Prečo je dôležité relaxovať

Dokážete sa niekedy spontánne uvoľniť? Ako deti sme to vedeli všetci. Je dobré si to z času na čas pripomenúť. Naše telo to ocení.

Častý sprievodca našich dní je stres. Spôsobuje v tele napätie, ktoré sa prejavuje poklesom teploty kože a zvýšením svalového napätia.

Všetky svaly v živom tele majú určité pokojové napätie. To rôzne kolíše, najnižšie je v spánku. Vtedy sa šíri útlm aj v mozgovej kôre a „vypína sa prúd nervových vzruchov prichádzajúcich zo svalov. Vo dne má vlnovitý priebeh v závislosti od psychického stavu, intenzity a charakteru pracovného zaťaženia.

Zbytočný stres

Všeobecne platí, že nižšie a stredné svalové napätie znamená obvykle výborný zdravotný stav a dobrú trénovanosť. Naopak, chronický stav zvýšeného svalového napätia môže viesť k psychosomatickým ochoreniam a k zaťaženiu vnútorných orgánov.

Príčinou stresu a zvýšeného napätia môžu byť aj naše postoje k životu, k ľuďom, k práci. Niekedy prikládáme určitým problémom a situáciám zbytočne veľkú dôležitosť, nechávame sa nimi dlhodobo stresovať a naše celkové napätie (telesné i duševné) stúpa a pretrváva.

Čo je normálne?

Často si toto zvýšené napätie ani neuvedomujeme a považujeme ho za normálny stav. Aby sme sa cítili dobre a predchádzali chorobám, musíme sa učiť relaxovať a zbavovať sa stresu i napätia. Význam relaxácie je ďalekosiahly a značne presahuje starostlivosť o našu telesnú schránku. Aj keď niekedy hovoríme zvlášť o telesnej relaxácii a duševnej relaxácii, vo väčšine prípadov ich nemožno oddeliť.

Napätie

Nemal by nás prekvapiť ani fakt, že väčšina liekov, ktoré sa používajú na zmiernenie duševného napätia (napríklad úzkostných stavov a iných problémov psychickej sféry) pôsobia tak, že uvoľňujú svalstvo.

Každý z nás občas prežíva chvíle alebo aj celé obdobia, keď je v napätí. Na to, aby sme v živote obstáli, aktiváciu i napätie a dokonca aj mierny stres potrebujeme. Nebolo by teda múdre sa týchto adaptačných podnetov úplne zbavovať. Je však nemysliteľné, že by sme mali prežiť plnohodnotný život v stave trvalého napätia alebo, naopak, v stave hlbokej relaxácie.

Čítajte tiež:

Relaxácia

Relaxácia a aktivácia sa musia striedať. Napríklad bezprostredne po výraznej pohybovej aktivite je znížená vnímavosť na vplyvy vonkajšieho prostredia – to je dôvod na dobrú relaxáciu a regeneračné pochody, ktoré by mali nasledovať. A schopnosť dobrej relaxácie je opäť predpokladom na dobrý výkon. Je tu priama súvislosť.

Preto v práci, ale aj v športe dosahuje úspech iba ten, kto ovládne umenie relaxácie. Bez zveličenia môžeme povedať, že relaxácia je základom a podmienkou akejkoľvek životnej aktivity.

Tí, ktorí sú schopní celkového uvoľnenia, bez problémov usínajú a majú tvrdý spánok, lepšie prekonávajú stresové tlaky a ľahšie nadobúdajú pocit životnej pohody. Ak dokážete relaxovať v pravej chvíli, ste výkonnější, menej sa unavíte a lepšie odolávate psychosomatickým ochoreniam. Dôvodov, prečo relaxácii venovať pozornosť, je iste viac než dosť.

3.2.2016 12:20| autor: Kateřina Kmentová

Čítajte ďalej

Chcete získavať najnovšie informácie zo sveta tehotenstva a materstva?

Prihláste sa k odberu nášho newsletteru alebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email nie je v správnom formáte.
OK: Váš email bol úspešne zaregistrovaný.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist