Koľko môžeme v tehotenstve pribrať?

„Ešte si trochu pridám, veď jem za dvoch!“ Krásna veta, ale bohužiaľ už dávno neplatí. Koľko naozaj „smieme“ v tehotenstve pribrať? Aj to podlieha móde. Ešte v tridsiatych rokoch minulého storočia sa udávalo, že by žena počas tehotenstva nemala pribrať viac ako sedem kilogramov, ale už v sedemdesiatych rokoch sa toto veľmi prísne odporučenie zmenilo, pretože takto striktné obmedzenie bolo považované za zdraviu škodlivé.

Čísla napovedia

Pre orientačné zistenie, koľko optimálne pribrať, nám pomôže tzv. index telesnej hmotnosti, známy ako BMI, zistený z hmotnosti ženy ešte v dobe pred otehotnením. Vypočítame ho tak, že našu váhu delíme výškou v metroch na druhú.

Podľa nášho BMI potom ľahko zistíme, koľko kíl navyše si môžeme v tehotenstve dovoliť:

  • BMI…………………………………………prírastok hmotnosti
  • Pod 20 (podváha)……………………..12 – 18 kg
  • 20 – 25 (normálna váha)……………11 – 16 kg
  • 26 – 29 (nadváha)……………………..7 – 12 kg
  • nad 29 (silná nadváha)……………… 7 – 9 kg

O koľko jesť viac?

V prvej tretine tehotenstva nie je potrebné zvyšovať energetický príjem, od druhej tretiny by sa mal zvýšiť približne len o 200 – 300 kcal (840 – 1260 kJ) denne.

Pre lepšiu predstavu, 200 kcal zodpovedá napríklad jednému väčšiemu jablku a jednému stredne tučnému jogurtu.

Energetický príjem sa teda v tehotenstve rozhodne extrémne nezvyšuje. Celkový priemerný energetický príjem tehotnej ženy by sa mal pohybovať okolo 2400 kcal denne. Prijímanie väčšieho či menšieho počtu kalórií by mohlo byť dokonca pre vývoj plodu nebezpečné.

Nadmerné priberanie však môže mať okrem stravovania aj iné dôvody, a preto sa pri rýchlejšom zvyšovaní vašej hmotnosti poraďte s lekárom.

Tiež ženy s nadváhou a ženy, ktoré očakávajú viacerčatá, by sa mali priebežne radiť s lekárom.

Čítajte tiež: 

Hlad a chuť

Tehotenstvo nie je obdobie, kedy je dovolené sa neriadene prejedať. Je dobré sa aj počas neho sledovať, ale keby to malo mamičku stresovať, nemá to cenu.

Optimálne je rozdeliť si denné množstvo konzumovanej potravy do viacerých menších dávok, jedzte 5 – 6-krát denne. Znížite tak pravdepodobnosť priberania a problémy s trávením. Snažte sa vyberať ľahšie pokrmy, nezabúdajte na dostatok zeleniny a ovocia. Myslite na svoje bábätko a posielajte mu prostredníctvom vášho tela len tú najlepšiu výživu!

29.3.2017 1:02| autor: Jarmila Mandžuková

Čítajte ďalej

Chcete získavať najnovšie informácie zo sveta tehotenstva a materstva?

Prihláste sa k odberu nášho newsletteru alebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email nie je v správnom formáte.
OK: Váš email bol úspešne zaregistrovaný.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist