Cvičenie a meditácia v tehotenstve, prečo sú dôležité?

Ak všetko prebieha bez problémov, tehotenstvo je čarovný čas, preto by ho mamičky nemali premárniť pasívnym polihovaním pred televízorom. Mali by byť aktívne, ale zároveň opatrné.

meditacia-1100x618.jpg Zdroj: Shutterstock

Odporúča sa o všetkom poradiť so svojím ošetrujúcim lekárom. No cvičenie a meditácia môžu v tehotenstve iba prospieť a spraviť pôrod menej bolestivým.

Pohyb v tehotenstve a meditácia ovplyvňujú telesnú a duševnú stránku tehotnej ženy. Ak žena zistí, že je tehotná, nemusí sa automaticky vzdať všetkých pohybových aktivít, práve naopak, môžu jej pomôcť. Aj v tehotenstve možno cvičiť a meditovať, síce s istými obmedzeniami, ale dá sa všetko zvládnuť bez komplikácií. Podľa dostupných štatistík mamičky, ktoré počas tehotenstva cvičili, mali menej komplikovanejší pôrod ako tie, ktoré necvičili. Tento fakt mnohé z nich presvedčí k tomu, aby začali čo najskôr cvičiť.

Niekedy sa stane, že gynekológ preventívne neodporučí, resp. zakáže prvý trimester akékoľvek pohybové aktivity, a vtedy treba dôsledne počúvať jeho rady. Ale sú naopak aj ženy, ktorým to vyslovene ošetrujúci lekár navrhne. Napríklad tie, ktoré majú bolesti chrbta alebo kŕčové žily. Tehotné ženy sa musia vyhnúť vrcholovému športovaniu, ale môžu sa venovať nenáročným cvikom nižšej záťaže.

Ideálne pohybové aktivity počas tehotenstva sú nasledujúce: plávanie v čistej a teplej vode, aerobik, joga pre tehotné, cvičenie na fitlopte, pilates a iné.

Tieto pohybové aktivity sú vhodné takmer pre všetky tehotné ženy, pretože sú zamerané na udržanie kondície, na posilnenie svalov panvového dna, na odstránenie bolestí chrbta, krížov, zlepšenie krvného obehu a trávenia.

Nielenže je cvičenie pre dieťa bezpečné, no zároveň existujú dôkazy, že pôrod aktívnych žien zvykne prebiehať rýchlejšie a bez väčších bolestí. Vo všeobecnosti však naďalej platí, že by sa tehuľka nemala vyčerpávať.

Pred cvičením treba začať s rozcvičkou a po cvičení si dopriať dlhý  strečing. Netreba zabúdať ani na dodržiavanie pitného režimu počas fyzickej aktivity. Tiež nie je vhodné cvičiť hneď po jedle, odporúča sa preto až po dvoch hodinách od dojedenia.

Tip pre gaučové typy

Ak nemáte žiadny vzťah k cvičeniu a ste skôr tzv. gaučové typy, môžete udržiavať kondíciu aj každodennou prechádzkou, každý deň aspoň 60 minút. Veľký pozor treba dávať na športy, ktoré sú náročné a pri ktorých hrozí pád a silné otrasy – napríklad jazda na koni, lyžovanie, skoky do diaľky a iné fyzicky namáhavé športy.

Cviky, ktoré nie sú vhodné v tehotenstve

Niektoré zdravotné problémy môžu cvičeniu zabrániť, napríklad astma, srdcové ochorenia a tiež tehotenská cukrovka. Zvlášť opatrné by mali byť aj ženy s nízko uloženou placentou, rizikovým tehotenstvom, takisto pri špinení, krvácaní. Cvičenie by mali vopred prekonzultovať s lekárom a pri akomkoľvek zdravotnom probléme nešportovať.

Kedy prestať okamžite cvičiť a zavolať lekárovi

Vaginálne krvácanie (pozor, je veľmi nebezpečné!), závraty, zvýšená dýchavičnosť, bolesti v hrudníku.

Meditácia

Meditácia je významnou časťou prípravy na pôrod a tiež spojenia s dieťaťom, prospieva mamičke v každom ohľade, a to najmä tým, že ju zbavuje úzkosti a stresu.

Je dôležité každý deň ukradnúť si chvíľu pre seba, aby ste boli sama so svojím budúcim dieťaťom v tichu a aby ste mohli rozjímať a rozprávať sa s ním. Dieťa totiž všetko vníma už od začiatku, ešte keď je v brušku.

Toto je výborný prostriedok, ako vytvoriť s dieťaťom silné puto. Meditácia v tehotenstve má významné zdravotné prínosy pre dieťa. Môžete mu spievať, púšťať hudbu, ale tiež cvičiť tehotenskú jogu.

Pravidelná meditácia zvyšuje rezistenciu proti stresu, telo robí zdravším, harmonizuje ho a prináša pozitívnejší náhľad na svet. Gravid joga je forma jogy prispôsobená fyzickým potrebám budúcich mamičiek, pričom je vždy kladený dôraz na uvoľňovanie, správne dýchanie a najmä na bezpečnosť.

Joga v tehotenstve pomáha posilniť a sformovať telo, odpočinúť si. Meditácia môže pomôcť pri tehotenstve napríklad tým, že sa zlepší spánok budúcej mamičky, uvoľní sa psychická záťaž, znižuje sa úzkosť, napätie, vyrovnávajú sa hormonálne výkyvy, odbúravajú sa nevoľnosti.

Meditácia a cvičenie sú správnou aktivitou, ktorá by mala byť prvoradá v tehotenstve, samozrejme, vtedy, ak nie sú prítomné žiadne zdravotné komplikácie, a tiež po porade s lekárom.

 

 

 

30.12.2019 4:44| autor: PhDr. Bosáková Natália

Čítajte ďalej

Chcete získavať najnovšie informácie zo sveta tehotenstva a materstva?

Prihláste sa na odber nášho newsletteru vyplnením svojej e-mailovej adresy.

Chyba: Email nie je v správnom formáte.
OK: Váš email bol úspešne zaregistrovaný.

* Newslettery vám budeme zasielať najdlhšie 3 roky alebo do vášho odhlásenia. Viac informácií na e-mailovej adrese: gdpr@babyweb.sk.

Na tomto webe spracovávame cookies potrebné pre jeho fungovanie a analytiku, v prípade súhlasu tiež cookies na účely cielenie reklamy a personalizáciou reklám. K tomu využijeme partnerov pre sociálne médiá, inzerciu a analýzu. Viac informácií o nastavení cookies nájdete tu.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist