Prečo je v tehotenstve dôležitá kyselina listová?

OTÁZKA TÝŽDŇA Som na začiatku tehotenstva a lekár mi odporučil zvýšiť príjem kyseliny listovej. Vraj je to dôležité. Aký má pre tehotné ženy význam a ktoré potraviny jej obsahujú najviac?

Babyweb odpovedá:

Ide o vitamín B, ktorý si ľudský organizmus nedokáže sám vyrobiť. Pritom je nevyhnutný pre tvorbu červených krviniek a znižuje riziko srdcových chorôb.

Nedostatok kyseliny listovej vedie k málokrvnosti, tráviacim problémom, poruchám pohyblivosti a v tehotenstve môže viesť k vrodeným vývojovým chybám plodu (hlavne nervovej trubice), ale aj k spomalenému vývoju plodu alebo predčasnému pôrodu. Preto je dôležité dodávať telu tento vitamín počas tehotenstva pravidelne.

Denná potreba kyseliny listovej je 600 – 1 000 mikrogramov. Odporúča sa užívať 0,4 mg (400 µg) Acidum folicum denne (1 tableta) mesiac pred otehotnením a ďalej počas celého trvania tehotenstva.

Kyselina listová sa vyskytuje v tmavozelenej listovej zelenine, ako je špenát (200 g špenátu je jedna denná dávka), ďalej ju nájdete napríklad v brokolici, kapuste, špargli, vo fazuliach, v sójových bôboch, koreňovej zelenine (reďkovky), orechoch, južnom ovocí (citrusy), lesných plodoch, droždí, raňajkových cereáliách a i.

Väčšina prenatálnych vitamínov obsahuje 400 – 800 mikrogramov kyseliny listovej, čo je pre správny vývoj plodu dostatočné množstvo.

Ženám, ktoré majú alebo mali plod s vrodenou vývojovou poruchou nervovej trubice v predchádzajúcom tehotenstve alebo užívajú lieky proti epilepsii, sa odporúča dávka až 4 mg kyseliny listovej. Dostatočný príjem tohto vitamínu je zvlášť dôležitý u žien, ktoré trpia vrodenou poruchou krvovtvorby, tzv. trombofíliou (väčšia náchylnosť k tvorbe krvných zrazenín), ktorá sa prejavuje opakovanými potratmi.

Čítajte ďalej

Chcete získavať najnovšie informácie zo sveta tehotenstva a materstva?

Prihláste sa k odberu nášho newsletteru alebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email nie je v správnom formáte.
OK: Váš email bol úspešne zaregistrovaný.
TOPlist