Uf, to je ťarcha! Koľko môže vážiť školská taška?

Prvý školský deň je úspešne za nami a ako sa školská taška postupne zapĺňa zošitmi a knižkami, poriadne oťažieva. Koľko je už priveľa?

profimedia-0010404828-1100x618.jpg

Hmotnosť prázdnej aktovky určuje štátna norma – konkrétne ČSN 79 6506 – podľa nej nesmie prázdna aktovka pre školáka 1. stupňa vážiť viac ako 1 200 gramov, na 2. stupni 1 400 gramov. Hmotnosť plnej aktovky teda už neupravuje. „Hmotnosť tašky s učebnými pomôckami by nemala presiahnuť 10-15 % hmotnosti dieťaťa.“ Štátny zdravotný ústav (SZÚ) pri tomto odporúčaní vychádza aj zo skúseností nemeckých ortopédov.

Pozrite sa do tabuľky, aká hmotnosť aktovky je prípustná:

Hmotnosť dieťaťa         (v kg)Hmotnosť tašky (v kg)
18–222,2–2,8
24–282,9–3,4
29–333,5–4,0
34–384,1–4,6
39–434,7–5,2
44–485,3–5,8
49–535,9–6,4
54–586,5–7,0

 

Správna aktovka by sa nemala pre dieťa stať ťažkým bremenom ohrozujúcim jeho zdravý vývoj. Neprimeraná, dlhšie trvajúca záťaž ovplyvňuje držanie tela, čo môže v neskoršom veku prispieť k bolestiam chrbtice. Na tie sa sťažuje takmer polovica všetkých školopovinných detí. Z času na čas teda skontrolujte, čo váš školák do školy nosí, a zamerajte sa tiež na správne rozloženie hmotnosti.

Tu sú odporúčania na zoptimalizovanie hmotnosti školskej aktovky:

  • Do aktovky patria len tie učebnice a zošity, ktoré bude dieťa v ten určitý deň potrebovať. Navyše by tam už mala byť len desiata a nápoj.
  • Trojposchodový peračník je krásny, dieťa s ním určite urobí dojem, ale je pomerne ťažký a hlavne zbytočný.
  • Pokiaľ sa to dá, nech sa dieťa dohodne so svojím susedom v lavici a nech sa o učebnice delia.
  • Ťažké a veľké učebnice patria dozadu čo najbližšie k chrbtici.
  • Hmotnosť v aktovke rozdeľte rovnomerne, aby ste predišli jednostrannému zaťaženiu chrbtice. Preto je lepšie namiesto jednej veľkej fľaše s nápojom vziať dve menšie a nosiť ich po bokoch aktovky.
  • Aktovka patrí len na chrbát. Popruhy by mali byť tesné, tak aby aktovka spočívala na oboch ramenách.
  • Spýtajte sa v škole, či je možné napríklad niektoré školské materiály nechávať v triede alebo aspoň v škole.
  • Učiteľ by mal vždy dostatočne vopred upozorniť dieťa, aké pomôcky a materiály bude potrebovať na nasledujúcu hodinu.
  • Pri plánovaní školského rozvrhu by mala škola častejšie zaraďovať dvojhodinové vyučovacie bloky.

Ak sa podarí dodržať vyššie uvedené odporúčania, nemala by hmotnosť školskej aktovky nikdy presiahnuť 5 kilogramov. „Ak má dieťa drobnejšiu postavu alebo má chybné držanie tela, prípadne je nútené nosiť každý deň tašku dlhší čas, venujte hmotnosti a obsahu aktovky každodennú pozornosť,“ uvádza SZÚ.

Čítajte tiež:

Ako správne vybrať školskú aktovku

Pri výbere tašky sa snažte dieťa usmerniť ohľadne výberu vzhľadu aktovky. Deti by najradšej na aktovke mali vyobrazených svojich obľúbených hrdinov, no mohlo by sa stať, že ich po dvoch mesiacoch prestanú baviť a budú vyžadovať novú tašku.

Taška pre prvú a druhú triedu by mala mať rozhodne pevné a nepremokavé dno a stabilnejší (pevnejší) tvar. Mala by byť z vodoodolného materiálu a vybavená bezpečnostnými reflexnými prvkami. Zadná strana aktovky by mala byť vystužená, v mieste opory vyčalúnená, aby sa dokázala prispôsobiť anatomickému tvaru chrbtice. Veľkým pomocníkom na udržanie poriadku v aktovke je vnútorné členenie aktovky.

Pri výbere tašky sa tiež zamerajte na jej veľkosť. Orientujte sa podľa telesnej stavby školáka. Subtílna školáčka by s obrovským batohom  vyzerala dosť nepatrične. Šírka tašky by rozhodne nemala presahovať šírku ramien dieťaťa a vrchol by nikdy nemal prevyšovať líniu ramien a dole by nemal siahať pod líniu bokov.

Popruhy aktovky by mali byť široké aspoň 4 centimetre a dlhé aspoň 70 centimetrov. Mali by byť zakončené zarážkou, aby sa nemohli vyvliecť z pracky, a mať protisklzovú úpravu. Popruhy aktovky by mali byť dlhé tak, aby zaručili symetrické umiestnenie aktovky na stred chrbta. Pokiaľ sú popruhy správne nastavené a veľkosť tašky a záťaže primeraná, je dieťa nútené chodiť vystreté.

„K prevencii porúch pohybového aparátu školákov by významne prispelo i každodenné jednoduché cvičenie, ktoré by kompenzovalo veľkú záťaž dlhodobého sedenia v laviciach. Jednoduchý pohyb prelínajúci sa výučbou môže pobyt v školských zariadeniach spestriť a napomôcť tak lepšie zapamätanie preberanej látky,“ odporučil na svojich stránkach SZÚ.

11.9.2017 2:27

Čítajte ďalej

Chcete získavať najnovšie informácie zo sveta tehotenstva a materstva?

Prihláste sa k odberu nášho newsletteru alebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email nie je v správnom formáte.
OK: Váš email bol úspešne zaregistrovaný.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist