Bábätká sú jazykoví géniova

K najvýznamnejšiemu rastu mozgu dochádza do 3 rokov života. Mozog dvojročného dieťaťa má dvakrát toľko nervových prepojení ako mozog dospelého človeka, ktoré keď nevyužíva, postupne stráca. Naopak, bunky, ktoré sa často stimulujú rozprávaním, dotykmi, hrou, či inými aktivitami, sa čoraz väčšmi a stabilnejšie prepájajú. Ak umožníme batoľaťu osvojovať si ďalší jazyk, pomáhame mu rozvíjať jeho mozgovú kapacitu a schopnosti pre učenie sa počas celého života.

Štúdie ukazujú, že v procese učenia sa jazykov existuje tzv. „obdobie okna príležitostí“. Kým je otvorené, dieťa sa učí jazyk prirodzene. Ako náhle sa však začne pomaly zatvárať, čo nastáva okolo 7. roku života, mozog začína byť menej pružný a po dovŕšení adolescencie už nie je schopný si tak dobre a prirodzene osvojovať žiaden kognitívny systém, vrátene jazyka. Schopnosť učiť sa jazyk je u malého dieťaťa taká veľká, že je úplne jedno, s koľkými jazykmi sa zoznamuje. Vie sa ich naučiť toľko, koľko mu ich naraz umožníme systematicky a pravidelne prijímať.

Na základe týchto vedeckých poznatkov vyvinula britská lingvistka a pedagogička Helen Doron jedinečnú metódu ranej výučby angličtiny pre deti už od 3 mesiacov do 14 rokov. Ide o metódu materinskej reči, ktorú nazvala Helen Doron Early English a podľa ktorej sa dnes úspešne učia angličtinu tisícky detí na celom svete už 25 rokov, rovnako prirodzene ako svoju materinskú reč. Dieťa sa učí svoj rodný jazyk tak, že spočiatku počúva slová, ktorým nerozumie. Postupne mu rodičia pomáhajú pochopiť význam zvukov, ktoré už absorbovalo. Tie posilňujú pochvalou, odmenou, či objatím.

Helen Doron Early English napodobňuje tento prirodzený proces. Dieťa opakovane počúva CD nahrávky s pesničkami, riekankami, príbehmi bez toho, aby tomu muselo venovať aktívnu pozornosť alebo sa snažilo porozumieť. Postupne si tak prirodzene a v prostredí domova osvojuje prízvuk, slová dokonca i gramatické štruktúry jazyka. Na hodinách učiteľka priamo v angličtine objasňuje význam zvukov a slov hravou, zážitkovou formou.

Dôležitou súčasťou je pozitívna motivácia a oceňovanie každej snahy, ktorú deti prejavia. Takýmto spôsobom deti vnímajú učenie ako hru a nie nutný dril, sú tvorivé, na hodiny sa tešia a vytvárajú si pozitívny vzťah k jazyku. U starších detí sa tieto postupy ďalej kombinujú so zručnosťami čítania a písania. V predškolskom veku sa na hodinách zúčastňujú aj rodičia – aktívnym zapájaním sú pre svoje deti veľkou oporou. U tých najmenších sa pomocou spoločných cvičení rozvíjajú dôležité emocionálne, poznávacie, zmyslové a telesné danosti.

Okrem toho sa priúčajú aj detskej znakovej reči „sign language“, ktorá podporuje ich komunikáciu s okolím. S metódou Helen Doron Early English sa môžete spolu so svojimi deťmi zoznámiť na bezplatných ukážkových hodinách vo vyše 20-tich mestách Slovenska počas celého roka. Kontaktné údaje nájdete na stránke www.helendoron.sk. Pozrite si video o unikátnej metóde výučby angličtiny Helen Doron Early English

Tento článok je komerčnou prezentáciou

18.1.2011 12:24| autor: Redakcia Baby-webu.sk

Čítajte ďalej

Chcete získavať najnovšie informácie zo sveta tehotenstva a materstva?

Prihláste sa k odberu nášho newsletteru alebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email nie je v správnom formáte.
OK: Váš email bol úspešne zaregistrovaný.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist