcieť a podieľať sa na svojom uzdravení. A to všetkými dostupnými prostriedkami.

16.10.2015 12:52| autor: Miroslava Plchová

Čítajte ďalej

Chcete získavať najnovšie informácie zo sveta tehotenstva a materstva?

Prihláste sa k odberu nášho newsletteru alebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email nie je v správnom formáte.
OK: Váš email bol úspešne zaregistrovaný.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist