Diéta kontra počatie

Trpíte nadváhou a bojíte sa, či tým svojmu dieťatku nespôsobíte zdravotné problémy? Máte vôbec šancu prísť do iného stavu v prípade, že ste obézna? Nehrozí zvýšené riziko aj vám? Nespôsobuje obezita neplodnosť? Lekári vám stále odporúčajú, aby ste pred otehotnením schudli, ale vy nechápete prečo?

Obezita sa stáva epidémiou rovnako, ako bola pred sto rokmi tuberkulóza. Nadváhou, než akú odporúčajú zdravotné normy, teda BMI nad 25, trpí v našej krajine vyše 60 % obyvateľstva, obezitou viac ako tretina Slovákov. S nadváhou bojujú najmä muži – 48 %, s obezitou sa pasujú ženy, a to až 26 %.

Aká je pravdepodobnosť, že otehotniem?

Bohužiaľ, oveľa menšia ako u ženy, ktorá obézna nie je. Súvisí to s poruchou vylučovania hormónov. Zdravotné riziká u žien sú rôzne a sú spojené s gynekologickými problémami. Najčastejšie sa vyskytujú metabolické komplikácie vyznačujúce sa poruchou menštruačného cyklu a s tým spojenou poruchou plodnosti.

Obezita vedie k sterilite a syndrómu polycystických ovárií. U obéznych žien bola zistená aj vyššia hladina androgénov, teda mužských pohlavných hormónov. Ďalším častým hormonálnym problémom je porucha vylučovania estrogénov a progesterónu, teda ženských pohlavných hormónov, čo spôsobuje poruchu uvoľňovania vajíčka z vaječníkov. Tým sa zhoršuje možnosť oplodnenia vajíčka a je menšia pravdepodobnosť otehotnenia.

Aké sú zdravotné riziká vyplývajúce z obezity, keď už som tehotná?

I tu sú zdravotné riziká vyššie ako u žien, ktoré obézne nie sú. Vaša obezita ohrozuje nielen vás, ale aj vaše dieťatko. U obéznych žien je totiž pravdepodobnosť prechodu na rizikové tehotenstvo vyššia. Najčastejšími komplikáciami býva v tomto prípade tehotenská cukrovka, vysoký krvný tlak a preeklampsia. Tá je charakterizovaná opuchmi a vysokým krvným tlakom. Život ohrozujúcou sa stáva vtedy, ak vyústi do kŕčového záchvatu.

Je pravdepodobné, že lekár bude nútený tehotenstvo ukončiť, v lepšom prípade budete musieť byť hospitalizovaná v nemocnici, a to počas niekoľkých mesiacov. Preeklampsia je veľmi nebezpečná a môže ohroziť život nielen dieťaťa, ale i matky.

Tehotné ženy trpia aj vyššou hladinou voľných mastných kyselín. Spôsobujú zvýšenú lipogenéziu, teda tvorbu komplexných tukov u dieťaťa. Dochádza tak k zvýšenému ukladaniu tukov v organizme dieťaťa, a to aj v prípade plodov s normálnou hmotnosťou. Tehotenstvo obéznych matiek býva trikrát častejšie ukončené cisárskym rezom, a to tak z dôvodu zvýšenej hmotnosti plodu (15 – 30 %), ako aj nedostatočnú dilatáciu, teda otvorenie maternicového hrdla pri pôrode.

Čítajte tiež:

Ako predísť rizikám

Snažte sa rizikám predchádzať vhodnou stravou a pohybovým režimom ešte pred otehotnením. Už mierny hmotnostný úbytok o päť až desať percent prináša zníženie počtu a intenzity možných komplikácií, a prispieva tak k zlepšeniu zdravotného stavu a kvality života.

Výživa v období pred otehotnením je veľmi dôležitá, pretože ovplyvňuje zdravie plodu, a teda aj vášho dieťaťa. V počiatočnej etape vývoja plodu je dostatok niektorých látok taký dôležitý, že už ich mierny nedostatok vedie k dlhodobému poškodeniu zdravia a zdravého vývoja dieťaťa. Už pred otehotnením je dôležité zvyknúť si na vhodný stravovací, rovnako aj pitný režim. Stravu je potrebné rozdeliť do piatich až šiestich menších porcií denne.

Príjem tekutín by mal byť v rozmedzí dva a pol až tri litre denne. V lete či pri vyššej fyzickej záťaži je nutné piť aj o pol litra viac. Najvhodnejšia je čistá voda bez bubliniek, prípadne ochutená citrónovou šťavou, alebo ovocný čaj. Nevhodné sú sladké bublinkové nápoje, ako je kola či džús. Strava by mala byť bohatá na bielkoviny. Primerané množstvo bielkovín predstavuje približne jeden gram na kilogram hmotnosti.

Vyhnite sa nadbytočnej konzumácii sladkostí a tučných jedál. Voľte čerstvé ovocie a zeleninu, ľahké mäso (kura, králik, morka či teľacina), vhodné sú aj ryby všetkých druhov, mliečne výrobky a vláknina. Zo stravy je nutné vylúčiť nadbytok živočíšnych tukov a neprejedať sa.

Ak je vaša strava vyvážená, dá sa povedať, že nebudete potrebovať žiadne potravinové doplnky. Ak však nie je dostatočne rôznorodá alebo ste vystavení nadmernej záťaži, je užitočné siahnuť po niektorom kombinovanom multivitamínovom prípravku.

10.1.2017 12:30| autor: Erika Matějková

Čítajte ďalej

Chcete získavať najnovšie informácie zo sveta tehotenstva a materstva?

Prihláste sa k odberu nášho newsletteru alebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email nie je v správnom formáte.
OK: Váš email bol úspešne zaregistrovaný.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist