Ste tehotná a chcete sa kúpať? Prečo nie, keď…

Bazény, rybníky, rieky. V tehotenstve na ne len smutne pozeráte? Neviete, či je to pre vás vhodné, zdravé a či to neublíži bábätku? Nebojte sa. Všetko sa dá, keď dodržiavate určité pravidlá.

Kde sa kúpať?

V podstate máte na výber z niekoľkých variantov – kúpanie v bazéne, rybníkoch, jazerách, nádržiach, riekach a moriach. Všeobecne platí, že v stojatej vode je väčšie riziko nákazy infekciami.

  • Za najčistejšie, a teda najbezpečnejšie sa považuje more.
  • Čisté a bezpečné sú väčšinou i jazerá.
  • Dobrá voda sa nachádza aj v niektorých riekach.
  • Problémom sú bazény a rybníky. V obidvoch je riziko nákazy infekciou, v rybníkoch hrozia sinice a iné baktérie, verejné bazény na tom často nie sú s kvalitou vody oveľa lepšie (niečo iné sú lekcie plávania pre tehotné, kde sa kvalita vody dôkladne kontroluje).

Akosť vody na kúpaliskách vo voľnej prírode i v rekreačných zariadeniach je veľmi nestabilná a je vždy závislá od mnohých faktorov: počasia, množstva zrážok, poveternostných podmienok, počtu kúpajúcich sa, disciplinovanosti možných znečisťovateľov atď.

Čo hrozí pri kúpaní

Keď zabudneme na úrazy spôsobené väčšinou vlastnou neopatrnosťou, je tu ešte riziko nákazy niektorou z infekčných chorôb, či už to sú akútne ochorenia tráviaceho traktu (vracanie, hnačky), akútne ochorenia dýchacieho ústrojenstva sprevádzané horúčkou, konjuktivitídy, aseptické meningitídy, leptospiróza, cerkáriová dermatitída alebo niektoré iné vzácnejšie ochorenia.

Pre tehotné sú nebezpečné rôzne vaginálne infekcie. Pôvodcom všetkých týchto chorôb sú všadeprítomné baktérie a vírusy, ktoré sa nedajú z prostredia eliminovať.

Treba zamedziť prechladnutiu, v tehotenstve je zvýšená náchylnosť k zápalu močových ciest.

Zvyčajne je však riziko ochorenia veľmi nízke a zanedbateľné oproti prospešným účinkom kúpania vo voľnej prírode, medzi ktoré patrí hlavne pohybová aktivita, otužovanie a pobyt na čerstvom vzduchu.

Kvalita vody je monitorovaná

Riziko nákazy sa dá eliminovať tak, že budete dodržiavať základné hygienické návyky a kúpať sa len vo vodách vyhradených na tento účel, a teda kontrolovaných. Všetky krajské hygienické stanice robia meranie vodných plôch určených na verejné kúpanie niekoľkokrát za mesiac.

Kvalitu vody hodnotia piatimi farbami – modrá, zelená, oranžová, červená, čierna – od najlepšej po najhoršiu. Keď budete pravidelne sledovať kúpaliská na portáli vašej hygienickej stanice, môžete sa vyhnúť mnohým problémom.

Čítajte tiež:

Chráňte sa

Hlavným problémom pri kúpaní v tehotenstve je infekcia, ktorá sa môže dostať až do maternice. Mali by ste si teda chrániť hlavne tieto partie. Dnes sa už proti týmto infekciám môžete brániť. Skúste sa v lekárni opýtať na tampóny na kúpanie. Tie sú špeciálne vyvinuté na intímnu hygienu žien, ktoré sa obávajú kúpania v prírode.

Tampóny sú napustené čistým vazelínovým olejom, ktorý má vodoodolné vlastnosti, a tým sťažuje vode preniknúť do pošvy. Môžu sa však používať len v prípade, že je vaše tehotenstvo fyziologicky v poriadku, preto sa poraďte s vaším gynekológom.

Zásady kúpania tehotných

  • Kúpte sa iba vo vode, ktorá je kontrolovaná (meraním KHS alebo správou bazéna).
  • Nekúpte sa na miestach, kde sa našli telá uhynutých vtákov (aspoň 3 týždne po odstránení mŕtvych tiel).
  • Nekúpte sa na miestach s veľkou koncentráciou vodných vtákov a ich výkalov. Vyhýbajte sa priamemu kontaktu s vtáčím trusom na brehu.
  • Nekúpte a nebroďte sa (s nechránenou pokožkou) na miestach s výrazne bahnitým dnom, kde má voda minimálnu alebo žiadnu obmenu (močiare, chovné rybníky), ako aj na miestach husto porastených trstinami.
  • Nekúpte sa v nádržiach, rybníkoch či iných vodných plochách, kde sa vypúšťajú nečistené odpadové vody.
  • Pre tehotné sú vhodné iba prvé tri stupne akosti vody (najlepšie len prvé dve).
  • Po kúpaní sa osprchujte čistou vodou.
  • Prezlečte si plavky, zabránite tak prechladnutiu spodných partií.

Ak máte po kúpaní bolesti, tráviace problémy, pálenie pri močení alebo iné nezvyčajné pocity, choďte čo najskôr k lekárovi.

8.7.2016 12:14| autor: Michaela Mazancová

Čítajte ďalej

Chcete získavať najnovšie informácie zo sveta tehotenstva a materstva?

Prihláste sa k odberu nášho newsletteru alebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email nie je v správnom formáte.
OK: Váš email bol úspešne zaregistrovaný.
TOPlist