Predpôrodné kurzy a cvičenie v tehotenstve

Mám navštevovať kurzy predpôrodnej prípravy? Nemôže mi cvičenie v tehotenstve uškodiť? Otázky, ktoré iste trápia nemálo budúcich mamičiek.

Cvičenie v tehotenstve

Ak žena predtým aktívne športovala a cvičila, nemusí prestať ani počas tehotenstva. Len by mala vziať do úvahy, že pre ňu rozhodne nie sú vhodné športy, pri ktorých by sa mohla zraniť a udrieť do brucha či pri ktorých hrozí pád.

Nevhodná je teda napríklad jazda na koni, korčuliach, lyžiarske športy a podobne. Vhodné sú, naopak, prechádzky na čerstvom vzduchu, turistika, plávanie (po porade s lekárom, pretože v tehotenstve je prostredie pošvy náchylnejšie na infekciu). Vo všetkých prípadoch však platí známe príslovie – menej je niekedy viac.

O cvičení je bezpodmienečne nutné poradiť sa s ošetrujúcim lekárom alebo pôrodníkom. Aj preto je nutné každú zmenu, napríklad bolesti v podbruší, tvrdnutie brucha, špinenie či krvácanie, ohlásiť lekárovi. Cvičenie sa rozhodne neodporúča pri prechladnutí a rovnako nie je vhodné cvičiť v prvých mesiacoch tehotenstva a v dňoch, keď by inak žena očakávala menštruáciu.

Tehotenský telocvik

Tehotenský telocvik sa zameriava na prevenciu bolestí chrbta, na nácvik správneho držania tela, mierne posilňovanie brušných svalov, posilňovanie a uvoľňovanie svalov panvového dna, uvoľnenie bedrových kĺbov, na prevenciu hemoroidov, opuchov, kŕčových žíl a na správny nácvik dýchania pri pôrode.

Cvičenie tiež vyvoláva dobrú náladu, rozhodne by však nemalo viesť k nadmernej únave, bolesti a vyčerpaniu.

Cvičenie do 30. týždňa zahŕňa cviky na udržanie fyzickej kondície; musí rešpektovať individuálnu telesnú zdatnosť matiek. Cvičenie po 30. týždni tehotenstva sa viac zameriava na samotnú prípravu na pôrod. V tomto období nie je vhodné posilňovať brušné svaly ani svaly panvového dna. Naopak, treba voliť uvoľňovacie cviky, dychové a cviky, ktoré berú ohľad na väčšie bruško. Dôležitý je aj pitný režim.

Keď žene nie je niektorý cvik príjemný, je lepšie ho vynechať. Ak už má väčšie bruško a leží dlho na chrbte, môže to na dolnej dutej žile vyvolať pocit slabosti, nevoľnosti. Vtedy sa treba posadiť.

Po 30. týždni vynechajte posilňovanie brušných svalov a posilňovanie panvového dna. Dĺžku cvičenia prispôsobte momentálnej chuti a nálade, cvičte v miernejšom tempe a podľa potreby relaxujte.

Príprava na pôrod

Neoddeliteľnou súčasťou tehotenského telocviku je príprava na pôrod. Dôležitý je hlavne nácvik správneho dýchania. Správne dýchanie dodá rodičke aj dieťaťu potrebný kyslík, zamestná myseľ, a tým čiastočne odvedie pozornosť od bolesti. Malo by byť plytké , povrchové (tzv. psie dýchanie). Na kurzoch predpôrodnej prípravy a cvičenia sa žena naučí nielen správne dýchať pri pôrode, ale tiež porozumieť priebehu všetkých fáz pôrodu. Výuku vedie pôrodná asistentka, kurzy cvičenia môže viesť aj fyzioterapeut.

Nastávajúci otec

Každá nastávajúca rodička má, samozrejme, obavy z neznámeho prostredia, z neznámych ľudí v sále, ale aj sama zo seba. A budúci otec? Ten väčšinou tiež nie je pokojný, hoci to na sebe nedá natoľko poznať.

Základom je dostatok informácií

Keď rodička pochopí mechanizmus pôrodu, lepšie porozumie pokynom pôrodníka a pôrodnej asistentky. Vníma potom pôrod ako kratší a menej bolestivý a môže i predísť zbytočnému poraneniu. Samozrejme, aj pre bábätko je takýto pôrod bezpečnejší.

Čítajte tiež:

Otec nechce ísť na kurz?

Na kurzy dochádzajú buď samotné mamičky, alebo rodičovské páry. Ak budúci otecko na kurz nechce ísť, nie je dobré nútiť ho. Hlavné je, aký je to človek, aký majú s partnerkou vzájomný vzťah, ako sa na dieťa teší a aké bolo jeho vlastné detstvo. Čo keď práve on sa bude so zápalom a s nadšením hrať so svojimi deťmi, pôjde s nimi von, aby ste mohli odpočívať, nechá vás spať a v noci vstane k dieťaťu? Objíme vás v správnu chvíľu okolo ramien, uistí vás, že ste skutočne báječná matka a že to spolu zvládnete.

Dieťa je úžasný zázrak i napriek tomu, že sú chvíle, keď ste na pokraji síl a nič nestíhate.

Aj matka je len človek

Žena nesmie zabúdať, že aj šťastná matka je „len človek“ so všetkými normálnymi a bežnými pocitmi, ktoré ju sprevádzajú pri jej každodenných povinnostiach! Prečo by si občas nemohla dovoliť hnevať sa, byť mrzutá, unavená a hnevať sa nielen na seba, ale dokonca aj na svoje vlastné, toľko milované a očakávané dieťa! Nie je namieste robiť si výčitky za negatívne pocity. Ak si ich je žena vedomá a prijme ich, naučí sa ich ovládať, relaxovať a „rozpustiť ich“.

Možno nebudete cítiť od prvých dní po pôrode taký intenzívny pocit šťastia, o akom ste čítali v knihách. V skutočnosti sa aj materskej láske musíme postupne učiť, tak ako so svojím dieťaťom nadväzujeme kontakt.


Autor: Olga Mrkvičková

Čítajte ďalej

Chcete získavať najnovšie informácie zo sveta tehotenstva a materstva?

Prihláste sa k odberu nášho newsletteru alebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email nie je v správnom formáte.
OK: Váš email bol úspešne zaregistrovaný.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist