Tehotenstvo, bod obratu k bio

Založenie rodiny môže byť v našom živote prvým okamihom, keď sa zamyslíme aj nad tým, čo jeme a ako môžeme ovplyvniť zdravie svojho dieťaťa. Aj to je dôvod, prečo sa mnoho mladých rodičov rozhodne prejsť na biostravu. Ako sa v tehotenstve stravovať čo najzdravšie, prípadne bio?

1. V tehotenstve aj po pôrode si s radosťou doprajte čo najviac ovocia a zeleniny. Ak budete mať možnosť nakúpiť bioovocie a biozeleninu, určite to vyskúšajte. Budete mať istotu, že sa do vášho tela nedostávajú takmer žiadne toxíny (jedy). Na ne je vaše dieťa v tomto období rýchleho vývoja citlivejšie než dospelý.

2. Ovocie je veľmi pohodlné jedlo – je od prírody rovno „zabalené“, nevyžaduje žiadne varenie alebo inú prípravu. Bioovocie nemusíte šúpať, má navyše skvelú chuť a neobsahuje zvyšky pesticídov ani iných škodlivín.
Výbornou desiatou môže byť aj obyčajná biomrkva – je šťavnatá, chrumkavá, plná chutí a vôní. Pripravte si do chladničky škatuľku čerstvej biozeleninky, do ktorej si môžete vždy zahryznúť a pochutnávať si na nej, kedy sa vám zachce: mrkvu, červenú a žltú papriku, kríčkové paradajky, stopkový zeler a reďkovky…

3. Je vám zle? Hryzkajte biosušienky alebo celozrnné chlebíčky. Ako prevencia nevoľnosti sa často odporúča zázvor – skúste vypátrať zázvorové biosušienky alebo si ich vyrobte sama. A radšej jedzte častejšie a menej – pomôže vám to bojovať s rannou nevoľnosťou a tiež v období, keď už nebudete môcť veľmi rozťahovať žalúdok – na konci tehotenstva.

4. Tehotné ženy by nemali piť kávu v príliš veľkom množstve. Ak ste však milovníčka tohto lahodného moku, skúste biokávu bez kofeínu. Je výborná. Feniklový čaj v biokvalite tiež uľaví vášmu žalúdku a je dobrou náhradou, ak ste v tehotenstve vypustili bežný čaj a kávu.

5. Čerstvé či balené biostrukoviny (šošovica, hrášok, cícer), alebo aj z plechoviek, sú výbornou, rýchlou a jednoduchou prísadou do šalátov. Fajnšmekri môžu pridať rôzne semienka a zrniečka – slnečnicovými a dyňovými semienkami určite nič nepokazíte, ba naopak.

6. Ak obľubujete pizzu, skúste ju vylepšiť hŕstkou biozeleniny. Ovocie a zeleninu by sme mali jesť, ak sa dá, päťkrát denne a takto sa k tomu ľahko dopracujeme. Špenát, mladá kukurica, šampiňóny alebo červená paprika – to sa dobre je aj očami.

7. Nezabúdajte na príjem kyseliny listovej a vyhýbajte sa rezíduám pesticídov. Oboje vám zaistí konzumácia biozeleniny – brokolice, šalátu, varených zemiakov –, hnedej ryže, pomarančového džúsu, pečenej fazule a chleba.

8. Mliečne výrobky vám dodajú dostatok kalcia, ktoré potrebujete tak vy, ako aj vaše dieťa. Kupujte jogurty v biokvalite, dostať biele aj ovocné. Biomlieko je už dnes známe svojou oveľa lepšou chuťou a výživnosťou.

9. Pamätajte na potraviny, ktoré sú bohaté na železo. Sem patria strukoviny, chlieb, brokolica, špenát a ďalšia zelená zelenina… Červené mäso je takisto skvelým zdrojom železa – hľadajte mäso v biokvalite. Pochádza z dôveryhodných zdrojov, zo zvierat, s ktorými sa dobre zaobchádzalo a kŕmili ich biokrmivom. Na spracovanie železa potrebuje vaše telo aj vitamín C, takže si k týmto pokrmom dajte aj pohár džúsu.

10. Čokoláda? Tej sa báť nemusíte. Hlavne tmavá čokoláda je pre vás v rozumnom množstve celkom zdravá. Ale pozor na jednu vec – kakaovníky sú v bežnom poľnohospodárstve chemicky ošetrované. Takže kupujte biočokoládu a máte istotu, že maškrtíte zdravšie.

11. Raňajky… Nezabúdajte na ne. Zaobstarajte si zásobu biocereálií alebo lupienkov, zalejte ich biomliekom a máte pochúťku plnú vlákniny a kalcia skoro hotovú. Do misky ešte prisypte trochu sušeného ovocia (slivky, marhule, hrozienka…). Je nielen chutné, ale preventívne pôsobí aj proti zápche. Malo by však byť bio – bežné sušené ovocie je ošetrované oxidom siričitým.

Viete, že detské zdravie je nebezpečnými látkami ohrozené viac než naše, lebo mozog dieťaťa a ďalšie jeho orgány sa ešte stále vyvíjajú? Ak sa bude vaša rodina stravovať biopotravinami, môžete si byť istí, že nejete žiadne pesticídy alebo nežiaduce prídavné potravinové látky. A to už znamená pre vaše zdravie veľmi veľa.

Tip: Preskúmajte svoje okolie a nájdite miestnu biofarmu, od ktorej môžete nakupovať čerstvý tovar.

22.5.2009 8:23| autor: Magdalena Holancová

Čítajte ďalej

Chcete získavať najnovšie informácie zo sveta tehotenstva a materstva?

Prihláste sa k odberu nášho newsletteru alebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email nie je v správnom formáte.
OK: Váš email bol úspešne zaregistrovaný.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist