2. 12. 2016  |  Meniny: Bibiána

Rozpráva naše dieťa dobre?

Jednou z neľahkých úloh je naučiť dieťa kvalitne komunikovať, respektíve, dobre rozprávať. Niektorí rodičia pristupujú k tomuto problému intuitívne, iní „vedecky” a niektorí túto svoju úlohu podceňujú.

Isté je, že reč nášho dieťaťa sa začína rozvíjať ešte predtým, ako začne rozprávať. Pre rozvoj reči je najdôležitejšie obdobie od narodenia do siedmeho roku veku dieťaťa. Správne a včasné rozvíjanie komunikačných schopností a rečového prejavu dieťaťa je pre jeho budúci život určite dôležité. Práve schopnosť komunikovať a dorozumieť sa s okolím je to, od čoho bude závisieť jeho miesto v spoločnosti.

Reč napovie

Reč nie je autonómna schopnosť, ktorú je možné oddeliť od ostatných schopností jedinca. Práve v prvých rokoch života je zreteľné, ako spolu celkový psychomotorický vývoj a vývoj reči súvisia.

Jednotlivé etapy vývoja psychiky, motoriky a reči sú navzájom veľmi úzko prepojené. Úroveň komunikačných schopností býva často ukazovateľom duševnej úrovne dieťaťa. S ohľadom na prepojenosť celkového vývoja netreba vývoj reči nášho dieťaťa podceňovať a treba mu venovať náležitú pozornosť.

Vývoj osobnosti každého jedinca je ovplyvnený mnohými okolnosťami, či už vnútornými, teda rodovými dispozíciami, zdravotným stavom, alebo vonkajšími, teda vplyvom rodiny a výchovy, prostredím, v ktorom žije, kultúrou. Zmenou podmienok v živote dieťaťa sa mení aj jeho vývoj. Či je to pre dieťa prospešné, alebo nie, to neriešme. Z tohto pohľadu je teda rozvoj komunikačných (rečových) schopností dieťaťa súčasťou vývoja celej jeho osobnosti.

Robíme to správne?

Premýšľate niekedy nad tým, ako správne rozvíjať reč a komunikačné schopnosti vášho dieťaťa? Nie ste si istí, či to robíte správne? Odpovede na tieto otázky by ste mali nájsť u špecialistov z odboru klinickej logopédie. Tí ponúkajú logopedickú starostlivosť v zdravotníckych ambulantných zariadeniach, ale aj v nemocniciach. Hradí sa zo zdravotného poistenia.

Logopedická starostlivosť sa poskytuje všetkým klientom, ktorí majú problémy s rečou a komunikačnými schopnosťami bez ohľadu na vek. Klinický logopéd spolupracuje s ďalšími odborníkmi, bez ktorých sa v mnohých prípadoch nezaobíde. Sú to foniatri, otorinolaryngológovia, psychológovia, pediatri, neurológovia, ortodontisti, plastickí chirurgovia, špeciálni pedagógovia a ďalší. Úspešnosť logopedickej starostlivosti závisí vo veľkej miere od spolupráce s klientom a v prípade detí aj od podpory a spolupráce celej rodiny.

Základným kľúčom k efektívnemu a úspešnému zvládnutiu rečových problémov klienta je spolupráca a dôvera.

Reč je schopnosť, ktorá je nám geneticky daná. Ale len jej pestovaním sa z nej môže stať dar, ktorý nám bude slúžiť na dorozumievanie s ostatnými ľuďmi. Dieťaťu by sme mali vytvoriť vhodné a dostatočné podmienky na to, aby sa mohlo plnohodnotne a komplexne rozvíjať.

12. 5. 2009 |

Naposledy navštívené