Skúste si doma: Meditácia upokojí rodičov i deti

Meditácia pomáha dospelým zvládať stres a emócie, deťom môže poslúžiť rovnako a navyše, ak ju premeníme na hru, stane sa zas trochu inou náplňou času.

profimedia-0295960121-1100x618.jpg

Vyzerá to možno dosť nepredstaviteľne, že by sa malé dieťa, ktoré neustále niečo objavuje, je v ustavičnom pohybe, dokázalo zastaviť a upokojiť. Dáva to zabrať aj dospelému. Upokojiť sa nechať plynúť myšlienky, bez toho, aby sme im venovali pozornosť, sústrediť sa na dych. Nejaký čas trvá, kým sa to človek naučí, ale potom mu meditácia vnesie do života nový očistný rozmer. A ako na to s deťmi?

Príklady inšpirujú, a tak z meditácie urobíme rodinnú hru. Nájdeme si nejaké pokojné tiché miesto, môže to byť doma alebo v zákutí záhrady. Rozprestrieme na zemi podložku, na ktorú sa dieťa pohodlne položí. Každá seansa sa začína minútou ticha, odmeriame ju napríklad na presýpacích hodinách. Potom požiadame dieťa, aby zavrelo oči a pozorovalo vzduch, ktorá do tela vstupuje pri nádychu a vystupuje pri výdychu. Môže si pritom položiť ruku na brucho a sledovať, ako sa bruško vzdúva, nafukuje ako balón. Čo však neznamená za každú cenu mocne a zhlboka dýchať, dôležitý je pokojný, pravidelný dych. Na začiatku a konci dychového cvičenia môžeme zazvoniť zvončekom.

Potom existujú ďalšie cvičenia, ktoré súvisia s vnútorným nastavením dieťaťa a jeho pohodou.

 Aké máš počasie?

Deti si počasie dokážu všímať. Slniečko, mraky, teplo, zima, všetko dobre zaznamenávajú. Počasie môže byť aj názorným prostriedkom pre to, ako opísať svoje emócie. Môžeme sa dieťaťa spýtať: „Tak čo, aké máš počasie?“ Ak povie, že svieti slniečko, je jasné, že je dobre naladené. Len čo sa však v jeho vnútri objaví mrak, či dokonca búrka, potom sa s ním niečo deje, niečo ho trápi. Pre nás je to signál, aby sme pátrali po príčine. Deťom to zas pomôže si svoje emócie uvedomiť, aj prípadné súvislosti, teda to, čo ich spôsobilo.

Čítajte tiež:

Nádherná jahoda

Vyberieme naozaj peknú, veľkú šťavnatú jahodu a požiadame dieťa, ktoré sa na ňu chce vrhnúť a zjesť ju, aby s tým chvíľku počkalo. Ponúkneme ho, aby si poriadne prezrelo jej farbu, ohmatalo si jahodu, jemne ju stlačilo, aby zistilo, či je mäkká. Potom si ju môže oblízať, cucať z nej šťavu a nakoniec sa do nej pomaličky zahryzne. Naučí sa vychutnávať pochúťku všetkými zmyslami, namiesto toho, aby ju ako obyčajne zhltlo.

Ako Marťan na Zemi

Požiadame dieťa, aby nachvíľočku spomalilo svoju chôdzu, napríklad pri prechádzaní z miestnosti do miestnosti. Môže si napríklad predstaviť, že chodí ako v skafandri na Mesiaci. Pri spomalení si lepšie uvedomí všetky pohyby svojho tela. To isté môžeme skúsiť pri jedle, žiadne hltanie, ale pomalé, dôkladné prežúvanie. Naučíme ho tiež všímať si detailne okolité objekty, v prírode načúvať zvukom vetra, spevu vtákov, vzdialenému hovoru. Môže sa vžiť do kože Marťana, ktorý sa ocitol na našej planéte, všetko je preňho nové, všetko si všíma. Cieľom je naučiť sa byť v prítomnosti, sústrediť sa na momentálny zážitok.

Strom pokoja

Povedzme dieťaťu, aby si predstavilo, že je strom. Jeho nohy sú korene vrastené hlboko do zeme, telo je kmeň, paže natiahnuté k oblohe sú konáre s listami, ktoré sa vyťahujú za slnkom. Dokonca sa môžu aj jemne kývať ako vo vetre. Pripodobniť sa na chvíľku majestátnemu stromu znamená v predstavách narásť, získať viac priestoru, sily. Predovšetkým je táto pauza vhodná, keď je dieťa unavené, zmietajú ním emócie. Ľahšie sa upokojí.

Tichý úsmev

Úsmev je spúšťačom sekrécie pozitívnych hormónov. Stačí aj malý úsmev, so zatvorenými očami, aby sme si ho lepšie uvedomili, boli uvoľnenejší. Pomáha to načerpať energiu, prekonať únavu a rozmrzenosť.

Záhrada múdrosti

Spýtame sa dieťaťa pred spaním na tri pozitívne veci, ktoré v daný deň zažilo. Potom spolu nakreslíme na papier tri akékoľvek kvety, ktoré ich predstavujú, a obrázok zavesíme nad detskú posteľ. Postupne budú do tejto záhradky pribúdať kvety reprezentujúce to najlepšie z uplynulého dňa. Zakaždým, keď sa na ne dieťa pred spaním pozrie, predstaví si tie momenty, naladí sa na pozitívnu strunu, ktorá je dôležitá, a to nielen pri zaspávaní.

18.6.2018 4:05| autor: Helena Chvojková

Čítajte ďalej

Chcete získavať najnovšie informácie zo sveta tehotenstva a materstva?

Prihláste sa na odber nášho newsletteru vyplnením svojej e-mailovej adresy.

Chyba: Email nie je v správnom formáte.
OK: Váš email bol úspešne zaregistrovaný.

* Newslettery vám budeme zasielať najdlhšie 3 roky alebo do vášho odhlásenia. Viac informácií na e-mailovej adrese: gdpr@babyweb.sk.

Na tomto webe spracovávame cookies potrebné pre jeho fungovanie a analytiku, v prípade súhlasu tiež cookies na účely cielenie reklamy a personalizáciou reklám. K tomu využijeme partnerov pre sociálne médiá, inzerciu a analýzu. Viac informácií o nastavení cookies nájdete tu.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist