8 krokov k bezproblémovému stravovaniu pri dojčení

Starostlivosť o bábätko niekedy novopečené matky zamestná natoľko, že nemajú čas ani silu sa kvalitne najesť. Vyvážená a pravidelná strava je pritom jednou z podmienok bezproblémového dojčenia. Dojčiaca mamička môže jesť v podstate všetko. Žiadna potravina nie je striktne zakázaná.

Kúsok čokolády, výnimočný pôžitok vo forme smažených hranolčekov alebo jedna káva raz za čas nemajú na zdravie matky ani dojčeného bábätka katastrofický dosah. No pravidelná konzumácia sladkostí, príliš tučných potravín a jedál z fastfoodu nie je práve najlepší nápad. Všeobecne platí, že strava dojčiacej ženy by mala byť vyvážená a pestrá.

Nasledujúce rady pre vás môžu byť inšpiráciou, ako upraviť jedálny lístok tak, aby sa vám dojčilo čo najlepšie.

1. Dostatočne pite

Na to, koľko má dojčiaca matka prijať denne tekutín, panujú rôzne názory. Niektoré zdroje uvádzajú, že príjem tekutín priamo neovplyvňuje tvorbu mlieka a jeho množstvo. Väčšina žien má však skúsenosť, že pri dojčení mali väčší smäd alebo že keď zabúdali piť, mali pocit mäkkých a prázdnych pŕs. Majte na pamäti, že subjektívny pocit smädu môže niekedy trochu klamať. Vyplatí sa preto postaviť si na viditeľné miesto, napríklad na stôl v kuchyni, pohár s čajom alebo s vodou a napiť sa zakaždým, keď pôjdete okolo. Niečo na pitie majte po ruke aj v blízkosti postele, aby ste sa mohli napiť počas nočného dojčenia.

Pite radšej teplé ako studené nápoje. Vyhýbajte sa sýteným nápojom, 100-percentným ovocným džúsom (mohli by bábätku spôsobiť nadúvanie) a sladeným limonádam (zbytočné kalórie navyše).

2. Jedzte pravidelne

Predovšetkým na začiatku môže byť ťažké nájsť si čas na pravidelné jedlo. Hladovaním však nepomôžete ani sebe, ani bábätku. Potrebujete byť v dobrej kondícii a mať dostatok mlieka, preto musíte kvalitne jesť. Nakupujte potraviny tak, aby ste mali vždy k dispozícii niečo na rýchle zahryznutie medzi jedlami, napríklad müsli tyčinku, cereálne sušienky, celozrnné pečivo, nedráždivé ovocie a pod. Niektoré jedlá si môžete navariť vo väčšom množstve, dať si ich zmraziť , aby ste ich mohli neskôr rýchlo použiť (napríklad vývar, polievku, rizoto a pod.). Prečítajte si, čo jesť a nejesť pri dojčení.

3. Buďte opatrná s potravinami, ktoré nafukujú

Niektoré potraviny môžu vášmu dieťatku spôsobiť nadúvanie. Patria medzi ne čerstvé pečivo a biele pečivo všeobecne, strukoviny, niektoré druhy zeleniny (kapusta, karfiol, cibuľa), kysnuté potraviny. Nemožno vopred povedať, čo bude práve vášmu bábätku prekážať (a či to bude vôbec prekážať). Pre istotu skúste potraviny, ktoré nafukujú, vynechať aspoň v prvých dvoch alebo týždňoch a neskôr ich zaraďujte s citom a postupne. Sledujte reakcie svojho dieťatka. Ak ho po dojčení bolí bruško, budete si zrejme musieť neskôr konzumáciu potraviny, ktorá to spôsobila, odpustiť.

Obdobie dojčenia je náročné, pretože mamičky často musia z jedálneho lístka vyradiť určité potraviny (a niekedy ich je celý rad) pre problémy s nafukovaním bábätka. V takom prípade je vhodné zájsť do lekárne a poradiť sa, či by ste nemali začať užívať nejaký liečivý prípravok ako prevenciu nedostatku vitamínov.

4. Pozor na alergény a dráždivé potraviny

Medzi potraviny, ktoré môžu vyvolať u bábätka alergiu, patria citrusové plody či cudzokrajné orechy. Opatrná buďte predovšetkým v začiatkoch dojčenia i pri konzumácii jahôd, príliš ostrého korenia, veľkého množstva mliečnych výrobkov (ojedinele sa u bábätka môže objaviť aj neznášanlivosť laktózy).

5. Alkohol len výnimočne, opatrne s kofeínom

Ideálne by bolo, keby ste si alkohol dokázali odoprieť počas celého obdobia dojčenia. Jeden pohár červeného vína alebo malé pivo však do svojho jedálneho lístka môžete výnimočne zaradiť (hoci babské rady, že pivo zvyšuje tvorbu mlieka, sú neoverené a treba ich brať s rezervou). Po požití alkoholu počkajte s dojčením aspoň dve alebo tri hodiny.

Kofeín rovnako ako ostatné látky, ktoré skonzumujete, prechádzajú do krvného obehu bábätka a môžu spôsobovať dráždivosť, nepokoj a poruchy spánku. Obmedzte preto kávu, zelený čaj a čokoládu.

6. Vyhýbajte sa bielemu cukru a konzervantom v potravinách

Pri spracovávaní cukru sa v tele spotrebováva vápnik. Ten dojčiaca matka potrebuje vo zvýšenej miere. Jeho nedostatok sa môže prejaviť vyššou kazivosťou zubov, zhoršenou kvalitou vlasov a pleti a tiež únavou. Namiesto cukru si oslaďte život medom či ovocím. Na sladenie môžete použiť aj prírodné sladidlo z rastliny stévie.

Pozor si dávajte i na konzervanty v potravinách. Môžu u dieťaťa spôsobovať ekzémy a alergie. Uprednostňujte čerstvú stravu a potraviny v biokvalite.

Čítajte tiež:

7. Podporujte tvorbu mlieka vhodnými potravinami

Medzi potraviny, ktoré povzbudzujú spúšťanie mlieka, patria predovšetkým teplé a sladké jedlá či nápoje. Sladkými potravinami však nemyslíme cukrovinky, ale jedlá s prirodzene sladkou chuťou, ako sú pohánka, pšeno, ovos, pšenica a ryža (najmä pšeno sa veľmi hodí na prípravu nasladko, napríklad s medom, ovocím a so slnečnicovými či s dyňovými semienkami).

Vhodným nápojom podporujúcim dojčenie môže byť napríklad čaj z feniklu, rasce a anízu. Na podporu dojčenia sú vynikajúce aj homeopatiká, konkrétne Ricinus communis 5 CH (päť granúl ráno a večer), Agnus castus 5 CH (5 granúl ráno a večer) a Urtica urens 5 alebo 9 CH (5 granúl ráno, napoludnie a večer).

8. S chudnutím sa neponáhľajte

Napriek tomu, že nás médiá denne zásobujú fotografiami celebrít, ktoré majú už mesiac po pôrode ploché brucho a pevný malý zadok, nie všetky moderné trendy sú zdravé a hodné nasledovania. Pri drastickom chudnutí sa všetky škodliviny, ktoré sa spolu s tukmi odbúravajú z tela, dostávajú aj do mlieka. Príliš intenzívne cvičenie zase môže uvoľniť do materského mlieka kyselinu mliečnu, ktorá spôsobuje kyslú chuť mlieka a dieťa následne môže odmietať dojčenie.

Vracajte sa k svojej predtehotenskej hmotnosti postupne a s rozumom, predovšetkým vďaka zdravému a vyváženému stravovaniu a primeranému pohybu.

Majte na pamäti, že najväčším nepriateľom dojčenia je stres. Stravujte sa teda nielen s prihliadnutím na nutričné potreby, ale nezabudnite si dopriať i také potraviny, ktoré vás chuťovo uspokojujú a ktoré urobia dobre nielen vášmu telu, ale i vašej duši.

3.5.2016 12:19| autor: Gaurí Chrastilová

Čítajte ďalej

Chcete získavať najnovšie informácie zo sveta tehotenstva a materstva?

Prihláste sa k odberu nášho newsletteru alebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email nie je v správnom formáte.
OK: Váš email bol úspešne zaregistrovaný.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist