Cvičenie pre tehotné

Tehotenské cvičenie sa svojím zameraním líši od bežných fyzických aktivít v tom, že sa mamička zameriava nielen sama na seba, ale i na svoje dieťatko. Kladie väčší dôraz na zladenie telesnej a duševnej stránky svojho organizmu. Táto psychofyzická nerozlučnosť pri cvičení veľmi pomáha.

Cvičenie má vplyv na fyzický i psychický stav ženy. Cvičenie odvádza pozornosť od úzkostlivého sebapozorovania a nácvikom relaxácie možno navodiť a zlepšiť celkové uvoľnenie a schopnosť odpočívať.

Čo je cieľom hodín cvičenia pre tehotné?

1. Posilnenie brušných svalov.
Zväčšujúci sa obsah brušnej dutiny býva v tehotenstve príčinou oslabenia brušných svalov. Hrozí nebezpečenstvo rozostupu brušných svalov a návyk nesprávneho držania tela a s tým súvisiace bolesti v oblasti krížov.

2. Posilnenie prsných svalov.
Počas tehotenstva sa prsné žľazy zväčšujú a prsné svalstvo je oslabené a vyťahané. Po pôrode vplyvom nástupu laktácie je táto kozmetická chyba ešte výraznejšia. Preto treba prsné svalstvo posilňovať už počas tehotenstva.

3. Posilnenie svalov panvového dna a ich uvoľnenie.
Pri pôrode dochádza k poškodeniu svalov panvového dna. Pri epiziotómii sa môžu svalové vlákna pretrhnúť a ich sila sa zníži až o päťdesiat percent. Je preto dôležité spevňovať svaly panvového dna už počas tehotenstva. Treba sa naučiť tieto svaly uvoľňovať, a to najmä v prvej etape pôrodu, pretože práve vtedy sa pôrodné cesty otvárajú rýchlejšie.

4. Zabezpečenie správneho držania tela.
Chrbtica je udržiavaná vo fyziologickom postavení silou vzájomnej súhry brušných a chrbtových svalov. Zväčšujúci sa obsah brušnej dutiny kompenzuje žena v tehotenstve zväčšeným odklonom bedrovej chrbtice. To má za následok neustále preťažovanie chrbtového svalstva v bedrovej oblasti a vznik častých bolestí v oblasti krížov.

5. Zabránenie vzniku plochých nôh.
Zväčšujúca sa hmotnosť spôsobuje počas tehotenstva veľké zaťaženie dolných končatín. Svaly a väzy sa unavujú, uvoľňujú a naťahujú. Nožná klenba klesá. Následkom toho sú bolesti nôh pri chôdzi. 6. Zabránenie vzniku kŕčových žíl. Zväčšujúca sa maternica tlačí na žilový výstup z dolných končatín, krv v žilách stagnuje.

7. Udržiavanie a zvýšenie kapacity pľúc.
Zväčšujúci sa obsah brušnej dutiny vytláča bránicu nahor a stláča hrudník. Vitálna kapacita pľúc sa zmenšuje. Na hodine cvičenia pre tehotné sa preto venuje zvýšená pozornosť dychovým cvičeniam, ktoré zlepšujú vitálnu kapacitu pľúc, udržiavajú pružnosť hrudníka a podporujú dostatočné okysličenie krvi prechádzajúcej pľúcami. Tak je zaistený dostatočný prívod kyslíka do tkanív matky i plodu.

8. Podporenie črevnej peristaltiky a zabránenie vzniku zápchy.
Zväčšujúci sa obsah brušnej dutiny a časté oslabovanie brušných svalov spôsobuje spomalenie črevnej pasáže a zápchu. Cvičením sa urýchli črevná peristaltika, čím sa zabráni vzniku zápchy.

Väčšina hodín cvičenia pre tehotné nie je, žiaľ, rozdelená v závislosti od jednotlivých trimestrov. Vyberajte si cvičiteľa, v prítomnosti ktorého sa budete cítiť príjemne a informujte ho o tom, v ktorom mesiaci tehotenstva sa práve nachádzate. Ak máte nejaké zdravotné komplikácie, cvičiteľ o nich rozhodne musí vedieť! Správny lektor chodí pomedzi cvičencov, opravuje ich a prispôsobuje jednotlivé cviky potrebám konkrétnej nastávajúcej mamičky.

Cvičenia pre tehotné ponúka prakticky každé väčšie fitnescentrum.

Skúste aj:

  • www.bfit.sk
  • www.fitlinia.sk
  • www.sancatanca.sk

Na Babywebe tiež nájdete:

Chôdza je najlepšie cvičenie
Je cvičenie v tehotenstve prospešné?
Prenatálne kurzy na Slovensku

10.10.2010 8:12| autor: Michaela Mazancová

Čítajte ďalej

Chcete získavať najnovšie informácie zo sveta tehotenstva a materstva?

Prihláste sa k odberu nášho newsletteru alebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email nie je v správnom formáte.
OK: Váš email bol úspešne zaregistrovaný.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist