Zostaňte vo forme aj počas tehotenstva: 1. trimester

Zabudnite na mýty, ktoré tvrdia, že v tehotenstve sa nesmie cvičiť. Prinášame vám seriál, v ktorom vám tehotná fitnes trénerka Hanka Škarabela ukáže, ako sa počas tehotenstva udržať vo forme. Zameria sa na partie, ktoré v nasledujúcich mesiacoch dostanú pre zväčšujúce sa bruško poriadne zabrať.

66674397_441759073326501_5990594644721795072_n-1-1100x618.jpg Zdroj: Hana Škarabela

„Mnoho žien sa cvičenia v tehotenstve bojí, hlavne v prvom trimestri. Obávajú sa, že pohyb uškodí plodu a spôsobí potrat. Ak je však žena zdravotne v poriadku, nemá najmenší dôvod s cvičením prestávať,“ vysvetľuje fitnes trénerka Hana Škarabela, ktorá má sama dve deti. Na jej postave to však nevidieť. Hlavne preto, že tehotenstvom sa nenechala obmedzovať. „Jasné, že niektoré cviky treba z tréningu vynechať. Je však mnoho svalových partií, ktoré, naopak, posilniť potrebujete, aby sa vaše telo dobre vyrovnalo s takou veľkou záťažou, akou tehotenstvo bezpochyby je,“ uviedla Hanka.

Do fitka áno alebo nie?

Ak sa rozhodujete, či cvičiť, alebo nie, určite vezmite do úvahy svoju aktuálnu kondičku a zdravotný stav. Ženy, ktoré sú zdravotne v poriadku, môžu cvičiť bez problémov. Ale ak ste sa pred tehotenstvom veľmi nehýbali, pohybovú aktivitu voľte rozumne a s fitnesom teraz rozhodne nezačínajte. Začiatočníčky by mali uprednostniť aktivity pre tehotné, ako je joga a pilates.

Naproti tomu je trénovaný organizmus na záťaž pri cvičení pripravený – pomalšie mu stúpa teplota, takže nedôjde k prehriatiu plodu a všetko v tele je spevnené. Navyše, trénovaná žena pozná svoje telo aj možnosti a ľahšie identifikuje, keď niečo nie je v poriadku.

„O tehotenstve by však mala vedieť vaša trénerka. Tá potom nastaví tréning tak, aby ste precvičovali tie správne partie, a skontroluje správne vykonávanie cvikov. To je dôležité hlavne v tehotenstve, pretože pod vplyvom hormónov sa v tele uvoľňujú väzy a ďalšie kostné spojenia, svaly a kĺby sa správajú inak, než je žena zvyknutá. Ľahko si tak môže privodiť nejaké zranenie,“ upozorňuje Hanka, ktorá vo Fitnes Šik sama s tehotnými ženami trénuje.

Čítajte tiež:

Brušné svaly posilňovať môžete, ale opatrne

„Budúce mamičky sa boja posilňovať bruško, aby sa niečo nestalo bábätku. Pritom v prvom trimestri možno bruško precvičovať podobne ako v období pred tehotenstvom. Naopak, je to žiaduce, pretože obmedzíte riziko vzniku diastázy a tým následných zdravotných ťažkostí,“ radí trénerka. Tá zároveň odporúča v druhom a treťom trimestri upustiť od posilňovania priamych brušných svalov a naďalej sa venovať len tým šikmým.

Ako na účinné posilňovanie, ukazuje Hanka v prvom videu. Hoci cvik vyzerá na prvý pohľad veľmi jednoducho, je výhodný v tom, že jeho náročnosť si určíte sami. Čím väčší tlak vyviniete, tým náročnejší cvik bude. V tehotenstve budú veľmi zaťažené bedrá, takže sa ich naučte preťahovať, uľavíte im. Napríklad cvikom, ktorý na videu predvádza Hanka.

Chrbát dostane zabrať

No v tehotenstve netrpí len bruško. Zabrať dostanú aj svaly chrbta, pretože rastúce bruško a prsia menia ťažisko vášho tela a vy zrazu chodíte inak ako predtým. Chrbát a ramená občas tuhnú a bolia. Práve pre zmiernenie bolestí je dobré svaly posilňovať a na konci cvičenia aj dôkladne ponaťahovať.

Výborný cvik na chrbát ukazuje Hanka v druhom videu. Na lopte s jednoručkami posilníte svaly deltové i medzilopatkové. Hanka cvičí na veľkej lopte, ktorá je na tento cvik najlepšia, ale ak ju nemáte, postačí vám aj stolička. Namiesto činiek poslúžia fľaše naplnené vodou.

Najlepšie sú komplexné cviky

V poslednom videu Hanka predvedie komplexný cvik, pri ktorom zapojí svaly celého tela – stehná, vnútorné stehná, zadoček, core, prsné a chrbtové svaly. Náročnosť cviku si opäť môžete určite sami – čím hlbší výpad, tým väčšia zaberačka na nohy. Náročnosť druhej polovice cviku ovplyvníte pevnosťou gumičky.

Chcete viac cvikov? Cvičenie s Hankou nájdete na portáli gymbee.cz.

25.9.2019 3:52| autor: Redakcia Babywebu.sk

Čítajte ďalej

Chcete získavať najnovšie informácie zo sveta tehotenstva a materstva?

Prihláste sa na odber nášho newsletteru vyplnením svojej e-mailovej adresy.

Chyba: Email nie je v správnom formáte.
OK: Váš email bol úspešne zaregistrovaný.

* Newslettery vám budeme zasielať najdlhšie 3 roky alebo do vášho odhlásenia. Viac informácií na e-mailovej adrese: gdpr@babyweb.sk.

Na tomto webe spracovávame cookies potrebné pre jeho fungovanie a analytiku, v prípade súhlasu tiež cookies na účely cielenie reklamy a personalizáciou reklám. K tomu využijeme partnerov pre sociálne médiá, inzerciu a analýzu. Viac informácií o nastavení cookies nájdete tu.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist