Ako sa starať o zrak našich najmenších?

Vplyvom súčasnosti trpí zhruba štyridsať percent detí poruchami zraku, a preto musia nosiť okuliare. Pozrite sa, ako tomu zabrániť u vášho dieťaťa.

pece-o-zrak-1100x618.jpg Zdroj: Shutterstock

Zrak je jedným z našich piatich zmyslov. Ak funguje správne, umožňuje prijímať až deväťdesiat percent informácií z okolia. Treba ho však čo najviac chrániť a nezaťažovať oči viac, než je nutné, čo u detí platí dvojnásobne. S prevenciou a dostatočnou starostlivosťou treba totiž začať od najútlejšieho veku. Zdravie očí ide ruka v ruke so zdravým životným štýlom. Nejde však len o stravu, ale aj o pobyt na čerstvom vzduchu, prispôsobenie prostredia a, samozrejme, jasne vymedzený čas strávený sledovaním telefónov či televíznych obrazoviek.

CHOĎTE NA PRAVIDELNÉ OČNÉ PREHLIADKY

Počas prvých rokov života, približne do 8. roku, sa zrak dieťaťa vyvíja. Akákoľvek komplikácia či zanedbanie môže spôsobiť trvalé poškodenie. Ak teda viete, že v rodine ktokoľvek trpí očnou poruchou, a začnete mať určité pochybnosti, vyhľadajte odborníka a dajte zrak dieťaťa čo najskôr vyšetriť. Samozrejmosťou sú pravidelné očné prehliadky, aj keď nemáte komplikácie. Práve tie sú najdôležitejšou prevenciou očných porúch u detí. Lekár môže problém zachytiť včas a často aj úplne vyliečiť, takže dieťa si ho so sebou neponesie do dospelosti.

PRISPÔSOBTE PROSTREDIE DOMA

K starostlivosti o zrak však nepatrí len lekár, ale aj zdanlivé drobnosti, ktoré uľavia nielen detským očiam. Momentálne väčšina z nás trávi svoj čas doma, kde nám môže škodiť umelé osvetlenie. Vyvarujte sa teda LED žiaroviek a používajte klasické žiarovky svietiace žltým svetlom, ktoré je pre oči príjemnejšie. Najlepším variantom je, pravdaže, denné svetlo. Deťom teda upravte izbičky tak, aby pracovné stoly mali čo najbližšie pri okne. Samozrejmosťou je aj dostatok čerstvého vzduchu, preto sa nebojte často vetrať. Ak s deťmi vyrazíte von, nezabudnite im nasadiť slnečné okuliare s UV filtrom.

NASTAVTE PRAVIDLÁ POUŽÍVANIA MOBILU ČI POČÍTAČA

Ďalším dôležitým tipom, ako sa starať o zrak, je zamyslieť sa nad využívaním moderných technológií. Nejeden rodič si uvedomuje, že elektronické zariadenia vyžarujúce modré svetlo významne ovplyvňujú detský zrak, lenže je čoraz ťažšie vyhýbať sa im, nieto ich deťom zakazovať úplne. Dôležité je dbať na správny čas strávený pri týchto zariadeniach. Odborníci sa zhodujú na tom, že do 4 rokov veku je vhodné iba krátke, niekoľkominútové video denne, do šiestich rokov neuškodí polhodinka a školáci si vystačia so 45 minútami za deň. Deti treba zabaviť nejako inak, napríklad spoločným hraním stolových hier či rôznymi športovými alebo umeleckými krúžkami. Dôležité je ísť tiež príkladom. Po príchode domov sa teda snažte nechať telefón čo najdlhšie v taške a odolajte pokušeniu každú chvíľu kontrolovať e-mailovú schránku.

DOPRAJTE IM PESTRÚ STRAVU BOHATÚ NA KAROTENOIDY

Správna výživa je dôležitá nielen pre zrak. Očiam prospievajú karotenoidy, napríklad betakarotén alebo luteín, vyskytujúce sa hlavne v zelenine a ovocí. V hojnom množstve je zastúpený v listovej zelenine, ako je špenát, alebo v deťmi nie príliš obľúbenej brokolici. Ak sa dieťa vzpiera a zeleninu doň nedostanete ani napriek veľkému úsiliu, je vhodné siahnuť po niektorom doplnku stravy, ako je napríklad Barny´s Ostříž s príjemnou ovocnou chuťou, ktorú si deti rýchlo obľúbia a prispieva k udržaniu normálneho stavu zraku, ale aj slizníc a k ochrane buniek pred oxidatívnym stresom.

NEZABÚDAJTE NA ODPOČINOK

Pretože oči pracujú celý deň, v noci si potrebujú oddýchnuť. Aby bol spánok dostatočne kvalitný, odporúča sa nepoužívať hodinu a pol pred spaním žiadnu elektroniku. Namiesto rozprávky v televízii či počítači ju radšej deťom prečítajte. Zároveň je dobré, aby miestnosť, kde deti spia, bola dostatočne zatemnená. Nadbytočné svetlo môže spôsobovať nedostatok melatonínu – hormónu zodpovedného za spánok a spánkový cyklus. Ak deti pri zaspávaní vyžadujú rozsvietenú lampičku, určite ju po zaspaní zhasnite. Pomôže to k správnemu nastaveniu spánkového cyklu a deti sa budú počas noci budiť oveľa menej.

23.9.2020 5:16| autor: Claudia Srníková

Čítajte ďalej

Chcete získavať najnovšie informácie zo sveta tehotenstva a materstva?

Prihláste sa na odber nášho newsletteru vyplnením svojej e-mailovej adresy.

Chyba: Email nie je v správnom formáte.
OK: Váš email bol úspešne zaregistrovaný.

* Newslettery vám budeme zasielať najdlhšie 3 roky alebo do vášho odhlásenia. Viac informácií na e-mailovej adrese: gdpr@babyweb.sk.

Na tomto webe spracovávame cookies potrebné pre jeho fungovanie a analytiku, v prípade súhlasu tiež cookies na účely cielenie reklamy a personalizáciou reklám. K tomu využijeme partnerov pre sociálne médiá, inzerciu a analýzu. Viac informácií o nastavení cookies nájdete tu.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist