Naše telo po pôrode

Šestonedelie je dobré chápať ako určité dobrodružstvo – veľa nových vecí, zážitkov aj povinností. Radosti, niekedy aj starostí. Obrňte sa preto trpezlivosťou.

Šestonedelie je po tehotenstve a pôrode celkom prirodzený stav. Každá rodička ním prejde od raného obdobia (asi do 10. dňa po pôrode) až do neskorého obdobia, 6. – 8. týždňa.

Žena sa musí zotaviť z tehotenstva aj pôrodu. Zvyká si na iný životný rytmus, a to v období, keď v tele dochádza k hormonálnym zmenám. Učí sa novej úlohe matky, upevňuje vzťah medzi sebou, dieťaťom a, samozrejme, aj oteckom dieťaťa. V tomto období ani nestačí sledovať čas, ako keby zmizol rozdiel medzi dňom a nocou.

Počas skorého šestonedelia by ste sa mali zotaviť z pôrodu, hoja sa popôrodné rany, nastupuje a stabilizuje sa laktácia (tvorba mlieka). Mali by ste čo najviac ležať a odpočívať.

Skoré šestonedelie

Časť skorého šestonedelia strávite v pôrodnici. Dochádza k niekoľkým zmenám vo vašom tele – zabaľovanie maternice, po odlúčení placenty nastávajú hormonálne zmeny, ktoré podporia zmenšenie svalových buniek a zmršťovanie svalových vlákien. Pri správnom zavinovaní maternica klesá späť do malej panvy, a to asi do desiatich dní. Ženy, najmä viacrodičky, niekedy pociťujú v prvých dňoch po pôrode bolesti podobné kontrakciám. Bolestivosť sa môže zvyšovať napríklad pri dojčení. Pri sťahovaní maternice dosť pomáha ležanie na bruchu. Chrbtici a krížom uľavíte, ak si pod brucho položíte niečo, čo má tvar valca (stačí zmotaný uterák, vankúš).

Očistky

Začína sa odlučovať sliznica maternice v podobe očistkov (lochií), ktoré sú zo začiatku veľmi krvavé, obsahujú krvné zrazeniny a odumreté tkanivo. Očistky majú charakteristický zápach a na ceste von z tela sa ľahko stanú živnou pôdou pre baktérie. Je úplne nevyhnutné dodržiavať zvýšenú hygienickú starostlivosť. Intímnu hygienu vykonávame veľmi často (po každom močení, stolici), vždy vlažnou vodou zhora smerom dole cez hrádzu. Nepoužívajte bežné parfumované mydlá, radšej si kúpte mydlo na intímnu hygienu (výborné je prírodné mydlo s gerániou). Určite by ste mali mať aj zvláštny uterák na spodnú časť tela. Udržujte sa v teple (župan, teplé ponožky na nohy). Nesmiete zabúdať ani na pravidelné vyprázdňovanie močového mechúra, najmä pred dojčením.

Opatrné sedenie

Pri pôrode mohlo dôjsť k poraneniu panvového dna. Drobné poranenia sa neošetrujú, zahoja sa samy. Ak došlo k natrhnutiu alebo sa urobil nástrih hrádze, záleží na veľkosti a hĺbke poranenia. Niekedy bolestivosť pretrváva dlhší čas, rozhoduje spôsob šitia a regeneračné schopnosti organizmu. Určite sa vyhýbajte dlhému sedeniu (žiadne turecké sedy) a státiu (radšej prešľapujte z nohy na nohu). Pri ležaní meníme polohy (na boku, na bruchu). Ak sa pri sedení objaví bolestivosť, pomôžeme si nafukovacím kruhom alebo stočenou osuškou. Pri chôdzi robíme malé kroky.

Najdôležitejšia je pravidelná hygiena (zvláštny uterák). K zahojeniu prispeje aj prúdenie vzduchu pod perinou (odsunieme vložku – používame papierové, nie igelitové), studené obklady (zabalené do plienky) a po umytí môžeme poranenia osušiť fénom. Na zahojenie výborne pomáha prírodné mydlo z geránie. Pozor aj na hygienu rúk. Očistky sú infekčné (práca s dieťaťom). Po pôrode sa bežne objavujú hemoroidy. Sú spôsobené vysokým tlakom na panvu. Často ich sprevádzajú nepríjemné pocity, bolesť, svrbenie, pálenie, tu sa treba poradiť s lekárom.

Čítajte tiež:

Bolesti hlavy

Môžu sa objaviť bolesti hlavy v dôsledku zmeny hladiny hormónov. Pomôže dostatok tekutín a oddychu, ak nie, poraďte sa s lekárom, aby podal príslušné lieky. Časté sú zmeny nálad. Opäť je to zapríčinené hormonálnou zmenou a nástupom laktácie. Cítite sa napríklad uplakaná, smutná, vystrašená, vyčerpaná, nesústredená, jednoducho nálady kolísajú. Odpočívajte, pite dostatok tekutín, dôležitá je pravidelná výživná strava, čerstvý vzduch, pokoj. Dobre padne aj rozhovor s blízkou osobou.

Bolestivé prsia

Aj prsia vás môžu potrápiť. Mledzivo sa v nich začne meniť na materské mlieko. Počas prvých dní vám budú pripadať citlivé, horúce a plné. Najlepším liekom je dojčenie správnou technikou. Častá výmena prsných vložiek v špeciálnej podprsenke podporuje čistotu bradaviek (prevencia infekcie). Nezabudnite na vetranie, čistotu (najlepšie bavlnenej) bielizne a ošetrenie príslušným krémom. Keď sa objavia bolesti v krížoch, skontrolujte si polohu pri dojčení, nosenie dieťaťa. Dobré je nosenie detí v šatke.

U niekoho sa objavia návaly potenia (hormonálna nerovnováha) – pozor na prechladnutie!

Nemali by ste podceniť popôrodné cvičenia, najmä cviky panvového dna a chodidiel (prevencia kŕčových žíl).

2.3.2016 12:56| autor: Irena Nebeská

Čítajte ďalej

Chcete získavať najnovšie informácie zo sveta tehotenstva a materstva?

Prihláste sa k odberu nášho newsletteru alebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email nie je v správnom formáte.
OK: Váš email bol úspešne zaregistrovaný.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist