Naše deti sú ohrozené dehydratáciou. Naučte ich správne piť!

Podľa prieskumu má 8 z 10 slovenských detí v školskom veku problém s dodržiavaním pitného režimu. Bohužiaľ, samotné deti (predovšetkým tie malé) si neuvedomujú, že pravidelný prísun tekutín je pre ne veľmi dôležitý. Preto je na nás rodičoch, aby sme sa postarali o to, aby správne pili a nehrozila im dehydratácia.

Nedostatočný pitný režim je príčinou mnohých zdravotných ťažkostí

Deťom sa na deň odporúčajú tekutiny v množstve 1,5 litra + 20 ml na každý kilogram nad 20 kg telesnej hmotnosti. Toto množstvo však podľa verejne dostupných informácií vypije iba pätina detí. Štvrtina detí vo veku 7 až 10 rokov vypije dokonca menej ako jeden liter tekutín denne. „Deti sú pri nedodržiavaní dostatočného pitného režimu v škole oveľa viac ohrozené únavou, nepozornosťou, mrzutosťou, bolesťami hlavy, ale aj tráviacimi ťažkosťami, zápchou alebo nechutenstvom,“ opisuje príznaky nedostatočného pitného režimu pediater MUDr. Martin Gregora.

Ak je nedodržiavanie pitného režimu dlhodobejšie, môže dieťa dokonca začať trpieť závratmi či vyčerpaním organizmu. Naopak, ak tekutiny dopĺňa pravidelne, menej sa stresuje a má lepšiu krátkodobú pamäť (dokazujú to niektoré vedecké štúdie).

Z občasných „prehreškov“ sa nestrieľa

Základom pitného režimu školákov by mala byť predovšetkým voda, minerálky s nízkym obsahom minerálnych látok, 100-percentné ovocné a zeleninové šťavy a tiež ovocné, bylinkové, zelené alebo slabé čierne čaje. Ibaže tieto tekutiny ich priveľmi nelákajú. Deti totiž milujú hlavne sladké, a tak často riskujeme, že pitný režim nebudú dodržiavať vôbec. Navyše si tento návyk môžu preniesť i do dospelosti.„Pri pitnom režime detí preto platí, že môže byť spestrený sladenými nápojmi, pričom je však potrebné dodržiavať niekoľko pravidiel,“ radí MUDr. Martin Gregora.

Ak má vaše dieťatko v škole v určitý deň telesnú výchovu, navštevuje športový krúžok alebo behá vonku s kamarátmi, je pravdepodobné, že vydá viac energie než zvyčajne. V týchto dňoch teda môžete do jeho pitného režimu zaradiť sladené nápoje, ktoré dieťaťu doplnia stratenú energiu bez toho, aby došlo k prekročeniu odporúčanej dávky.

Dohliadnite i na to, čo školák je

Nealkoholické nápoje však predstavujú iba zlomok denného energetického príjmu väčšiny ľudí. V množstve bežných potravín totiž nájdeme zložky, ktoré môžu odporúčanú dennú dávku dieťaťa ľahko prekročiť. Vedeli ste napríklad, že liter mlieka obsahuje ekvivalent 3 kociek cukru, banán ekvivalent takmer 5 kociek cukru a instantné polievky dokonca 7 kociek cukru? O sladkom pečive, čokoládach alebo údeninách, ktoré obsahujú okrem cukru aj vysoké hodnoty tuku a nezriedka majú i vyšší obsah transmastných kyselín, ani nehovorím. Rovnováhu preto treba zachovávať nielen v pitnom režime, ale aj celkovo v strave.

„Ak sa strava dieťaťa skladá zo zdravých nedosladzovaných potravín, dieťa netrpí obezitou a je denne aspoň hodinu v pohybe pri športe, netreba sa obávať sladkej odmeny,“ vysvetľuje MUDr. Martin Gregora.

Čítajte tiež:

Nastavte si jasné pravidlá

Pre rodičov je často veľmi náročné dozerať na to, čo všetko ich školák za deň vypil a zjedol. Z hľadiska príjmu energie sa tak môže vyskytnúť problém. Psychológovia však potvrdia, že zákazy dlhodobo nefungujú a s deťmi sa treba hlavne rozprávať. Skúste preto menej zakazovať a viac sa so školákom rozprávať o tom, čo je preňho dobré. To sa netýka iba sladených nápojov či sladkostí, ale napríklad aj hrania hier či trávenia času na sociálnych sieťach.

„Ak mu navrhnete, že pravidlá dáte dohromady spolu, je väčšia pravdepodobnosť, že ich bude dodržiavať, pretože sa na ich vytvorení podieľal,“ opisuje skúsenosť z praxe MUDr. Martin Gregora a dodáva: „Cesta zákazov je pre rodičov ľahká, ale nevedie k želanému výsledku. Tak ako každého z nás, i naše deti láka zákazy porušovať.“

Či už si to priznáme, alebo nie, naše deti si berú príklad hlavne z nás rodičov. A to sa týka aj starostlivosti o zdravie – pitného režimu či stravovania. Zamyslite sa preto nad tým, ako žijete a aký príklad svojmu dieťaťu dávate. Možno si uvedomíte, že už vôbec nešportujete, pijete zbytočne veľa kávy a väčšinu dňa presedíte v kancelárii. Jete raz či dvakrát denne a navyše v zhone. Skutočne chcete, aby vaše dieťa žilo rovnaký nezdravý život?

Čítajte ďalej

Chcete získavať najnovšie informácie zo sveta tehotenstva a materstva?

Prihláste sa k odberu nášho newsletteru alebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email nie je v správnom formáte.
OK: Váš email bol úspešne zaregistrovaný.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist