Moje dieťa je geniálne – ovláda tablet lepšie než ja!

Aj vy si to myslíte? A nazdávate sa, že je to v poriadku? O tom, ako technika ovplyvňuje vývoj a výchovu dieťaťa, hovorí Mgr. Martin Jan Šverma, špeciálny pedagóg, psychológ a logopéd.

Súčasnosť a vývoj technológií postupuje veľmi rýchlo. Vývoj nezastavíme, chceme mať všetko rýchlo, najlepšie hneď. Reklamy v časopisoch a televízii útočia nielen na dospelých, ale aj na deti. Snažia sa nám vnútiť, ktorá hračka je pre ne najvhodnejšia, najinteraktívnejšia a čo všetko zvládne takmer bez vlastného pričinenia.

Okolo seba vidím, ako nielen dospelí, ale aj deti strácajú trpezlivosť. Spomeňte si na nedávne časy, keď chlapcom stačili dve autíčka a kocky, dievčatkám jedna bábika s kočiarikom, a vydržali sa s nimi hrať celý deň.

Teraz vydržia celé hodiny pred svietiacou obrazovkou. Mnohí rodičia sú radi, že majú po náročnom dni a cez víkend pokoj, ale vnútorné napätie a nepokoj v dieťati narastá. Po období relatívneho pokoja prichádza „precitnutie“. Prvé podozrenie, že niečo nie je v poriadku, získajú učiteľky v kvalitnej materskej škole.

Do mojej praxe veľmi často prichádzajú rodičia okrem ťažkostí s bežnými logopedickými chybami i s deťmi, ktoré v štyroch až piatich rokoch nemajú rozvinutú slovnú zásobu zodpovedajúcu ich veku, nevedia používať spojky a pri opisovaní obrázkov vydávajú nezrozumiteľné zvuky veľmi podobné tým z počítačových hier. S deťmi, pred ktoré položíte nerozstrihané pexeso a ony sa snažia prstom obrázky presúvať ako na tablete. Nezriedka sa objavujú deti, ktoré trápia neurotické prejavy ako tiky, porucha spánku a zaspávania, strach z tmy, zo samoty a z nereálnych bytostí.

Jednou z hlavných príčin býva nedostatok pohybu a priveľa času stráveného s mobilnými aplikáciami či so sledovaním televízie. Je dokázané, že nadmerné sledovanie televízie negatívne ovplyvňuje vývoj ich sociálnych zručností a brzdí vývoj jazyka. A práve používanie mobilných aplikácií má rovnaký efekt. Nahrádza čas, ktorý by dieťa strávilo priamou interakciou s ostatnými alebo hrou, pri ktorej rozvíja kognitívne funkcie, jemnú i hrubú motoriku.

Čítajte tiež:

Zákaz nič nevyrieši, a tak je na rodičoch, kedy, ako a akú frekvenciu trávenia času na mobiloch, tabletoch alebo počítačoch určia. Pre predškolákov by malo platiť, že je potrebné limitovať čas strávený s tabletom najlepšie v prítomnosti rodiča, ktorý bude vysvetľovať a s dieťaťom pritom komunikovať. Ďalej zvoliť hry s vhodným obsahom, ale väčšinu voľného času využívať na iné aktivity. Ak je dieťa už školák, trpezlivý rodič mu pokojne vysvetlí možné riziká a potomok využije tablet či počítač za odmenu na hranie s vhodne zvolenými aplikáciami, ale po splnení svojich povinností.

Zastávam názor, že žiadna počítačová hra nenahradí skutočné reálne zážitky okolo nás ani žiadnu spoločenskú hru v kruhu rodiny. Som presvedčený o tom, že časté činnosti predškolákov na tablete brzdia vývoj empatického prístupu, sociálnych zručností a schopností riešiť problémy. Ratolestiam sa musia rodičia venovať intenzívnejšie a deti budú zažívať skutočnú realitu. Častý a smutný je pohľad na rodičov, ktorí sú s dieťaťom spolu a vlastne bez neho, keď namiesto rozprávania a opisovania, čo kde vidia, čo prežívajú v prítomnom okamihu, telefonujú alebo sú „online“ a dieťa sem-tam okríknu.

Nedávno mi jedna mamička tvrdila, že s tabletom sa dieťa učí samostatnosti. Zamyslime sa. Tablet ani mobil dieťa samostatnosti nenaučí. To sa učí tvorivosťou, príkladom, pochvalou, trpezlivosťou a veľkou mierou rodičovskej lásky.

Ako hovorí Ivana Kriglová, riaditeľka materskej školy Habibi v Prahe Nuslích: „Výchova je príklad a láska, nič viac.“

21.1.2016 1:26| autor: Mgr. Martin Jan Šverma

Čítajte ďalej

Chcete získavať najnovšie informácie zo sveta tehotenstva a materstva?

Prihláste sa k odberu nášho newsletteru alebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email nie je v správnom formáte.
OK: Váš email bol úspešne zaregistrovaný.
TOPlist