Tehotná vegetariánka: Lepšie je informovať, než odsudzovať

Vegetariánstvo sa rozmáha a ľudia sa už naň nepozerajú tak veľmi cez prsty ako predtým. Tehotné vegetariánky sa však príliš s pochopením nestretávajú. A to nielen u nás, ale aj v iných európskych krajinách. V zámorí panuje väčšia tolerancia.

Strach z kritiky

Už cez tri roky by sa v chladničke Alexie (33), mladej Francúzky, ktorá sa presťahovala do Kanady, nenašlo ani mäso, ani ryba. A nemieni na tom nič meniť ani v tehotenstve. „Stala som sa vegetariánkou z etických dôvodov, ktoré, samozrejme, trvajú, aj keď čakám dieťa,“ hovorí Alexia. Priznáva, že začiatky neboli ľahké, tofu jej nechutilo, naopak, chuti na mäso sa zbavovala ťažko. No „nezhrešila“ ani kolieskom salámy.

Joëlle (26) je Kanaďanka žijúca v Quebecu. Vegetariánkou je od svojich 16 rokov, rovnako z etických dôvodov, a už má dve deti. Svoje stravovacie návyky si zachovala aj v tehotenstve. „Nemala som až taký strach o deti, ale z toho, čo na to povie môj lekár alebo pôrodná asistentka,“ priznáva.

Hlad po informáciách

Obe ženy si predovšetkým snažili zohnať dostatok informácií o stravovaní v tehotenstve. Na internete, stránkach vegetariánskych organizácií, našli, čo potrebovali. Alexia pripúšťa, že nikdy nebola tak dobre informovaná o strukovinách a cereáliách ako v tehotenstve.

„Predtým išlo len o mňa, o moje telo, ale teraz už človek nenesie zodpovednosť len za seba.“ Joëlle si prečítala rôzne vegetariánske blogy aj odborné publikácie a stretla sa s pochopením aj u svojho lekára. „Mala som rovnakú starostlivosť ako ostatné tehotné. Všetky výsledky boli v poriadku, a keď som doktorovi oznámila, že som vegetariánka, vôbec mi to nevyčítal,“ hovorí Alexia. „Môj lekár bol prekvapený, že viem, koľko proteínu, vitamínu B12 a iných látok potrebujem,“ dodáva Joëlle.

A čo na to expertka na výživu

Nutričné potreby tehotných žien sú dvojnásobné až trojnásobné, predovšetkým od štvrtého mesiaca. A nedostatok niektorých látok v potrave môže mať fatálne následky. Francúzska expertka na výživu Thao Bui Phuong radia tehotným ženám, aby brali tehotenské vitamíny.

„Je jedno, či sú vegetariánky alebo nie, tieto vitamíny dodajú telu, čo potrebuje. Predovšetkým však treba jesť dostatočné porcie vyváženej stravy.“ Pripomína tiež kyselinu listovú ako vhodnú prevenciu niektorých vrodených vývojových chýb plodu. Vyskytuje sa napríklad v špenáte, brokolici, vo fazuli. Pretože nie je istota, že z prírodných produktov jeho telo dostane dostatok, odporúča nutričná expertka brať si ju vo forme potravinového doplnku.

Všetko sa nahradiť nedá

Rovnako dôležitý je aj vitamín B12. Pretože budúce mamičky vegetariánky nejedia ani mäso, ani ryby, ktoré sú jeho zdrojom, doháňajú to vajcami a mliečnymi výrobkami, ktoré ho tiež obsahujú. Vegánky to majú horšie, pretože nutričné kvasnice, prípadne morské riasy majú len nevýrazný účinok na jeho hladinu v krvi. Pre vývoj nervového systému plodu sú životne dôležité esenciálne kyseliny, hlavne omega 3. Ak matky nejedia ryby, mali by zvýšiť prísun olejov bohatých na túto kyselinu (napríklad repkový), prípadne si pomôcť potravinovým doplnkom.

Vítaní spojenci v jedálnom lístku

V jedálnom lístku tehotných by nemalo chýbať železo, pri jeho závažnom a dlhodobom nedostatku sa môže plod narodiť predčasne alebo s nižšou pôrodnou hmotnosťou. Železo sa lepšie vstrebáva v tele v sprievode vitamínu C. Preto keď zjeme napríklad strukoviny, dáme si potom kúsok ovocia, prípadne môžeme zvoliť aj iné kombinácie, napríklad s farebným šalátom, sójou, mandľovým mliekom a tekvicovými semenami.

Pozornosť treba venovať aj rastlinným bielkovinám, teda jesť dostatok semien, napríklad slnečnice, sezamu, tekvice, orechov, strukovín i rias. Všeobecne sa odporúča konzumovať veľa semienok kvinoy, ktoré sú napokon hitom zdravého stravovania, celozrnných cereálií a zeleniny bohatej na železo.

Čítajte tiež:

Špeciality pre vegetariánov

Joëlle zo strachu, že bude mať nedostatok vitamínu B12, čo môže nezvratne poškodiť nervovú sústavu plodu, siahla po potravinovom doplnku a začala jesť viac vajec. Navyše v Kanade je dosť veľký výber potravín pre vegetariánov, pre ktoré sa ani nemusí chodiť do špeciálnych obchodov. Bývajú obohatené nielen práve o B12, ale aj o železo a bielkoviny. Vďaka tomu, že sú vegetariánmi aj jej najbližší, nepozerala sa na ňu pre jej vegetariánskemu tehotenstvu krivým okom ani rodina, naopak, v nej mala oporu. Iné vegetariánky však musia v tehotenstve zvádzať tuhý boj často práve so svojimi blízkymi.

24.4.2017 1:04| autor: Helena Chvojková

Čítajte ďalej

Chcete získavať najnovšie informácie zo sveta tehotenstva a materstva?

Prihláste sa k odberu nášho newsletteru alebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email nie je v správnom formáte.
OK: Váš email bol úspešne zaregistrovaný.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist