Diéta počas dojčenia

Počas dojčenia stúpajú nároky na metabolizmus ženy. Energetický výdaj sa zvyšuje približne o 2 000 až 2 500 kJ. Zároveň sa na tvorbu materského mlieka spotrebováva z organizmu ženy množstvo živín, predovšetkým bielkovín, tukov a minerálov, ako sú vápnik, železo, zinok a iné prvky. Kvalita a množstvo stravy dojčiacej ženy ovplyvňujú nielen zdravie matky, ale predovšetkým zdravie dieťaťa.

Zásoby živín závisia nielen od súčasného, ale aj predchádzajúceho príjmu potravy. Ak ste počas tehotenstva držali diétu či trpeli vracaním a nechutenstvom, je pravdepodobné, že zásoby živín vo vašom tele budú nedostatočné a počas dojčenia bude nutný vyšší príjem živín.

Keď chýba…

Ak vaše tehotenstvo prebiehalo bez nezdravých výživových výkyvov, potom ani krátkodobý nedostatočný príjem živín nemusí ovplyvniť vaše zdravie a zdravie vášho dieťaťa. Nutný je predovšetkým pravidelný príjem tých živín, ktoré sa ukladajú do zásoby. Sú to niektoré bielkoviny, vitamíny skupiny B a C a niektoré minerály, napríklad sodík, draslík či chlór. Naopak, tuky, sacharidy, vitamíny skupiny A, D, E, železo, zinok a vápnik nedostatočný príjem živín tak ľahko neovplyvnia a ich koncentrácia v materskom mlieku neklesá. Niektoré živiny, ako sú bielkoviny, kyselina listová, vitamín D, vápnik, železo, zinok a meď musia byť vždy v materskom mlieku zachované a pri nezdravom spôsobe stravovania sa tieto živiny vyplavujú na úkor zdravotných rizík matky.

Matka je najčastejšie ohrozená spaľovaním svaloviny, budúcou osteoporózou a nedostatkom vitamínov. Tvorba mlieka je nedostatočná.

Keď matka trpí nedostatočnou vyživou, je dieťa ohrozené „chudým“ mliekom, ktoré nemá dostatočnú energetickú hodnotu, neobsahuje dostatočné množstvo protilátok, bielkovín, vitamínov a minerálov. Pretože v prvom roku výrazne rastú a zrejú orgány vrátane mozgu, hrozí dieťaťu deficit nielen vo fyzickom, ale aj v psychickom vývoji.

Čítajte tiež:

Na čo si teda dať pozor?

  • Počas dojčenia zvýšte príjem kilojoulov asi o 2 000 kJ na deň.
  • Zvýšte príjem bielkovín v strave o 15 g na deň. Napríklad žena, ktorá váži 70 kg, by mala jesť približne 85 g bielkovín za deň.
  • Myslite na kvalitné zastúpenie tukov, voľte olivový či repkový olej, vyhnite sa nadmernému príjmu živočíšnych tukov a transmastných kyselín z margarínu či zo sladkého tučného pečiva. Jedzte dostatok rýb, ktoré obsahujú omega 3 mastné kyseliny, ktoré sú nášmu zdraviu prospešné.
  • Snažte sa jesť dostatok mliečnych výrobkov a rôznych druhov semienok, aby ste mali dostatočný prísun vápnika a zinku. Vhodnými potravinami sú polotučné či nízkotučné mlieko, kyslomliečne produkty, syrovátka, cmar, nízkotučné krémové či tvrdé syry a netučný tvaroh. Myslite na to, že vápnik znižuje vstrebávanie železa v organizme, preto konzumujte mäso, vajcia, zeleninu a mliečne výrobky oddelene.
  • Ovocie a zeleninu jedzte 5-krát denne. Väčšina ovocia je dobrým zdrojom vitamínu C, žlté a oranžové ovocie je tiež zdrojom betakaroténu, draslíka a pektínu. 
  • Pečivo konzumujte najlepšie celozrnné 3-krát denne. Celozrnné pečivo je bohaté na vitamíny skupiny B, minerály a vlákninu. Je vhodné voliť grahamové pečivo, ražné pečivo či chlieb, müsli. Vyhýbajte sa sušienkam, tučným sladkým buchtám, koláčom a knedličkám.
  • Vyhnite sa káve, teda príjmu kofeínu, a nadbytočnému príjmu alkoholu. Kofeín je však okrem kávy obsiahnutý aj v čaji a kolových nápojoch a pri konzumácii sa vylučuje do materského mlieka. Vysoký príjem kofeínu môže spôsobiť u dojčaťa nepokoj, podráždenosť a poruchy spánku. Kávu odporúčame piť maximálne 2-3-krát za deň. Nadmerná konzumácia alkoholu má priamy vplyv na psychický vývoj dieťaťa, čo sa môže aktuálne prejaviť poruchami spánku a nepokojom. Alkohol je najlepšie úplne vylúčiť, inak odporúčame maximálne 1 pohárik denne.

Ohrozuje odmietanie mäsa a mliečnych výrobkov vývoj dieťaťa?

Vegánstvo

Vegánka je žena, ktorá nekonzumuje žiadne živočíšne výrobky a ktorej strava je výhradne rastlinného pôvodu. U detí matiek na makrobiotickej strave boli zaznamenané známky podvýživy, oneskoreného rastu a psychomotorického vývoja.

Vegetariánstvo

Vegetariánka je žena, ktorá konzumuje prevažne rastlinnú stravu a odmieta živočíšnu stravu vrátane vajec a mliečnych výrobkov. Ale aj deti žien, ktoré konzumujú mliečne výrobky, sú ohrozené nedostatočným príjmom vápnika, železa a vitamínu B12 z materského mlieka.

3.8.2016 12:53| autor: Erika Matějková

Čítajte ďalej

Chcete získavať najnovšie informácie zo sveta tehotenstva a materstva?

Prihláste sa k odberu nášho newsletteru alebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email nie je v správnom formáte.
OK: Váš email bol úspešne zaregistrovaný.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist