BIO alebo „normálne“ potraviny?

Formulácia zdravá potravina je sama osebe zavádzajúca, pretože nám podsúva názor, že tie ostatné potraviny sú nezdravé. Takýmito však nazývame iba potraviny, ktoré sú nekvalitné, skazené alebo kontaminované, teda tie, ktoré nie sú povolené na ľudskú výživu.

Nedá sa teda rozhodne tvrdiť, že „normálne“ alebo konvenčné potraviny sú nezdravé. Sú zdravé v rámci platnej legislatívy, a teda nesmú ohrozovať naše zdravie.
Biopotravina navyše neobsahuje ani umelé farbivá, konzervanty a ďalšie aditíva a je vyrobená zo surovín bez použitia umelých hnojív a pesticídov, vznikla metódou šetrnou k prírode a k životnému prostrediu.

Čo je zdravé?

Zdravý alebo nezdravý môže byť iba systém stravovania a skladba stravovania. Aj z potravín vnímaných ako „zdravé“ možno zložiť úplne nezdravý stravovací systém. Základom správneho stravovania je vždy pestrá a vyvážená strava, konzumovaná v pravidelných denných dávkach.
Samozrejme, v prípade ochorenia treba stravu prispôsobiť zmenenému zdravotnému stavu. Logická je aj zmena stravovania v období tehotenstva a dojčenia, ale pozor: ide o zmenu kvalitatívnu, nie kvantitatívnu.

Bio verzus „normálne“ potraviny

Ak nie je pri konzumácii biopotravín dodržané vyvážené zloženie dôležitých látok, nemôžeme jedálny lístok z biopotravín považovať za zdravší. V extrémnych prípadoch môže dochádzať k nadmernému príjmu energie, cholesterolu a nasýtených tukov, napríklad vtedy, ak budeme konzumovať síce biopotraviny, ale iba plnotučné mliečne výrobky, mäso a údeniny. Ako dôkaz uvádzame nasledovný príklad:

Jedálny lístok zložený z „normálnych“ potravín

Raňajky: 2 celozrnné žemle, 20 g rastlinného tuku Flora light, 50 g medu, 300 ml čaju. Dobrá voda
Desiata: 200 ml 100-percentného grepového džúsu riedeného vodou (1 : 1)
Obed: šošovicová polievka; hovädzie na cesnaku, zemiaková knedlička, dusený špenát, stolová voda
Olovrant: nízkotučný jogurt
Večera: rizoto z pohánky, kuracieho mäsa a zo zeleniny posypanej syrom, uhorkový šalát so zákvasom, vínny strik
Pitný režim: počas celého dňa Dobrá voda, stolové vody, čaj, večer vínny strek (2 dl bieleho vína + minerálna voda), celkovo 2-2,5 l. V prípade konzumácie čiernej kávy zvýšiť pitný režim.

Jedálny lístok zložený z biopotravín

Raňajky: makový závin, biela káva s mliekom
Desiata: čaj, rožok
Obed: gulášová polievka; vyprážaný syr, hranolčeky (zemiaky), tatárska omáčka
Olovrant: banán
Večera: kuskus so slaninou a zeleninou, hlávkový šalát
Pitný režim: počas dňa Dobrá voda, minerálka, čaj, celkovo 2-2,5 l

Porovnanie nutričných hodnôt oboch jedálnych lístkov

energia kcal/kJ bielkoviny/g tuky/g sacharidy/g
energia kcal/kJ bielkoviny/g tuky/g sacharidy/g
Jedálny lístok č. 1 z „normálnych“ potravín 1956/8215 79 61 256
Jedálny lístok č.1 z biopotravín 3084/12953 76 146 360

Alfou a omegou správneho jedálneho lístka je teda jeho zostavenie na základe uvedených zásad

Takto zostavený jedálny lístok potom vhodne dopĺňajte biopotraviny, v ich prípade však budeme musieť siahnuť hlbšie do peňaženky. To však často vedie k nižšej konzumácii drahších, čo môže byť ďalší problém (ak namiesto 500 g zeleniny a ovocia denne skonzumujete pri využití biozeleniny a ovocia iba 200 g, nezískate potrebné množstvo ochranných látok, vitamínov a iné).

Dôležité zásady správneho jedálneho lístka

– Jedzte pravidelne v menších dávkach, najlepšie 4- až 5-krát denne.
– Snažte sa, aby váš energetický príjem nebol vyšší ako výdaj.
– Nedovoľte, aby tuky tvorili viac ako 30 % denného energetického príjmu, živočíšne tuky nahraďte olejmi a kvalitnými rastlinnými tukmi.
– Pokúste sa zo zeleniny a z ovocia urobiť súčasť každého jedla, nie iba ozdobu.
– Nahraďte potraviny z bielej múky ich celozrnnými obdobami.
– Tučné mliečne výrobky vymeňte za menej tučné, najlepšie kyslomliečne.
– Uprednostnite chudé mäso pred tučným.
– Vyhnite sa akejkoľvek jednostrannej strave, vyberajte si pestrú skladbu a skúšajte nové varianty.
– Premýšľajte nad tým, čo konzumujete, a čítajte informácie na potravinách.
– Tekutiny sú rovnako dôležité ako kvalitná strava – prijímajte ich dostatočnom množstve, 2-3 l denne, a najlepšie nesladené.
Sladkosti, slané pochutiny a údeniny sú potraviny, bez ktorých sa celkom iste zaobídete.

Zdravé stravovacie návyky ľahko vypestujeme u svojich detí, ktoré sú bez predsudkov a získajú tým možnosť konzumovať rôznorodú pestrú stravu. Je to od nás ten najlepší darček do života.

12.5.2009 12:20| autor: Tamara Starnovská
štítky: strava

Čítajte ďalej

Chcete získavať najnovšie informácie zo sveta tehotenstva a materstva?

Prihláste sa k odberu nášho newsletteru alebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email nie je v správnom formáte.
OK: Váš email bol úspešne zaregistrovaný.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist