Vitamíny a minerály prospešné v tehotenstve

Kyselina listová, vitamín C, vitamín D a niektoré vitamíny skupiny B, to sú látky, ktoré sú v tehotenstve najdôležitejšie. Treba užívať ešte nejaké ďalšie vitamíny?

profimedia-0279957671-1100x618.jpg

Kyselina listová

Ak tehotenstvo plánujete, je vhodné zvýšiť príjem kyseliny listovej (vitamín B9) už v priebehu pokusov o počatie. Ideálne hneď po vysadení antikoncepcie,“ odporúča sexuológ Radim Uzel. Nedostatok kyseliny listovej môže viesť k vrodeným vývojovým chybám plodu (rázštep chrbtice) alebo k potratom. Kyselinu listovú nájdete v zemiakoch, rajčinách, kapuste, mäse, mliečnych výrobkoch a rybách. Bohužiaľ sa však kyselina listová ničí varením a dlhším skladovaním. Je preto dôležitejšie jesť čerstvú zeleninu, prípadne túto látku dodávať telu umelo. Vhodné je brať denne tabletky s obsahom 0,4 až 0,8 miligramu kyseliny listovej. Vhodné sú potravinové doplnky (Folgravid, Femibion…), ktoré sa dajú kúpiť bez lekárskeho predpisu.

Vitamíny skupiny B (B-komplex)

Nájdete ich predovšetkým v celozrnnom chlebe, obilí, zemiakoch, strukovinách a mlieku. Tieto vitamíny sú rozpustné vo vode a sú potrebné na látkovú premenu ako takzvané koenzýmy. Vitamín B1 (tiamín) je dôležitý pre vývoj detského mozgu. Vitamín B2 (riboflavín) okrem iného posilňuje imunitný systém a je dôležitý pre zdravie pokožky a očí. Navyše mnohé štúdie dokázali, že existuje priamy vzťah medzi jeho nedostatkom a rizikom preeklampsie. Predpokladá sa, že nedostatok vitamínu B6 (pyridoxín) môže hrať rolu v tom, že ženy, ktoré majú tohto vitamínu nedostatok, môžu častejšie trpieť rannou nevoľnosťou. Vitamín B12 (kobalamín) hrá významnú rolu pri tvorbe DNA a krvotvorbe. Prísni vegetariáni by ho mali dopĺňať dodatočne.

Vitamín D

Je to jediný vitamín, ktorý si je telo schopné za určitých podmienok (pôsobenie UV žiarenia) samo vyrábať. Tento vitamín je dôležitý pre hospodárenie tela s vápnikom a fosforom a v tehotenstve ovplyvňuje kvalitu vnútromaternicového prostredia a jeho nedostatok môže viesť k vzniku mnohých chronických ochorení v neskoršom veku dieťaťa. Nájdete ho predovšetkým v rybom tuku, mlieku a vo vaječnom žĺtku. Ak nie je nechránená koža dostatočne vystavená pôsobeniu UV žiarenia a neprijíma ďalší vitamín D z potravy, dochádza k narušeniu spracovania vápnika a tým teda aj stavu kostí. Pre nedostatok vitamínu D stačí kožu vystaviť slniečku aspoň na desať minút denne.

Vitamín C

Radí sa medzi vitamíny rozpustné vo vode a má pozitívny vplyv na imunitný systém a vstrebávanie železa. Má tiež antioxidačné účinky a chráni telo pred voľnými radikálmi. Nedostatok vitamínu C je spojený s nízkou hladinou plazmy a rizikom vzniku preeklampsie a tiež s predčasným odlúčením plodového vaku.

Vápnik

Je dôležitý pre stavbu kostí bábätka. Predovšetkým v poslednom trimestri jeho potreba stúpa. Väčšinou so splnením denného príjmu nie je pri bežných potravinách problém. Nájdete ho v mlieku a mliečnych produktoch, maku, brokolici, špenáte, kapuste a tiež v niektorých minerálkach. Mladé ženy ho majú v tele uloženého dostatočné množstvo, takže nie je potrebné ho do svojho jedálneho lístka dodatočne zaraďovať. Príliš mnoho vápnika by totiž mohlo zapríčiniť tvorbu močových kameňov, takže než začnete brať nejaké dodatočné prípravky, poraďte sa s lekárom alebo lekárnikom.

Železo

Je potrebné na krvotvorbu. V tehotenstve telo potrebuje viac krvi napríklad kvôli prekrveniu maternice. Hoci potreba železa je dvojnásobná, neznamená to, že každá tehotná ho má nedostatok. Nechajte to na svojom lekárovi a jeho posúdení vášho krvného obrazu. Predávkovanie železom je nebezpečné. V potrave nájdete železo v chudom mäse, celozrnných produktoch, poľníčku a strukovinách.

Čítajte tiež:

Jód

Je dôležitý pre štítnu žľazu matky i bábätka. Tento orgán potrebuje jód, aby mohol riadiť prostredníctvom produkcie hormónov napríklad látkovú premenu. Je dôležitý na tvorbu nervového systému plodu. Ak chýba telu matky jód, stúpa riziko vzniku vrodených vývojových porúch alebo potratov. Ženy, ktoré plánujú tehotenstvo by mali v potrave denne prijať 100 až 150 mikrogramov jódu denne. Ak však máte problémy so štítnou žľazou, poraďte sa so svojím lekárom o tom, koľko jódu vaše telo skutočne potrebuje a ako dennú dávku zaistiť. Jód nájdete v týchto potravinách – jódovaná kuchynská soľ, morské ryby, mlieko a mliečne produkty.

Horčík

Magnézium je minerálna látka dôležitá na svaly a nervy. Dôležitú rolu zohráva v tele pri látkovej premene a raste kostí a zubov. Preto je potrebné pre rast bábätka. Potreba horčíka v tehotenstve tiež rastie, ale spravidla sa zvládne pokryť vyváženou stravou. Preparáty obsahujúce horčík predpíše lekár, ak v tehotenstve trpíte na kŕče v lýtkach alebo vám nadmerne tvrdne bruško. Príliš vysoké dávky horčíka však môžu spôsobiť silné hnačky. Nájdete ho v celozrnných produktoch, obilných klíčkoch, slnečnicových semenách a orechoch.

Zinek

Tento minerál potrebuje predovšetkým imunitný systém. V obdobiach nachladnutia mnohí prisahajú, že vysoké dávky zinku imunitný systém posilňujú. Navyše ide o látku dôležitú aj na látkovú premenu. V priebehu tehotenstva jeho potreba rastie a predovšetkým vegetariánky a vegánky by v tehotenstve mali dbať na jeho dostatočný príjem a poradiť sa o vhodných potravinových doplnkoch s lekárom. Nájdete ho v mäse, mlieku, mliečnych výrobkoch, vajciach, ovsených vločkách, šošovici, orechoch, zelenom hrášku a slnečnicových semenách.

Omega 3 mastné kyseliny

Tieto látky potrebuje pre svoj vývoj detský mozog a zrak. Najviac ich nájdete v morských rybách, repkovom, orechovom a ľanovom oleji. V tehotenstve by sa teda mali jesť morské ryby aspoň dvakrát týždenne. V súčasnosti však panujú obavy, že v morských rybách je veľa ortuti, preto by mali byť omega 3 mastné kyseliny – predovšetkým DHA – telu dodávané v potravinových doplnkoch.

4.10.2017 1:40| autor: Redakcia Babywebu.sk

Čítajte ďalej

Chcete získavať najnovšie informácie zo sveta tehotenstva a materstva?

Prihláste sa k odberu nášho newsletteru alebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email nie je v správnom formáte.
OK: Váš email bol úspešne zaregistrovaný.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist