Zvládnite nástup do škôlky bez sĺz

O pár dní množstvo detí strávi po prvý raz čas v kolektíve rovnako starých detí a hlavne bez matky. Ako prvé samostatné kroky v kolektíve deťom uľahčiť?

profimedia-0041080267-1100x618.jpg

Doteraz dieťa trávilo väčšinu času vo vašom susedstve, ale okolo tretieho roka života je väčšina detí dostatočne vyspelá na to, aby sa začali od svojich matiek odpútavať a vytvárať vzťahy aj mimo bezpečia rodiny. To znamená, že dieťa je schopné žiť v cudzom prostredí bez emocionálnych ťažkostí a prispôsobiť sa jeho nárokom. U niektorých ľudí však môže táto fáza prísť neskôr, u niekoho naopak o čosi skôr.

Začnite postupne

Veľa závisí od rodičovského rodičovského prístupu a osobnostných predpokladov dieťaťa. Dieťa fixované na rodiča môže reagovať na odlúčenie oveľa úzkostlivejšie ako dieťa, ktorému je jedno, kto s ním je. No nemusí to byť pravidlo. Spojenie so skupinou detí určite uľahčí postupné zvykanie na absenciu rodiča.

Jedna z možností, ako prirodzene pripraviť dieťa na nástup do škôlky, je navštíviť miesta, kde sa vyskytuje viac detí. Máme viac príležitostí ako naši rodičia – materské centrá, plávanie, cvičenie, detské ihrisko … Veľkou pomocou môžu byť i prarodičia či opatrovateľky. Sledujte reakcie dieťaťa. To, čo je jedno dieťa schopné zvládnuť vo veku 2,5 roky, sú iné pripravené zažiť oveľa neskôr. Veľa závisí od toho, ako rodič o svojom dieťati uvažuje. Či ho chce na seba všemožnými spôsobmi viazať, alebo ho, aj keď po drobných krôčikoch, púšťať na cestu do sveta.

Dieťa potrebuje cítiť istotu

V prvom rade musia byť s nástupom dieťaťa do materskej školy vyrovnaní rodičia. „Vedia, prečo dieťa do materskej školy dávajú, a sú si istí, že si vybrali tú najlepšiu škôlku. Majú už svoje strachy vyriešené (čo ten môj miláčik robí bezo mňa, nebudú mu deti ubližovať, zvládne všetko ako ostatní, vychovali sme ho správne…). Dieťa je totiž barometer našich nálad a ak z rodičov vyžaruje sebaistota, cíti sa bezpečne,“ hovorí Iva Kyselá z Akadémie rodičovstva. Keď toto všetko vyjasníte, môžete vyskúšať, ako sa bude dieťaťu v predškolskej škole páčiť.

Ako vždy však záleží na individuálnom dieťati. Každý rodič vie, ako jeho dieťa reaguje na oddelenie od neho. Ak máte doma úzkostnejšieho jedinca, je lepšie zvoliť postupné zvykanie. Vezmite si ho najprv na nejakú verejnú akciu organizovanú materskou škôlkou a prípadne si dohodnite aj dopoludňajšiu návštevu materskej školy. Najskôr tam s dieťaťom ostaňte, ale postupne môžete nechať dieťa v škôlke niekoľko hodín samo. Staršie a zrelšie deti môžu do „plnej premávky“ nastúpiť ihneď.

Je dobré, ak rodičia s deťmi o materskej škole hovoria vopred. Keď im čítajú alebo rozprávajú príbehy o deťoch, ktoré už do škôlky chodia. Hovoria s nimi o svojich vlastných pozitívnych zážitkoch zo škôlky a hlavne sa škôlkou nevyhrážajú. Dieťa tak vytvára nejakú predstavu a zžíva sa s tým, že do materskej školy pôjde.

Zmena denného režimu

Nástup do škôlky, samozrejme, prináša zmenu denného režimu rodiny. Vopred sa s rodinou dohodnite na praktických záležitostiach – kto bude dieťa vodiť do škôlky, kto ho vyzdvihne, bude niekedy dieťa chodiť domov po obede? Vyskúšajte si párkrát niekoľko dní vopred, aby ste vychytali všetky muchy a nabehli na režim. Predídete tak zbytočným stresom.

Počítajte s tým, že dieťa bude ráno možno potrebovať nejaký čas na to, aby sa pripravilo na odchod, pohrať sa, ​​rozlúčiť sa s hračkami. Pokojné odchody môžu pomôcť dieťaťu zvyknúť si na škôlku.

Po príchode do škôlky sa s dieťaťom rozlúčte, vysvetlite mu, čo bude robiť, kam idete vy a kedy sa vrátite. Rozlúčte sa a odíďte a nevracajte sa, ani keby dieťa za vami naťahovalo ruky a chcelo ísť s vami. Len by ste ho zneistili. Pre niektoré deti môže byť odlúčenie veľmi frustrujúce, ak mu citlivo nepomôžeme svojím pokojným postojom a podporou, že to spoločne zvládnete, je to pre dieťa veľký vývojový krok. Adaptácia môže pokojne trvať i niekoľko mesiacov.

Po vyzdvihnutí dieťaťa v škôlke si všímajte jeho správanie. Ak sa dieťa dlhší čas prejavuje úzkostne, je často choré a škôlku „odmieta“, večer plače a zle spí, je situácia pre rodičov nesmierne zaťažujúca. Možno ešte dieťa nebolo na škôlku zrelé. Ak máte inú možnosť, skúste ešte nástup do materskej školy odložiť a po nejakom čase to zopakujte.

Čítajte tiež:

Spánok po obede

Spánok po „O“ je fenomén. Väčšina z nás nemala v materskej škole na výber. Dnes sa v niektorých materských školách môžu deti počas odpočinku hrať, počúvať hudbu, čítať im rozprávky alebo inak relaxovať. „Z hľadiska vývoja je dôležité pre 3-5-ročné deti dôležité, keď sa ich fáza aktivity a odpočinku striedajú vzhľadom na dozrievanie nervového systému. Veľmi záleží prístupe pedagóga,“ uviedla Kyselá.

Deti sa v priebehu relaxačnej fázy môžu naučiť byť chvíľku samy so sebou, so svojimi pocitmi a myšlienkami. „V dnešnej dobe výkonu, keď sa neustále chceme niekam posúvať, je to krásna kompetencia získaná v škôlke,“ upozornila Kyselá. Podľa nej však hlavne záleží na prístupe rodičov k možnosti spánku po obede.

28.8.2017 2:35

Čítajte ďalej

Chcete získavať najnovšie informácie zo sveta tehotenstva a materstva?

Prihláste sa k odberu nášho newsletteru alebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email nie je v správnom formáte.
OK: Váš email bol úspešne zaregistrovaný.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist