Strava pred otehotnením

Úpravou stravy sa dá veľa dosiahnuť. Kvalitný jedálny lístok prispieva k zlepšeniu psychickej pohody budúcej mamičky a zlepšuje aj šance na otehotnenie a následne aj na priebeh tehotenstva bez komplikácií. Na úpravu životného štýlu by ste mali myslieť už pred počatím a vyvarovať sa tak ďalším možným závažným komplikáciám.

Práve v období tesne pred otehotnením a v prvých troch mesiacoch od počatia je strava ženy pre vývoj plodu najdôležitejšia. Prvé tri mesiace totiž rozhodujú o tom, či vaše dieťa bude, alebo nebude zdravé. A v tomto období sa tvoria aj jeho orgány.

Na čo sa sústrediť ešte pred otehotnením

Kyselina listová

Tento vitamín skupiny B je dôležitý pri prevencii vrodených porúch, predovšetkým v oblasti nervovej trubice. Chráni pred vznikom vývojových porúch, akými sú napríklad rázštepy tváre, rázštepy chrbtice či poruchy vývoja mozgu a miechy. Žena by mala tento vitamín prijímať už v období, keď sa snaží otehotnieť. Gynekológovia a pôrodníci odporúčajú 10 mg kyseliny listovej denne, a to až do dvanásteho týždňa tehotenstva.

Kde túto látku nájdeme?

Cenným zdrojom sú obilniny, brokolica, ružičkový kel, pomaranč a výťažok z droždia. Kyselinu listovú vám môže predpísať aj váš lekár pod latinským názvom acidum folicum.

Vitamín E

Tento vitamín je v období pred otehotnením veľmi dôležitý, a to pre zabezpečovanie kvality pohlavných buniek a zlepšovanie stavu epitelových buniek, teda buniek výstelky. Podporuje aj jednoduchšiu nidáciu, teda usádzanie zárodku v stene maternice, a to tým, že zvyšuje prekrvenie a novotvorbu ciev. Podporuje rast plodu v raných štádiách embryonálneho vývoja. Odporúčaná dávka vitamínu E je 100 mg denne alebo aspoň každý druhý deň.

Kde túto látku nájdeme?

Vitamín E sa nachádza v oleji z pšeničných klíčkov, v masle, mlieku a v búrskych orieškoch. Takisto v sóji, v zelených šalátoch a v mäse. Umelo ho prijímame v podobe multivitamínových prostriedkov určených špeciálne tehotným a dojčiacim ženám. Jeho nadbytočný príjem je však škodlivý a podľa posledných výskumov môže, naopak, niektoré zdravotné problémy plodu aj sám vyvolať.

Vitamín C

Tento vitamín je dôležitý najmä vtedy, ak ste náchylnejšia na virózy či prechladnutie, alebo vo všeobecnosti bývate častejšie chorá.

Kde túto látku nájdeme?

Veľa vitamínu C obsahujú čierne ríbezle, citrónová šťava, pomaranče, grapefruity či kivi.

Železo

Prijímať železo v období pred otehotnením je dôležité najmä vtedy, ak viete, že trpíte anémiou, teda málokrvnosťou alebo ste vegetariánka. Je vhodné sústrediť sa na úpravu krvného obrazu ešte pred otehotnením, pretože v tehotenstve sú už nároky rastúceho plodu na tento minerál značné.

Kde túto látku nájdeme?

Najviac železa, teda takmer polovicu odporúčanej dennej dávky, získate konzumáciou mäsa a vnútorností. Z rastlinných produktov je významným zdrojom železa listová zelenina, fazuľa, šošovica, marhule, slivky, oriešky a mandle. Rovnako aj obilniny, celozrnný a semienkami obohatený chlieb. Dostatočné vstrebávanie železa pozitívne ovplyvní aj užívanie vitamínu C.

Čítajte tiež:

Antioxidanty

Antioxidanty najúčinnejšie bojujú proti voľným radikálom. Voľné radikály sú látky, ktoré premieňajú chemické substancie v tkanivách nášho organizmu na škodliviny. Tie môžu spôsobovať mutácie génov či vznik rakoviny. Obzvlášť dôležité sú tieto látky práve v období pred počatím a počas prvých troch mesiacov tehotenstva. Práve v tomto počiatočnom období vývoja plodu sa rozhoduje o tom, či bude dieťa zdravé, alebo nie. Je to obdobie, keď sa v tele plodu tvorí väčšina orgánov.

Kde tieto látky nájdeme?

Bežne sa nachádzajú v ovocí, zelenine aj v zelenom čaji. Medzi antioxidanty patria aj vitamíny C a E a betakarotén, z minerálov selén a zinok. V lekárni sa dajú kúpiť v podobe výťažkov z jadier červeného hrozna či koenzýmu Q10.

Na čo si dať pozor?

Už v období, keď plánujete otehotnieť, je dobré vyhýbať sa multivitamínovým prípravkom určeným bežnej populácii a užívať výlučne len multivitamínové komplexy špeciálne navrhnuté pre tehotné a dojčiace ženy. Bežné multivitamíny obsahujú viac vitamínu A a menej vitamínov skupiny B, vápnika a jódu. V tehotenstve práve spotreba vápnika, jódu a B vitamínov stúpa a, naopak, nadbytok vitamínu A je škodlivý.

Nepriaznivý účinok bol zistený pri vysokej spotrebe vitamínu A – retinolu. Ten môžeme v strave prijímať vtedy, ak konzumujeme príliš veľa mrkvy či vnútorností. Nadbytočné užívanie retinolu vedie k poruchám plodu už v začiatkoch tehotenstva. Bežné dávky v multivitamínových produktoch určených pre tehotné a dojčiace ženy nepôsobia na plod toxicky. Obdobné závery sú spojené aj s nadbytočnou spotrebou vitamínu E.

7.6.2016 12:17| autor: Erika Matějková

Čítajte ďalej

Chcete získavať najnovšie informácie zo sveta tehotenstva a materstva?

Prihláste sa k odberu nášho newsletteru alebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email nie je v správnom formáte.
OK: Váš email bol úspešne zaregistrovaný.

Webové stránky používajú na poskytovanie služieb, personalizáciu reklám a analýze návštevnosti súbory cookie. Informácie, ako tieto stránky používate, zdieľame so svojimi partnermi pre sociálne médiá, inzerciu a analýzy. Pre viac informácií o nastavení cookies nájdete tu.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist