Tehotná vegetariánka nemusí byť zatracovaná

„Je to nezodpovedné,“ počúvame občas na adresu žien, ktoré sa ani v tehotenstve nemienia rozlúčiť s vegetariánstvom a vegánstvom. Pri premyslenej úprave stravy si však nemusia pripadať ako nezodpovedné matky.

Mäso a ryby sú tabu

Lekári síce z budúcich matiek vegetariánok nie sú príliš nadšení, zhodnú sa však na jednom: Možno tolerovať ovolaktovegetariánstvo. Pri tomto režime sa nekonzumuje mäso, ale vajcia a mliečne výrobky sú povolené. A tie práve zabezpečia prísun kvalitných bielkovín. Nie je však bielkovina ako bielkovina. Tie rastlinné za živočíšnymi kvalitou pokrivkávajú, preto sa to pri vegetariánskom režime snažíme dohnať kvantitou.

Nastávajúce matky by si k jednotlivým chodom mali pridávať strukoviny a pšeničné výrobky (cestoviny, ryža, pečivo). Cereálie, kvinoa, olejnaté semená (ľanové, sezamové, konopné) urobia podobnú službu. Naopak, pozor na sóju, aj keď je bohatá na lyzín (životne dôležitá aminokyselina). Tá by mala byť pre obsah fytoestrogénov zaradená do jedla tak raz denne.

Pepek námorník je len mýtus

V tehotenstve je dôležitý dostatočný prísun železa. Pri nedostatku by budúca matka trpela anémiou a je tu riziko, že dieťa bude nedonosené. Bohužiaľ, len prísun zo stravy býva nedostatočný, navyše sa ťažko vstrebáva. To však napomáha vitamín C, takže sa odporúča pridávať si do jedla, ak to ide, pár kvapiek citróna. Naopak, vstrebávaniu zabraňujú látky obsiahnuté v čaji, káve, kakau, ktoré by sme nemali piť pri jedle, a tiež potraviny bohaté na vápnik.

Ľahko dostupnými zásobárňami železa sú petržlen, pažítka alebo žerucha. Ďalej čerstvé alebo sušené marhule, figy, sezamové semienka, oriešky, ovsené vločky a proso. No napríklad taký špenát zďaleka nie je taký šampión, ako sa tradovalo. V každom prípade však necháme na lekárovi, aby sa rozhodol, či je zásoba železa dostatočná. A ešte malá poznámka: Byť vegetariánkou neznamená len škrtnúť z jedálneho lístka mäso. Je potrebné o zložení stravy premýšľať a dokázať ho nahradiť.

Spoliehať sa na slnko sa nevyplatí

Vegánstvo, teda vylúčenie všetkých živočíšnych produktov zo stravy, to znamená i vajec a mliečnych výrobkov, ide s tehotenstvom dohromady za určitých prísne dodržiavaných podmienok. Mal by o ňom vedieť od začiatku tehotenstva váš lekár. V priebehu celého tehotenstva si treba strážiť prísun niektorých minerálov a vitamínov. Samozrejme, je to vápnik, ktorý dieťa potrebuje na vývoj kostry. Nájdeme ho v lieskových orieškoch, sójovom mlieku a syroch, mandliach, strukovinách.

S tým ide ruka v ruke vitamín D, ktorý je akýmsi prostredníkom na to, aby vápnik vykonával v tele svoju službu. Vegánky, pretože nejedia ryby, môžu vitamín D získavať len v prírodnej forme, teda že často chodia von na slniečko. To však vždy nejde, takže predovšetkým v zime a začiatkom jari im tento vitamín chýba a lekár im musí predpísať nejaký doplnok.

Honba za vitamínmi

Riskantný je aj nedostatok vitamínu B12, ktorý je spolu s kyselinou listovou nevyhnutný na tvorbu krvných buniek, hlavne červených krviniek, a na správne fungovanie nervového systému. Pretože je do tela dodávaný prevažne potravinami živočíšneho pôvodu, je potrebné jeho nedostatok dohnať umelo. Existujú aj potraviny obohatené o tento vitamín – niektoré druhy sójových mliek, raňajkové cereálie a potravinárske kvasnice – a nachádza sa tiež v kyslej kapuste.

Odporúča sa častý prísun v malých dávkach, aby ho organizmus lepšie prijal. Ďalšou slabinou vo výžive tehotnej vegánky môže byť zinok, ktorý je nevyhnutný na správny rast a vývoj buniek plodu. Pri jeho nedostatočnom príjme hrozí, že dieťa bude nedonosené s nízkou pôrodnou hmotnosťou. Pozor na to, zinok z prírodných zdrojov (celozrnné výrobky, strukoviny, pekanové orechy, dyňové semienka) organizmus nevstrebáva ideálne. Potom je tu ešte jód, ktorého nedostatok znižuje tvorbu hormónu štítnej žľazy, ktorá funguje samostatne už u nenarodeného dieťaťa a pri jej nedostatočnej činnosti to môže ovplyvniť inteligenciu dieťaťa. Pretože budúce matky vegánky nejedia ryby a málo solia, mali by aj v tomto prípade konzumovať potravinové doplnky. Samozrejme, po porade s lekárom alebo s pôrodnou asistentkou.

Čítajte tiež:

Musí to ísť aj bez lepku

Sú tu však aj ženy, ktoré si svoje špecifické stravovacie návyky nevybrali, ale k nim boli donútené svojím zdravotným stavom. Patria k nim budúce matky trpiace celiakiou. Ide o ochorenie spôsobené neznášanlivosťou lepku, čo je zmes bielkovín obsiahnutá v obilných zrnách. Lepok pôsobí ako jed na povrch sliznice tenkého čreva, likviduje mikroklky a klky. Ak sa mu v tom nezabráni, teda ak sa nevylúči zo stravy, pripraví črevo o schopnosti tráviť a vstrebávať živiny. Bohužiaľ, lepok sa nachádza v množstve potravín, nielen v obilninách (pšenica, raž, jačmeň), ale napríklad aj v údeninách, sladkostiach, rôznych prísadách, omáčkach, polotovaroch. Niektoré bezlepkové potraviny totiž môžu byť zahustené pšeničným škrobom.

Choroba verzus móda

Tehotná žena trpiaca celiakiou sa teda bude stravovať rovnako, ako keď nebola v inom stave. Nemôže sa predsa nútiť jesť jedlá, na ktoré je momentálne precitlivená. Ak v tehotenstve náhodou skonzumuje niečo, čo obsahuje lepok, nemusí sa desiť, že by to malo zásadný vplyv na plod. Nesmie však ísť o pravidelnú konzumáciu lepku. Dôležité je, aby zvýšila príjem vitamínov a minerálnych látok, predovšetkým kyseliny listovej a železa. Potraviny bez lepku sú chudobné hlavne na vitamíny radu B, aj tie treba dodávať v doplnkoch po konzultácii s lekárom. Naopak, ženy, ktoré v bezlepkovej diéte objavili prostriedok na zníženie hmotnosti (v nejakej forme ju drží až tretina Američanov), prípadne na prečistenie organizmu, by sa jej mali v tehotenstve zriecť. Bezlepková diéta často prináša zvýšenú únavu, podráždenosť, nesústredenosť. „Pracovať“ na úbytku hmotnosti v tehotenstve na úkor vyváženosti stravy tiež nie je najlepší nápad.
femibion_01_2014-1101x619.jpgPartnerom rubriky je: Femibion – väčšia istota pre mamičku, že bude mať dostatok aktívnej formy kyseliny listovej pre správny vývoj svojho bábätka. Prečo? Vďaka Metafolínu. Viac o doplnku stravy na www.femibion.sk

20.11.2017 3:20| autor: Helena Chvojková

Čítajte ďalej

Chcete získavať najnovšie informácie zo sveta tehotenstva a materstva?

Prihláste sa k odberu nášho newsletteru alebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email nie je v správnom formáte.
OK: Váš email bol úspešne zaregistrovaný.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist