Ste smädní? Nezabúdajte na pitný režim

Keď ste smädní, telo vám signalizuje, že stratilo už dve percentá zo svojej zvyčajnej hmotnosti a chýbajú mu tekutiny. Preto treba piť skôr, ako smäd príde. Nielen v horúcom lete je totiž možné spôsobiť si nedostatočným prísunom tekutín prehriatie organizmu.

Telo novorodenca tvorí z troch štvrtín voda. V prípade dospelého človeka je to o trochu menej, napriek tomu je jasné, aká je voda pre ľudský organizmus dôležitá.

Nedostatok tekutín

Ako sa nedostatok tekutín prejavuje? Keď málo pijete, zahusťujú sa vám postupne všetky telové tekutiny vrátane krvi. Obličky majú sťaženú prácu. Nemôžu vylučovať odpadové látky metabolického procesu do moču a musia ich zadržiavať a „skladovať“. Dôsledkom je únava, nesústredenosť, niekedy podráždenosť či bolesti hlavy a – samozrejme – málo časté močenie. Pri dlhodobom nedostatočnom príjme tekutín môže nastať i tvorba piesku či kameňov v obličkách, ale aj v žlčníku, často sa objavuje zápcha.

Bežne sa predpokladá, že dospelý človek prijíma ¾ až jeden liter vody v tuhej strave. To však vôbec nemusí byť pravda. Ak súčasťou jedálneho lístka nie je zelenina, ovocie, polievky, omáčky či šťavy, ale, naopak, častejšie opečené či grilované jedlá (teda vysušené), bude rozhodne príjem oveľa nižší.

Káva odvodňuje

Preto treba prijímať tekutiny vo forme nápojov asi v dávke dvoch litrov denne. Nie je však nápoj ako nápoj. Pri káve, nápojoch obsahujúcich kofeín alebo podobné látky, je konzumácia tekutín kontraproduktívna. Kofeín má totiž odvodňujúci účinok.
To znamená, že minimálne rovnaké množstvo, aké vypijeme, zároveň aj veľmi rýchlo vymočíme.

Pitný režim

Je dôležité piť dostatočne, ale v správnom režime – v malých dávkach v priebehu celého dňa a nečakať až na pocit smädu. Nebojme sa založiť dostatočné pitie ako dobrý zvyk:

– Pri nácviku správneho pitného režimu pomáha, keď si rozostavíte fľaše s vodou na miesta, okolo ktorých pravidelne chodíte alebo pri nich pracujete. Kedykoľvek sa k miestu priblížite alebo idete okolo, napite sa.

– Môžete si nastaviť mobilný telefón, aby vás každé dve hodiny pípnutím upozornil, že sa máte napiť. Na jedno takéto pitie stačí deci tekutiny. Najlepšie vody, samozrejme.

Že pijete dosť, zistíte podľa toho, že váš moč bude veľmi svetlý. Ale pozor, farbu moču môžu ovplyvniť niektoré lieky – napríklad vitamíny skupiny B i rôzne potraviny, napríklad cvikla. Vhodné je piť aj v noci. Ak sa v noci budíte na toaletu, na spiatočnej ceste do postele sa napite.

Čo piť?

Za zdroj tekutín sa nedá považovať alkohol a káva s kofeínom, pretože odvodňujú. Na každodenné pitie je najvhodnejšia bežná voda, stolové vody, bylinkové a ovocné čaje a riedené džúsy.

Minerálne vody treba konzumovať s mierou – niektoré z nich majú vysoké množstvo minerálnych látok, ktoré sú síce dôležité, ale ich nadbytok môže aj škodiť. Každá minerálka má podľa prameňa a zdroja iný obsah minerálnych látok. Tie si možno nájsť na etikete.

Sýtená voda je vecou osobného výberu, ale pre deti a pre toho, kto pije málo, je menej vhodná ako nesýtená voda. Nevhodná je pre každého, kto trpí plynatosťou.

Pri výbere nápojov treba hodnotiť ich celkovú skladbu. Ovocné šťavy či džúsy je lepšie riediť vodou. Sú nutrične oveľa menej vhodné ako celé ovocie, ktoré navyše obsahuje vlákninu a ďalšie prospešné zložky.
Najmä u detí je návyk na džúsy ako základný nápoj veľmi nevhodný. Dieťa potom preferuje sladké nápoje a ostatné odmieta.

Čo nepiť

Pre deti sú nevhodné všetky nápoje s kofeínom, chinínom, nápoje obsahujúce povzbudzujúce zložky a, samozrejme, alkoholické nápoje. Nevhodné sú nápoje obsahujúce najmä cukor a rôzne prísady. K takým patria aj nápoje, ktoré môžu organizmus zbavovať potrebných látok, napríklad kokakolové, ktoré zapríčiňujú stratu vápnika.

Pitný režim by sa mal meniť podľa situácie – napríklad v čase choroby, pri cestovaní, športovaní.

Pri hnačkovitom alebo horúčkovitom ochorení by sa mala zvýšiť konzumácia minerálnych vôd. Aj pri športe treba dopĺňať tekutiny podľa druhu a dĺžky športovej záťaže.

Príjem tekutín treba prispôsobiť aj podmienkam, v ktorých sa človek pohybuje. Teplo, klimatizácia, suchý vzduch, ale i mráz si vyžadujú vyšší príjem tekutín.

Potraviny s vyšším obsahom vody (voda v percentách):

Melón…………… 93 %
Jahody………….. 89 %
Pomaranč……….. 85 %
Čerešne ..………. 83 %
Biela kapusta…… 93 %
Reďkovky………. 94 %
Paradajky……….. 94 %
Hlávkový šalát….. 95 %

12.5.2009 12:18| autor: Tamara Starnovská

Čítajte ďalej

Chcete získavať najnovšie informácie zo sveta tehotenstva a materstva?

Prihláste sa k odberu nášho newsletteru alebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email nie je v správnom formáte.
OK: Váš email bol úspešne zaregistrovaný.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist