Odpočinok a spánok

Tehotná žena by mala mať dostatok času na odpočinok. Je veľmi dôležitý na jej fyzické a psychické zdravie. Dobrá relaxácia počas dňa napomáha zlepšiť prekrvenie maternice a placenty.

Na relaxáciu nie je vhodné dlhodbé státie, pri ktorom dochádza k preťažovaniu kĺbov a tvorbe opuchov hlavne dolných končatín. Ak si napriek tomu situácia vyžaduje, aby tehotná žena stála, je vhodné, aby nepostávala na jednom mieste, ale aby sa prechádzala. Tým nastáva zlepšenie krvného obehu v dolnej časti tela. Ani dlhšie sedenie nie je ideálna poloha. Nohy by nemali smerovať zvislo na zem, ale mali by byť vyložené asi vo výške panvy. Pri odpočinku je pre tehotnú ženu najlepšia poloha v ľahu, v pokročilejších fázach tehotenstva skôr naboku.

Kedy odpočívať

Žena by mala odpočívať hneď, ako začne pociťovať únavu. Vždy je dobré nájsť si nejakú doplnkovú činnosť (čítanie, sledovanie televízie, počúvanie hudby a pod.). Vhodnou formou odpočinku však môže byť aj prechádzka na čerstvom vzduchu alebo telocvik pre tehotné.

Spánok

Spánok by mal byť pravidelný a podľa možnosti ničím nerušený, pretože umožňuje obnovu telesných a duševných síl. Počas spánku sa regenerujú orgány a systémy, na ktoré sa v tehotenstve kladú zvýšené nároky. Týka sa to predovšetkým pohybového aparátu, pečene, ľadvín a ďalších. Tehotná žena by mala spať 8 až 9 hodín denne.

Často sa však stáva, že ženy, najčastejšie v pokročilom štádiu tehotenstva majú práve so spánkom problémy. Príčinou nespavosti môže byť duševný nepokoj, rodinné starosti, zväčšujúca sa maternica, strach alebo úzkosť.

Čítajte tiež:

Existuje niekoľko pravidiel, ktoré môžu tieto problémy zmierniť alebo úplne odstrániť:

  • dôležitý je dostatočný pohyb a snaha nepospávať počas dňa
  • miestnosť určená na spánok musí byť vyvetraná a nie príliš teplá
  • matrace na lôžku by nemali byť príliš pevné
  • žena by mala chodiť spať a vstávať asi v rovnaký čas a pred spánkom by nemala jesť
  • odporúča sa obmedziť na noc príjem tekutín
  • svoj význam má i čistá osobná bielizeň a voľná pohodlná nočná košeľa
  • tenšia a ľahšia prikrývka je vhodnejšia ako ťažké periny
  • ak tehotná žena nemôže zaspať, je lepšie nezostávať v posteli, ale vstať a venovať sa nejakej činnosti, ktorá ju unaví
  • tehotné ženy by nemali užívať lieky na spanie. Môžu nepriaznivo ovplyvniť plod.
11.9.2015 12:41| autor: Miloš Velemínský

Čítajte ďalej

Chcete získavať najnovšie informácie zo sveta tehotenstva a materstva?

Prihláste sa na odber nášho newsletteru vyplnením svojej e-mailovej adresy.

Chyba: Email nie je v správnom formáte.
OK: Váš email bol úspešne zaregistrovaný.

* Newslettery vám budeme zasielať najdlhšie 3 roky alebo do vášho odhlásenia. Viac informácií na e-mailovej adrese: gdpr@babyweb.sk.

Webové stránky používajú na poskytovanie služieb, personalizáciu reklám a analýze návštevnosti súbory cookie. Informácie, ako tieto stránky používate, zdieľame so svojimi partnermi pre sociálne médiá, inzerciu a analýzy. Pre viac informácií o nastavení cookies nájdete tu.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist