Cvičenie počas tehotenstva pomáha, ideálna je gravid jóga

Stále je medzi nami mnoho žien, ktoré sa boja v tehotenstve cvičiť, aby bábätku v brušku neublížili. Už dávno neplatí prežitok, že žena sa nemôže počas tehotenstva hýbať. Pokiaľ je však budúca mamička zdravá a nemá žiadne zdravotné problémy, obavy sú neopodstatnené. Cvičenie je práve naopak, nevyhnutné.

tehotenska_joga-1100x618.jpg Zdroj: Shutterstock

Čím sme aktívnejší a flexibilnejší, tým  ľahšie sa vyrovnávame so zmenami  v našich životoch. Takisto aj gravidná žena, o čo je aktívnejšia, o to ľahšie sa jej telo vyrovnáva s tehotenskými zmenami a pôrodom.

Žena môže po porade s lekárom cvičiť teoreticky až do pôrodu, ak jej to lekár dovolí. No tehuľka by sa nemala vyčerpávať intenzívnym cvičením a viac sa šetriť. Vo všeobecnosti by cvičenie v tehotenstve malo prebiehať miernejším tempom, na aké ste zvyknutá. Žiadne prepínanie síl!

Odborníci zdôrazňujú, že je dôležité, aby žena, ktorá cvičí,  odsledovala na sebe záťaž pri cvičení tak, že pokým cvičí (športuje), mala by sa stále stíhať s niekým rozprávať. Toto je najlepší spôsob otestovania záťaže a tempa počas tehotenstva. Práve toto tempo by ste mali dodržať.

Ako správne by mali tehotné ženy cvičiť

  • Bez poriadnej rozcvičky necvičte, po cvičení sa treba uvoľniť strečingom alebo pomalou chôdzou.
  • Pri budovaní správnej kondičky pomáha aj každodenná hodinová prechádzka.
  • Počas horúčav necvičiť vôbec!
  • Dodržiavanie pitného režimu je vždy nevyhnutné.
  • Nie je dobré športovať ihneď po jedle, treba si aspoň hodinku odpočinúť.
  • Neodporúča sa dlhšie zadržiavať dych.

Kedy prestať cvičiť a zavolať lekárovi

  • vaginálne krvácanie je najnebezpečnejšie, pri prvom náznaku okamžite zavolajte lekárovi, prípadne choďte na pohotovosť
  • závraty, točenie hlavy, nevoľnosti
  • bolesť hlavy
  • zvýšená dýchavičnosť
  • bolesť v hrudníku, bolesti srdca
  • nerovnomerný alebo rýchly tep srdca
  • opuchy svalov, končatín

Na čo si dať pri cvičení pozor?

Pri výbere správnej pohybovej aktivity počas gravidity a zostavovaní tréningu je dôležité myslieť na vhodnosť aktivity. Počúvajte svoje telo a v prvom rade myslite na bábätko! Bez ohľadu na to, či ste v minulosti robili nejaký šport, opatrnosti nikdy nie je dosť! O správnom tréningu  a záťaži sa vždy poraďte so svojím lekárom. Cvičenie tehuliek je prospešné a môže pomôcť pri rôznych ťažkostiach.

Aké benefity máme z cvičenia?

Cvičenie pomôže pri bolestiach v krížovej oblasti, depresiách, opuchoch končatín, prispeje k vhodnejšiemu držaniu tela, ktoré je najmä v tehotenstve veľmi dôležité. V neposlednom rade slúži ako výborná príprava na pôrod, pretože keď žena cvičí, je flexibilnejšia.

Ak je nastávajúca mamička zdravá a tehotenstvo prebieha bezproblémovo, nehrozia riziká, nie je žiadny dôvod sa cvičeniu vyhýbať. Cvičenie má super pozitívne účinky na kondíciu a psychiku tehotnej ženy, ale pôsobí blahodarne aj na prichádzajúceho potomka.

Vhodné cvičenie počas tehotenstva

Tehotenstvo nie je choroba, preto nie sú nutné nijaké obmedzenia a najmä strach. Ak nemá tehotná žena žiadne zdravotné problémy alebo rizikové tehotenstvo, cvičenie je ideálnym riešením, ako si udržať kondíciu a cítiť sa fit.

Ako často

Odporúča sa cvičiť 2-krát do týždňa a žiadne cvičenie netreba preháňať. Jedno cvičenie môže trvať max. 60 minút. Dlhšie necvičte.

Počas celého tehotenstva by ste mali byť opatrná, ktoré aktivity budete preferovať. Medzi odporúčané aktivity patrí hlavne:

  • nenáročné relaxačné plávanie v čistej a teplej vode (najlepšie more)
  • gravid joga
  • pilates
  • rýchlejšia chôdza
  • fitlopta
  • Kegelove cviky

Medzi aktivity, ktoré nie sú odporúčané, môžeme zaradiť tie, pri ktorých je vysoké riziko pádu, a teda zdravotných komplikácií.

Nevhodné fyzické aktivity počas tehotenstva:

  • lyžovanie
  • korčuľovanie
  • posilňovanie
  • extrémne športy
  • skákanie
  • bicyklovanie

V súčasnej dobe existujú rôzne centrá, kde radia tehuľkám, akú správnu aktivitu si môžu vybrať. Odborníci odporúčajú gravid jogu.

Gravid joga (čistenie tela a duše) je špeciálny druh jogy, ktorý tehuľky milujú!  Tehotenská jóga neobsahuje žiadne rýchle a prudké pohyby, ktoré by mohli spôsobiť problémy. Napriek tomu cvičenie gravid jogy treba konzultovať s gynekológom. 

Pozitíva gravid jogy

  1. okysličuje organizmus
  2. udržuje naše svaly pružné
  3. pomáha pri bolestiach chrbtice
  4. vyrieši  problémy s trávením
  5. pomáha proti depresiám a zachovaniu  psychickej rovnováhy

S cvičením sa začína na konci prvého trimestra. Počas druhého trimestra sa zameriava joga na  posilnenie panvového dna. Gravid joga v treťom trimestri pomáha riešiť príznaky sprevádzajúce tehotenstvo a je výbornou pomôckou pre hladší pôrod.

Pamätajte na to, že cvičenie je cestou k lepšej fyzickej kondícii a duševnej pohode nielen počas tehotenstva, ale aj po celý život.

25.2.2020 4:09| autor: Natalia Bosáková

Čítajte ďalej

Chcete získavať najnovšie informácie zo sveta tehotenstva a materstva?

Prihláste sa na odber nášho newsletteru vyplnením svojej e-mailovej adresy.

Chyba: Email nie je v správnom formáte.
OK: Váš email bol úspešne zaregistrovaný.

* Newslettery vám budeme zasielať najdlhšie 3 roky alebo do vášho odhlásenia. Viac informácií na e-mailovej adrese: gdpr@babyweb.sk.

Na tomto webe spracovávame cookies potrebné pre jeho fungovanie a analytiku, v prípade súhlasu tiež cookies na účely cielenie reklamy a personalizáciou reklám. K tomu využijeme partnerov pre sociálne médiá, inzerciu a analýzu. Viac informácií o nastavení cookies nájdete tu.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist