Strava pred otehotnením

Úpravou stravy sa dá veľa dosiahnuť. Kvalitný jedálny lístok prispieva k zlepšeniu psychickej pohody budúcej mamičky a zlepšuje aj šance na otehotnenie a následne aj na priebeh tehotenstva bez komplikácií. Na úpravu životného štýlu by ste mali myslieť už pred počatím a vyvarovať sa tak ďalším možným závažným komplikáciám.

Práve v období tesne pred otehotnením a v prvých troch mesiacoch od počatia je strava ženy pre vývoj plodu najdôležitejšia. Prvé tri mesiace totiž rozhodujú o tom, či vaše dieťa bude, alebo nebude zdravé. A v tomto období sa tvoria aj jeho orgány.

Na čo sa sústrediť ešte pred otehotnením

Kyselina listová

Tento vitamín skupiny B je dôležitý pri prevencii vrodených porúch, predovšetkým v oblasti nervovej trubice. Chráni pred vznikom vývojových porúch, akými sú napríklad rázštepy tváre, rázštepy chrbtice či poruchy vývoja mozgu a miechy. Žena by mala tento vitamín prijímať už v období, keď sa snaží otehotnieť. Gynekológovia a pôrodníci odporúčajú 10 mg kyseliny listovej denne, a to až do dvanásteho týždňa tehotenstva.

Kde túto látku nájdeme?

Cenným zdrojom sú obilniny, brokolica, ružičkový kel, pomaranč a výťažok z droždia. Kyselinu listovú vám môže predpísať aj váš lekár pod latinským názvom acidum folicum.

Vitamín E

Tento vitamín je v období pred otehotnením veľmi dôležitý, a to pre zabezpečovanie kvality pohlavných buniek a zlepšovanie stavu epitelových buniek, teda buniek výstelky. Podporuje aj jednoduchšiu nidáciu, teda usádzanie zárodku v stene maternice, a to tým, že zvyšuje prekrvenie a novotvorbu ciev. Podporuje rast plodu v raných štádiách embryonálneho vývoja. Odporúčaná dávka vitamínu E je 100 mg denne alebo aspoň každý druhý deň.

Kde túto látku nájdeme?

Vitamín E sa nachádza v oleji z pšeničných klíčkov, v masle, mlieku a v búrskych orieškoch. Takisto v sóji, v zelených šalátoch a v mäse. Umelo ho prijímame v podobe multivitamínových prostriedkov určených špeciálne tehotným a dojčiacim ženám. Jeho nadbytočný príjem je však škodlivý a podľa posledných výskumov môže, naopak, niektoré zdravotné problémy plodu aj sám vyvolať.

Vitamín C

Tento vitamín je dôležitý najmä vtedy, ak ste náchylnejšia na virózy či prechladnutie, alebo vo všeobecnosti bývate častejšie chorá.

Kde túto látku nájdeme?

Veľa vitamínu C obsahujú čierne ríbezle, citrónová šťava, pomaranče, grapefruity či kivi.

Železo

Prijímať železo v období pred otehotnením je dôležité najmä vtedy, ak viete, že trpíte anémiou, teda málokrvnosťou alebo ste vegetariánka. Je vhodné sústrediť sa na úpravu krvného obrazu ešte pred otehotnením, pretože v tehotenstve sú už nároky rastúceho plodu na tento minerál značné.

Kde túto látku nájdeme?

Najviac železa, teda takmer polovicu odporúčanej dennej dávky, získate konzumáciou mäsa a vnútorností. Z rastlinných produktov je významným zdrojom železa listová zelenina, fazuľa, šošovica, marhule, slivky, oriešky a mandle. Rovnako aj obilniny, celozrnný a semienkami obohatený chlieb. Dostatočné vstrebávanie železa pozitívne ovplyvní aj užívanie vitamínu C.

Čítajte tiež:

Antioxidanty

Antioxidanty najúčinnejšie bojujú proti voľným radikálom. Voľné radikály sú látky, ktoré premieňajú chemické substancie v tkanivách nášho organizmu na škodliviny. Tie môžu spôsobovať mutácie génov či vznik rakoviny. Obzvlášť dôležité sú tieto látky práve v období pred počatím a počas prvých troch mesiacov tehotenstva. Práve v tomto počiatočnom období vývoja plodu sa rozhoduje o tom, či bude dieťa zdravé, alebo nie. Je to obdobie, keď sa v tele plodu tvorí väčšina orgánov.

Kde tieto látky nájdeme?

Bežne sa nachádzajú v ovocí, zelenine aj v zelenom čaji. Medzi antioxidanty patria aj vitamíny C a E a betakarotén, z minerálov selén a zinok. V lekárni sa dajú kúpiť v podobe výťažkov z jadier červeného hrozna či koenzýmu Q10.

Na čo si dať pozor?

Už v období, keď plánujete otehotnieť, je dobré vyhýbať sa multivitamínovým prípravkom určeným bežnej populácii a užívať výlučne len multivitamínové komplexy špeciálne navrhnuté pre tehotné a dojčiace ženy. Bežné multivitamíny obsahujú viac vitamínu A a menej vitamínov skupiny B, vápnika a jódu. V tehotenstve práve spotreba vápnika, jódu a B vitamínov stúpa a, naopak, nadbytok vitamínu A je škodlivý.

Nepriaznivý účinok bol zistený pri vysokej spotrebe vitamínu A – retinolu. Ten môžeme v strave prijímať vtedy, ak konzumujeme príliš veľa mrkvy či vnútorností. Nadbytočné užívanie retinolu vedie k poruchám plodu už v začiatkoch tehotenstva. Bežné dávky v multivitamínových produktoch určených pre tehotné a dojčiace ženy nepôsobia na plod toxicky. Obdobné závery sú spojené aj s nadbytočnou spotrebou vitamínu E.

7.6.2016 12:17| autor: Erika Matějková

Čítajte ďalej

Chcete získavať najnovšie informácie zo sveta tehotenstva a materstva?

Prihláste sa k odberu nášho newsletteru alebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email nie je v správnom formáte.
OK: Váš email bol úspešne zaregistrovaný.
TOPlist