Cvičenie je skvelý tréning pre život

Chcete byť krásna a sebavedomá aj krátko po pôrode? Chcete sa cítiť dobre, robíte pre to veľa, ale pred pôrodom sa ľahká ako pierko vždy cítiť nebudete. Čo urobiť, aby vám bolo aj v období okolo pôrodu čo najlepšie? „Kto je zvyknutý cvičiť, je zvyknutý prijímať alebo si dávať výzvy. A to je niečo, čo potom počas tehotenstva, pôrodu aj pri výchove detí akoby ste našli,“ tvrdí cvičiteľka Hanka Kynychová.

Prečo je cvičenie pred pôrodom a otehotnením dôležité? Funguje tu prevencia?

Keď je cvičenie súčasťou nášho životného štýlu už pred otehotnením, stane sa z neho niečo, na čo sa môžeme spoľahnúť v náročnejších životných situáciách. Medzi ne tehotenstvo a pôrod určite patria. Cvičenie je podľa mňa niečo úplne normálne, je to súčasť života. Cvičenie vás jednoducho podrží.

Ktoré svalstvo je potrebné posilňovať pred tehotenstvom najviac?

Vyvážené posilňovanie je naďalej dôležité, ale dôraz treba klásť na svaly panvového dna (na to je dobré napríklad poležiačky podsadiť panvu), na chrbtové svaly, ktoré sa počas tehotenstva budú musieť vyrovnať so zmenou ťažiska a s hmotnostným prírastkom napríklad až 20 kg. Dôležité je tiež posilňovanie nôh. Aby vás menej boleli bedrá, je napríklad dobré cvičiť v polohe na chrbte takzvanú žabu – priťahujeme k telu doširoka pokrčené nohy.

A ako cvičiť v tehotenstve?

Tu sa trochu menia pravidlá hry, mnohým ženám je na začiatku tehotenstva zle a nemožno sa diviť, že sa im do cvičenia príliš nechce. Keď nám to však telo dovolí, je dobré naďalej cvičiť aspoň trochu. Pomôže nám to zvládať tehotenstvo oveľa lepšie. Trénovanej žene pomôže udržať svalovú hmotu a fyzičku ľahké cvičenie a kondičné prechádzky. Pohyb má tiež vplyv na psychiku a dobrú náladu – keď je spokojná a dobre naladená mamička, bude spokojné aj bábätko.

A čo tehotné ženy, ktoré necvičili, ale v tehotenstve to chcú dohnať?

Tak tu je otázne, či niečo dohnať stihnú. Navyše ten, kto nie je zvyknutý cvičiť, svoje zvyky v tehotenstve asi nezmení. Dámy, ktoré vôbec necvičia, majú povolené svaly panvového dna a potom často komplikovanejšie tehotenstvo aj pôrod, bývajú už počas tehotenstva pripútané na lôžko.

Keď sa však pre cvičenie rozhodnú, nebolo by dobré sa naraz preťažiť. Je lepšie začať postupne, možno odporučiť chôdzu a ľahké posilňovanie. Určite nie je od veci navštevovať materské centrá, kde prebiehajú rôzne kurzy pre tehotné a panuje tam príjemná priateľská atmosféra.

Dokedy pred pôrodom je možné cvičiť?

To je dosť individuálne, ale zo svojej skúsenosti môžem povedať, že zlomový je siedmy mesiac. Dovtedy možno vykonávať fitnes a aerobik prakticky bez väčšieho obmedzenia. Po siedmom mesiaci by však mala žena prejsť k cvikom zameraným na uvoľňovanie svalov – hlavne svalov panvového dna, a udržiavať si kondíciu hlavne chôdzou a ľahkým posilňovaním až do pôrodu. Skvelé je cvičenie na veľkej lopte.

Čítajte tiež:

Čo je podľa vás pridanou hodnotou cvičenia?

Kto je zvyknutý cvičiť, je zvyknutý prijímať alebo si dávať výzvy. Tréningová výzva znamená – byť schopný vydržať vždy o niečo viac, než si myslím, že vydržím, a potom zistiť, že to ide. Ešte pridám, ešte trochu vydržím – a potom zistím, že nabudúce vydržím zase o niečo viac. A toto akoby ste našli počas tehotenstva, pôrodu aj pri výchove detí.

A čo po pôrode, kedy je možné začať cvičiť?

Po pôrode dostane šok hlavne náš chrbát – ťažisko sa opäť náhle mení, naraz ubudlo niekoľko kilogramov… Posilnená chrbtica sa s týmito zmenami vyrovná oveľa ľahšie. Ak plánujeme nosiť bábätko v šatke na chrbte, musíme počítať s o to väčšou zmenou ťažiska a záťažou pre chrbát – spredu sa náhle presunie dozadu.

Hneď po pôrode môžeme začať s rehabilitáciou: skvelým pomocníkom je skvelá lopta overball, ktorú si môžeme aj na posteli vložiť pod chrbát a pohybovať sa po ňom vpred a vzad. Uvoľníme tým bedrá, posilníme panvové dno a pomôžeme pri sťahovaní maternice. Brušné svaly začneme posilňovať postupne – začíname so šikmými brušnými svalmi, aby sa nám bruško krásne postupne stiahlo.

A čo mamičky po cisárskom reze?

Aj po cisárskom reze sa vyplatí začať s cvičením čo najskôr. Dobré je cvičenie na bruchu na veľkej lopte, masíruje sa tak jazva a pôsobí to preventívne proti spazmom a prípadným následným zrastom v jazve.

3.8.2017 12:20

Čítajte ďalej

Chcete získavať najnovšie informácie zo sveta tehotenstva a materstva?

Prihláste sa k odberu nášho newsletteru alebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email nie je v správnom formáte.
OK: Váš email bol úspešne zaregistrovaný.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist