Jedlo ako závislosť

Jedlo neodmysliteľne patrí k nášmu životu. Je to dôležitá fyziologická potreba, od ktorej je náš život závislý. Ako to však vyzerá, keď začne v našom živote zaberať stále väčší priestor?

V uplynulom období sa vo vedeckých kruhoch špekulovalo nad tým, že niektorí ľudia môžu byť závislí od jedla a že táto závislosť môže mať podobné príznaky ako závislosť od návykových látok, akými sú alkohol alebo iné ilegálne drogy.

Ako sa prejavuje možná závislosť od jedla?

Jedným z príznakov závislosti od jedla je to, že človek vo svojich myšlienkach venuje jedlu veľký priestor. Stále premýšľa nad tým, čo si dá na večeru alebo na obed, koľko kalórií bude mať jeho desiata, pri rozhovoroch s inými ľuďmi často prechádza na tému jedla alebo venuje množstvo času a energie činnostiam, ktoré sú s jedlom spojené, napríklad príprave jedla či zbieraniu receptov. Medzi ďalšie znaky závislosti od jedla patrí aj to, že človek sa opakovane neúspešne pokúša príjem nadmerného množstva potravy obmedziť a pri prejedaní zažíva pocit viny. Extrémnym dôsledkom závislosti od jedla sú poruchy príjmu potravy, napríklad mentálna anorexia alebo mentálna bulímia. S príznakmi možnej závislosti od jedla sa môžeme stretnúť u bežnej populácie, a to tak pri ľuďoch s nízkou, ako aj nadmernou či priemernou telesnou hmotnosťou.

Čo stojí v pozadí závislosti od jedla?

Ako je možné, že niektorí ľudia myslia na jedlo väčšinu dňa a jedia, hoci nie sú hladní? Často si jedlom nahrádzajú pocity alebo zážitky, ktoré sa im iným spôsobom nepodarilo dosiahnuť. Nadmerná pozornosť venovaná jedlu má rôzne dôvody. Niekto jedlom zaháňa negatívne emociálne stavy, ako smútok, prázdnotu či osamelosť. Iní sa výdatne najedia po tom, čo ich niekto rozčúlil alebo keď prežívajú pocity strachu. Čokoláda či pizza im totiž navrátia stratený pokoj. Niekedy si zas ľudia doprajú jedlo vtedy, keď sa cítia dobre, majú z niečoho radosť a príjemnými vnemami spätými s jedlom si tieto pozitívne pocity ešte znásobujú. Zaoberať sa myšlienkami na jedlo je pre niekoho znesiteľnejšie a prijateľnejšie, ako riešiť problémy v partnerskom vzťahu alebo v zamestnaní. A v konečnom dôsledku nadmerná orientácia na jedlo a nadmerná energia vydávaná na chudnutie môže vychádzať aj zo snahy získať sebadôveru prostredníctvom ideálu štíhlej postavy.

Dá sa nadmerná orientácia na jedlo obmedziť?

Ak má človek pocit, že trávi myšlienkami na jedlo množstvo času, treba sa zamyslieť, prečo je to tak. Ak je to túžba mať štíhlu a dokonalú postavu, je nutné zvážiť reálnosť tohto cieľa a uvážiť, ako inak sa dá podporiť vlastná sebadôvera. Ak sa jedlom vyrovnávame s negatívnymi emóciami, musíme sa naučiť vyrovnať sa s nimi iným spôsobom. Ak myšlienkami na jedlo človek uniká pred nepríjemnou realitou, bude lepšie, ak sa na nepríjemnosť zameria a pokúsi sa ju vyriešiť. Ak je jedlo jedným z mála zdrojov príjemných pocitov, musíme sa naučiť vlastný život obohatiť o iné príjemné činnosti a pocity, akými sú napríklad športové aktivity, návšteva výstavy alebo stretnutie s priateľmi.

8.7.2009 10:07| autor: Petra Vondráčková
Viac o téme: jedlo

Čítajte ďalej

Chcete získavať najnovšie informácie zo sveta tehotenstva a materstva?

Prihláste sa k odberu nášho newsletteru alebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email nie je v správnom formáte.
OK: Váš email bol úspešne zaregistrovaný.
TOPlist