Nakupujete radi?

Niekto do obchodu vkročí skutočne len vtedy, keď musí, iný sa v nakupovaní priam vyžíva. A pretože nie všetci sme vzdelaní v právnych kľučkách, ani nám nenapadne, že pri nákupe uzatvárame právne vzťahy a že argumenty, ktorými nás v prípade konfliktu zahŕňa predávajúci, neplatia.

Všimli ste si napríklad, či je na dverách predajne jasne deklarované, kto obchod prevádzkuje, aké má predajňa identifikačné číslo a ďalšie základné údaje? Tu sa povinnosti predávajúceho začínajú. Zároveň by mal dodržiavať prevádzkový čas a nie vyháňať zákazníkov päť minút pred zatvorením… Mnohí predávajúci sa oháňajú reklamačným poriadkom, v ktorom je zopár veľmi zaujímavých ustanovení. Nech si dá obchodník do reklamačného poriadku čokoľvek, nemôže to byť v rozpore so zákonom. A ak to v rozpore so zákonom je, potom reklamačný poriadok neplatí a vzťah medzi zákazníkom a obchodníkom sa riadi ustanoveniami buď občianskeho zákonníka, alebo zákona o ochrane spotrebiteľa.

Zákazník má pri nákupe právo na predvedenie výrobku. Nemal by sa teda uspokojiť so zabalenou škatuľou a radou, nech si prečíta návod na použitie. Predávajúci by ho mal informovať aj o nebezpečenstve plynúcom z nesprávneho zaobchádzania s výrobkom. Ak je súčasťou výrobku návod, musí byť, samozrejme, v slovenskom jazyku. Predávajúci neobstojí s výhovorkou, že ho nedodal dovozca, pretože povinnosť jeho prípravy spočíva na poslednom článku reťaze, teda na obchodníkovi. Či si ho zaistí u dodávateľa, alebo on sám, je jeho osobné rozhodnutie.

Pri zakladaní rodiny si kupujeme veľa nových vecí a niekedy premýšľame nad tým, čo s obalom – máme si ho ponechať pre prípad, že by sa na výrobku objavilo nejaké poškodenie? Obaly pokojne vyhadzujte, nie sú totiž súčasťou výrobku, takže ak pôjdete výrobok reklamovať, predávajúci ich od vás nemôže požadovať. Pri nákupoch si v prvom rade všímajte ceny. Nakupovať „v akcii“ je na materskej dovolenke takmer nutnosť, peniaze nazvyš nie sú. Mali by ste však vedieť, že pri pokladnici vám nemôžu účtovať inú cenu, ako bola na regáli. Výhovorky, že akcia sa včera skončila a obsluha iba „zabudla“ zložiť starú cenovku, neobstoja. Tá cenovka tam je a predajňa vám musí účtovať len tú cenu, ktorú avizovala v okamihu, keď ste produkt vyberali.

Môžu vám pred odchodom prehliadať tašku alebo dokonca kočík vášho dieťaťa? Nemôžu a nesmú, právo realizovať osobnú prehliadku má len Polícia SR. V prípade, že existuje dôvodné podozrenie, že zákazník niečo odcudzil, môže ho prevádzkovateľ obchodu požiadať, aby zotrval na mieste do príjazdu polície. To isté platí pre ochranku – uniforma nedáva členom bezpečnostnej služby žiadne iné práva.

Na druhej strane zas platí, že ak sa vám alebo vášmu dieťaťu podarí niečo v obchode rozbiť, ste zodpovední za škodu, ktorú ste spôsobili, a mali by ste ju nahradiť. Ak máte uzatvorené poistenie domácnosti, ktoré na podobné veci pamätá, zariaďte náhradu škody priamo v poisťovni.

12.5.2009 2:30| autor: Ivana Picková
Viac o téme: kočík

Čítajte ďalej

Chcete získavať najnovšie informácie zo sveta tehotenstva a materstva?

Prihláste sa k odberu nášho newsletteru alebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email nie je v správnom formáte.
OK: Váš email bol úspešne zaregistrovaný.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist