Prečo je dôležité relaxovať

Dokážete sa niekedy spontánne uvoľniť? Ako deti sme to vedeli všetci. Je dobré si to z času na čas pripomenúť. Naše telo to ocení.

Častý sprievodca našich dní je stres. Spôsobuje v tele napätie, ktoré sa prejavuje poklesom teploty kože a zvýšením svalového napätia.

Všetky svaly v živom tele majú určité pokojové napätie. To rôzne kolíše, najnižšie je v spánku. Vtedy sa šíri útlm aj v mozgovej kôre a „vypína sa prúd nervových vzruchov prichádzajúcich zo svalov. Vo dne má vlnovitý priebeh v závislosti od psychického stavu, intenzity a charakteru pracovného zaťaženia.

Zbytočný stres

Všeobecne platí, že nižšie a stredné svalové napätie znamená obvykle výborný zdravotný stav a dobrú trénovanosť. Naopak, chronický stav zvýšeného svalového napätia môže viesť k psychosomatickým ochoreniam a k zaťaženiu vnútorných orgánov.

Príčinou stresu a zvýšeného napätia môžu byť aj naše postoje k životu, k ľuďom, k práci. Niekedy prikládáme určitým problémom a situáciám zbytočne veľkú dôležitosť, nechávame sa nimi dlhodobo stresovať a naše celkové napätie (telesné i duševné) stúpa a pretrváva.

Čo je normálne?

Často si toto zvýšené napätie ani neuvedomujeme a považujeme ho za normálny stav. Aby sme sa cítili dobre a predchádzali chorobám, musíme sa učiť relaxovať a zbavovať sa stresu i napätia. Význam relaxácie je ďalekosiahly a značne presahuje starostlivosť o našu telesnú schránku. Aj keď niekedy hovoríme zvlášť o telesnej relaxácii a duševnej relaxácii, vo väčšine prípadov ich nemožno oddeliť.

Napätie

Nemal by nás prekvapiť ani fakt, že väčšina liekov, ktoré sa používajú na zmiernenie duševného napätia (napríklad úzkostných stavov a iných problémov psychickej sféry) pôsobia tak, že uvoľňujú svalstvo.

Každý z nás občas prežíva chvíle alebo aj celé obdobia, keď je v napätí. Na to, aby sme v živote obstáli, aktiváciu i napätie a dokonca aj mierny stres potrebujeme. Nebolo by teda múdre sa týchto adaptačných podnetov úplne zbavovať. Je však nemysliteľné, že by sme mali prežiť plnohodnotný život v stave trvalého napätia alebo, naopak, v stave hlbokej relaxácie.

Čítajte tiež:

Relaxácia

Relaxácia a aktivácia sa musia striedať. Napríklad bezprostredne po výraznej pohybovej aktivite je znížená vnímavosť na vplyvy vonkajšieho prostredia – to je dôvod na dobrú relaxáciu a regeneračné pochody, ktoré by mali nasledovať. A schopnosť dobrej relaxácie je opäť predpokladom na dobrý výkon. Je tu priama súvislosť.

Preto v práci, ale aj v športe dosahuje úspech iba ten, kto ovládne umenie relaxácie. Bez zveličenia môžeme povedať, že relaxácia je základom a podmienkou akejkoľvek životnej aktivity.

Tí, ktorí sú schopní celkového uvoľnenia, bez problémov usínajú a majú tvrdý spánok, lepšie prekonávajú stresové tlaky a ľahšie nadobúdajú pocit životnej pohody. Ak dokážete relaxovať v pravej chvíli, ste výkonnější, menej sa unavíte a lepšie odolávate psychosomatickým ochoreniam. Dôvodov, prečo relaxácii venovať pozornosť, je iste viac než dosť.

3.2.2016 12:20| autor: Kateřina Kmentová

Čítajte ďalej

Chcete získavať najnovšie informácie zo sveta tehotenstva a materstva?

Prihláste sa na odber nášho newsletteru vyplnením svojej e-mailovej adresy.

Chyba: Email nie je v správnom formáte.
OK: Váš email bol úspešne zaregistrovaný.

* Newslettery vám budeme zasielať najdlhšie 3 roky alebo do vášho odhlásenia. Viac informácií na e-mailovej adrese: gdpr@babyweb.sk.

TOPlist