Príprava na nového člena rodiny

Ak sa partneri rozhodnú pre plánované tehotenstvo, môžu včas začať pracovať na svojom zdraví. V prípade náhodného otehotnenia majú síce určitú časovú stratu, ale nikdy nie je neskoro začať s pozitívnymi zmenami.

V každom prípade je nutné skoncovať s niektorými zlozvykmi a návykmi. Bezpodmienečne musíte prestať fajčiť, neprimerane piť alkohol, užívať drogy a stimulanty a po porade s odborným lekárom obmedziť užívanie liekov, ktoré nevyhnutne nepotrebujete.

Doprajte si zdravý aktívny pohyb, ale aj regeneráciu, duševnú relaxáciu a pokúste sa odbúrať zbytočné stresy.

Jedálny lístok podľa krvnej skupiny

Rovnako dôležitou otázkou je stravovanie. Ja sama po tridsaťpäťročnom štúdiu oblasti dietológie uznávam prispôsobenie stravy konkrétnej krvnej skupine, pretože z viacerých hľadísk rešpektuje ľudskú individualitu. Strava musí byť vyvážená, podľa možnosti čerstvá, plnohodnotná a mala by obsahovať čo najmenej chemikálií.

Prvé, čo každej z nás príde na um, je dostatočné zásobenie vitamínmi a minerálmi. Ale to, že nakúpime tony multivitamínových prípravkov, nerieši celý problém. Aj tu sa skrýva isté nebezpečenstvo – napríklad predávkovanie, nevhodné kombinácie, alergie atď.

Vitamíny

Poznáme trinásť hlavných vitamínov nevyhnutných na zachovanie zdravia. Iba dva z nich si telo môže vyrobiť samo, no nie je to tak vždy.

Niektoré vitamíny sú rozpustné vo vode, iné v tukoch. To ovplyvňuje ich vstrebávanie a spôsob dopĺňania. Príjem musí byť vždy pravidelný a limitovaný potrebou organizmu – fyzickou námahou, chorobou, vekom, tehotenstvom a laktáciou.

Ideálna je čerstvá plnohodnotná, správne rozdelená strava, napríklad do piatich denných porcií, doplnená dostatočným príjmom tekutín, ktorých základom je voda. Vitamíny a minerály je najlepšie dopĺňať v prírodnej forme, teda v plnohodnotnej potrave, a minerály prípadne v roztoku, napríklad v minerálke (v primeranom množstve nehrozí nebezpečenstvo zbytočného ukladania v orgánoch ani predávkovanie).

Berme si príklad zo zvierat

Už niekoľko rokov sú na našom trhu dostupné takzvané zelené potraviny, ktorými sa v prírode bežne živia zvieratá. Štúdie, ktoré sa zaoberajú využitím týchto potravín v ľudskej populácii, zatiaľ prinášajú samé pozitívne efekty bez akýchkoľvek nebezpečných účinkov na naše zdravie.

Ide najmä o sušenú šťavu z mladého jačmeňa – tá sa rozpúšťa vo vode – a jednobunkovú riasu (Chlorela pyrenoidosa) zlisovanú do tabliet. Obidve tieto potraviny sú ekologicky pestované a odborne kontrolované. Sú plnohodnotné, takže ďalšie dopĺňanie stravy umelo vyrábanými potravinovými doplnkami je zbytočné a niekedy aj zdraviu škodlivé.

V oblasti športovej medicíny som tieto potraviny zaradila do prípravy vrcholových športovcov, v oblasti všeobecnej medicíny do sféry prevencie, detoxikácie a terapie.

Je samozrejmé, že napríklad pri detoxikácii organizmu môžeme využiť aj bylinné zdroje – čaje, homeopatiu, ale najzákladnejšie je vždy zloženie stravy a jej jednoduchosť.

Detoxikácia organizmu

Detoxikácia organizmu je vlastne vyčistenie orgánov od uložených odpadových produktov, toxických látok a prebytkov. V poslednom čase pribúda sterilita u mužov i žien, percentuálny nárast je alarmujúci.

Prevažná časť týchto porúch je skutočne spôsobená nevhodným životným štýlom, chorobnosťou, opakovanými problémami a stresom. Tieto ťažkosti sa pritom dajú veľmi jednoducho a elegantne iba s trochou motivácie odstrániť.

V oblasti výživy zelené potraviny dopĺňa ešte maca – Leipidiem meyenii (reďkovka rastúca vo vysokých Andách, ktorá má úžasné zloženie látok napomáhajúcich správnu funkciu organizmu). Týmto veľmi jednoduchým a prirodzeným programom sa mi podarilo uzdraviť už mnoho ľudí – športovcov aj párov túžiacich po deťoch.

Každý sme však jedinečná osobnosť, a preto treba pracovať s každým človekom zvlášť. Musíme k nemu pristupovať individuálne s ohľadom na jeho genotyp, fyzické, psychické a zdravotné predpoklady.

Nie všetko zdravé vyhovuje všetkým – čo jednému prospieva, môže druhému škodiť. Tak to chodí v živote a musíme to rešpektovať aj v medicíne.

Čítajte tiež:

Zloženie stravy je teda individuálne, ale niektoré zásady platia pre všetkých:

  • Čomu sa treba vyhýbať
    Vyprážaným a príliš mastným jedlám, bravčovému mäsu, údeninám vrátane šunky, bielemu cukru, múčnym jedlám – hlavne bielej hladkej pšeničnej múke – konzervovaným a farbeným potravinám, chemicky upravovaným potravinám.
  • Pozor na plesne
    V zelenine, ovocí, orechoch a iných jadrách, vo vločkách, ale aj na chlebe a pečive.
  • Pravidelná strava
    Rozdeľte si ju do piatich dávok – radšej jedzte častejšie a menej, uhľovodíky a tuky sú vhodnejšie počas dňa, bielkoviny na neskoré popoludnie a večer.
  • Dostatočný pitný režim
    Voda bez príchutí, podľa možnosti s nízkym obsahom minerálov, ovocné a bylinkové čaje, čerstvé ovocné a zeleninové šťavy. Nepite limonády, farbené vody, kokakolu a podobné nápoje. Káva s kofeínom, čierny a zelený čaj nie sú nápoje vhodné na hydratáciu, ale, naopak, dehydrujú a stimulujú, takže v prípade ich konzumácie adekvátne dopĺňajte kvalitné tekutiny.

Ideálny príklad úpravy denného jedla pred počatím:

Platí pre oboch partnerov.

  • Ráno po prebudení: 150 ml nápoja z mladého jačmeňa, raňajky (najlepšie okolo 8. h) s prevahou uhľohydrátov (cukrov), prípadne kyslomliečne, ale čerstvé výrobky.
  • Desiata (okolo 10. h): 10 tabliet chlorelly, voda a iné tekutiny, vhodné pečivo s ovocím alebo so zeleninou.
  • Obed (medzi 12.30 – 13.30 h): polievka (čerstvá, skôr zeleninové alebo mäsové vývary), bezmäsité jedlá.
  • Olovrant (okolo 16. h): 10 tabliet chlorelly, voda a iné tekutiny, vhodné cereálie s ovocím alebo kyslomliečny výrobok, prípadne syr.
  • Večera (okolo 18. – 19. h): bielkovinová: ryby, prírodne upravené chudé mäso, doplnené tepelne spracovanou zeleninou.

V prípade potreby na zlepšenie plodnosti oboch partnerov 2 lyžičky sušiny macy (sušenej reďkovky) rozmiešanej v ľubovoľnej tekutine alebo v mliečnom výrobku. Pred spaním opäť 150 ml nápoja z mladého jačmeňa.

Výber potravín by sa mal riadiť odporúčaniami vzhľadom na krvnú skupinu jedinca a stav jeho tráviaceho traktu.

14.6.2017 12:07| autor: Miroslava Plchová
Viac o téme: raňajky

Čítajte ďalej

Chcete získavať najnovšie informácie zo sveta tehotenstva a materstva?

Prihláste sa k odberu nášho newsletteru alebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email nie je v správnom formáte.
OK: Váš email bol úspešne zaregistrovaný.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist