Ako vybrať správnu autosedačku

Detská autosedačka je jedinou účinnou ochranou detí pri autonehode. Pri jej výbere by preto hlavným kritériom nemala byť snaha vyhovieť dopravným predpisom či nízka cena. Za svoju šetrnosť by sme neskôr mohli zaplatiť tú najvyššiu cenu…

Prečo autosedačka

Detská autosedačka, ktoré je čo najpevnejšie pripútaná k automobilu, znamená jedinú funkčnú ochranu cestujúcich detí v prípade nehody alebo náhleho zastavenia vozidla. Autosedačka zabráni, aby bolo dieťa zo svojho miesta vymrštené. Jazda s dieťaťom na kolenách dospelého človeka je nebezpečná nielen pre samotné dieťa, ale aj pre dospelých spolujazdcov.

Pri náraze vo vyššej rýchlosti nie je možné dieťa udržať, navyše hmotnosť dospelého môže dieťaťu spôsobiť vážne poranenia, resp. malé dieťa aj rozdrviť. Navyše, ak by dieťa bolo z automobilu vymrštené, môže spôsobiť smrteľné zranenie aj ostatným spolujazdcom.

Aká autosedačka

Detská sedačka musí zodpovedať veku a predovšetkým hmotnosti dieťaťa a tiež typu vozidla. Skôr ako vybranú sedačku kúpite, zistite, či je vhodná do vášho automobilu. Vyberajte si vždy len sedačky, ktoré spĺňajú bezpečnostné štandardy a majú príslušné certifikáty. Odporúčame vám kupovať iba nové sedačky, aby ste mali istotu, že sú v bezchybnom stave.

Postupne tri sedačky

Ak chcete svoje dieťa v aute ochrániť čo najlepšie, budete potrebovať postupne tri autosedačky. Najskôr bábätkovskú „škrupinku“ na prvý rok, ktorá sa inštaluje proti smeru jazdy. Od jedného do štyroch rokov by dieťa malo mať už klasickú sedačku, ktorá sa väčšinou pripevňuje v smere jazdy. Existujú však už aj sedačky umiestnené proti smeru jazdy, ktoré majú v najnovších testoch veľmi dobré výsledky. Nakoniec budete potrebovať veľkú sedačku pre dieťa od 4 až do približne 12 rokov.

Podľa odborníkov by v sedačkách mali cestovať aj väčšie deti, zhruba až do dvanástich rokov alebo dovtedy, kým neprekonajú výšku 150 cm. Iba tak budú optimálne chránené proti čelnému i bočnému nárazu. „Podsedák“ sám osebe túto funkciu neplní, čo opakovane preukázali všetky testy.

Niektorí výrobcova ponúkajú takzvané univerzálne sedačky na dlhšie obdobie. Výsledky testov preukazujú, že univerzálnosť býva väčšinou na úkor účinnosti. Zvlášť nebezpečné môžu byť tieto univerzálne sedačky pre väčšie deti s hmotnosťou vyššou ako 30 kg.

Správna inštalácia autosedačky

Ani vysoká cena a ani tá najlepšia sedačka nezaručuje bezpečie, ak nie je v aute pripevnená správne. Preto dôrazne odporúčame nielen inštruktáž priamo v obchode, kde sedačku kupujete, ale aj starostlivé dodržanie návodu na inštaláciu. Pri nákupe sedačku vyskúšajte aj s dieťaťom. Sedačka musí byť pre dieťa bezpečná a pohodlná a návod v slovenčine by mal byť samozrejmosťou.

Základné rozdelenie autosedačiek podľa skupín

Skupina 0+ (od narodenia do 13 kg – asi 1 roku dieťaťa)

Dojčatá sa musia prepravovať v škrupinovej sedačke, ktorá umožňuje transport v poloľahu, a v polohe proti smeru jazdy. V prípade kolízie je dieťa celým telom v sedacej škrupine pritlačené a podopreté. Pri umiestnení v smere jazdy hrozí dieťaťu zlomenie väzov a iné zranenia.

Odporúča sa upevňovať autosedačku na zadné sedadlo automobilu, kam sa na tento účel čoraz častejšie montujú držiaky pevne spojené s karosériou vozidla – tzv. izofix.

Ak chcete autosedačku umiestniť na predné sedadlo, nesmie byť na tomto mieste aktívny airbag, ktorý je pre dieťa smrteľne nebezpečný.

V najnovších testoch boli najlepšie hodnotné modely Maxi Cosi Pebble s izofixovou základňou Family Fix, Maxi Cosi CABRIO FIX, Römer Baby Safe Plus a Brio Primo – všetky vo vyhotovení s izofixovými základňami.

Skupina I. (9 až 18 kg, asi 1 – 4 roky)

Klasická sedačka, väčšinou umiestňovaná na zadné sedadlo v smere jazdy. Upevňuje sa opäť buď klasicky bezpečnostným pásom, alebo izofixom pevne ku konštrukcii vozidla. V testoch boli najlepšie hodnotené sedačky Kiddy Energy Pro, RÖMER Safefix plus TT, Maxi Cosi Tobi, Maxi Cosi Priorifix a Kiddy Infinity Pro.

Cestovanie proti smeru jazdy

Ako sme už uviedli, najmenšie deti musia používať sedačky umiestnené proti smeru jazdy, predovšetkým kvôli ochrane krčnej chrbtice v prípade čelného nárazu. Odborníci teraz začínajú odporúčať rovnaký systém pre deti do štyroch rokov.

Tieto typy sedačiek však majú veľkú nevýhodu – zaberajú viac miesta, spolujazdec musí mať predné sedadlo posunuté úplne vpredu. Na trhu sú autosedačky Volvo a HRS Besafe iZi Kid X1, ktoré získali ohodnotenie „dobrý“ a v prípade čelného nárazu dokonca „veľmi dobrý“.

Skupina II./III. – 15 až 36 kg (od 4 rokov približne do 12 rokov alebo výšky 150 cm)

Klasická sedačka umiestňovaná na zadné sedadlo v smere jazdy. Upevňuje sa opäť buď klasicky bezpečnostným pásom, alebo izofixom pevne ku konštrukcii vozidla. Skutočne bezpečné sú však iba tie, ktoré majú zadné operadlo a opierku hlavy, teda nielen takzvaný podsedák. V testoch zvíťazili sedačky Concord Transformer T vo vyhotovení s izofixom, Romer Kidfix pred Maxi Cosi Rodi, HTS iZi UP X2, CYBEX Solution X-Fix.

Univerzálne sedačky

Skupina 0/I – 0 až 18 kg (od 0 do približne 4 rokov)

Táto skupina autosedačiek ponúka alternatívu pre tých, ktorí nechcú kupovať dve rôzne autosedačky, hoci je to preukázateľne na úkor bezpečnosti. Aj najnovšie testy dokázali, že sú menej kvalitné ako vyššie uvedené špecializované typy. Najlepšie hodnotené boli sedačky HTS iZi Kid X1 Isofix a Teamtex Driver SP.

Skupina I/II/II – od 9 do 36 kg

Druhá skupina tzv. univerzálnych autosedačiek. Podľa hodnotenia v mnohých testoch však tieto sedačky neposkytujú dostatočnú ochranu – v podstate neuspeli žiadne testované sedačky: Chicco Max-3s, Teamtex Newfix SP, Recaro Start, Nania Newfix SP ani IWH Megamax Isofix so základňou izofix.

Spôsoby uchytenia autosedačky v aute

Veľká časť detských autosedačiek sa na sedadlo upevňuje trojbodovým pásom, ktorými sú vybavené všetky typy automobilov. Čoraz populárnejší je však princíp nazývaný izofix – zatiaľ najdokonalejší systém uchytenia detských sedačiek. Na spodnej strane sedačky sú dve čeľuste, ktoré sa pri montáži zasúvajú medzi sedák a operadlo zadného sedadla automobilu, kde zapadnú do upevňovacích ôk pevne spojených s karosériou.

Vďaka tomu je detská sedačka v aute bezpečne uchytená. Okrem toho má ešte podporný stabilizačný systém (akúsi podpornú nohu) vedúci od sedačky k podlahe automobilu. Tá sa v prípade nehody zapiera do najtuhšieho miesta – do podvozka, takže v prípade čelného nárazu získava stabilitu.

Tento systém v podstate vylučuje chybné uchytenie sedačky k sedadlu auta, čo býva najčastejšou príčinou zranení dieťaťa pri nehode. Prieskumy totiž ukazujú, že viac ako tretina autosedačiek býva pomocou pásu uchytená nesprávne. Izofix sa zaklapne a farebné kontrolky na spojovacích miestach potvrdia, že spojenie je dokonalé.
V prípade sedačiek pre najmenšie deti sa k sedadlám auta upevňuje ťažká základňa, do ktorej sa jednoduchým zaklapnutím nasadzuje ľahká „škrupinka“ s držadlom.

Izofix

Autosedačky so systémom Izofix však vyžadujú špeciálne uchytenie (upevňovacie oká na sedadlách), ktorými by mali byť vybavené už takmer všetky novšie autá. Aj napriek tomu odporúčame vyskúšať priamo na mieste.

Pozor, systém izofix však neznamená automaticky záruku najvyššej ochrany. Tento systém dnes už ponúka väčšina výrobcov, no nie všetci v potrebnej kvalite. Nevyhovujúce výrobky nemajú bezpečnú škrupinu sedačky s pevnou základňou, pri testoch sa sedačka napríklad prelomila.

Fotoseriál

Rady pri používaní autosedačiek

Mnohí rodičia radi vozia najmenšie deti na sedadle spolujazdca, aby na ne videli. Odborníci však pred touto možnosťou varujú, pretože v prípade nehody a aktívneho airbagu hrozí bábätku smrteľné zranenie. Dokazuje to aj najnovší test rakúskeho autoklubu OAMTC: odreniny, popáleniny, zlomeniny kostí, poranenia hlavy, krku a chrbtice.

  • Pri vypnutom airbagu je dieťa v sedačke umiestnenej proti smeru jazdy ochránené tak dobre, že mu náraz nespôsobí žiadne zranenia. Vystrelený airbag však pritisne sedačku do spolujazdcovho sedadla. Dieťa by s najvyššou pravdepodobnosťou utrpelo smrteľné poranenia hlavy a krku. Airbagy sa nafukujú už pri rýchlosti 30 km/hod.

  • V prípade autosedačiek umiestnených v smere jazdy plní airbag absolútne svoj účel v prípade, že dieťa je od neho v dostatočnej vzdialenosti, teda sedadlo spolujazdca je posunuté dozadu k zadnému sedadlu. Dieťa je tak vo väčšom bezpečí, ako keď je airbag vypnutý. V prípade minimálneho odstupu od palubnej dosky predstavuje nafukujúci sa airbag pre dieťa nebezpečenstvo.

  • Pri inštalácii detskej sedačky poriadne pritiahnite bezpečnostný pás a ubezpečte sa, že sedačka pevne sedí a nepohybuje sa zo strany na stranu. V prípade, že máte izofix, skontrolujte farebné body, ktoré potvrdia správnosť upevnenia sedačky. Upevnenie sedačky kontrolujte pred každou jazdou!

  • Dbajte na to, aby bolo dieťa správne usadené a aby malo zapnuté a utiahnuté bezpečnostné pásy. Deti majú tendenciu pásy uvoľňovať alebo ich dávať dole. V takom prípade čo najskôr zastavte a pásy znovu napravte. Keď dieťa nemá správne zapnuté, nastavené a utiahnuté pásy, je autosedačka úplne zbytočná.

  • Veľmi často sa stáva, že deti od štyroch rokov už nemajú vlastnú autosedačku, ale iba tzv. podsedák. Z najnovších testov však jednoznačne vyplýva, že kombinácia podsedáka a klasického pásu nestačí, pretože neponúka prakticky žiadnu ochranu proti bočnému nárazu. Skutočne bezpečná je len sedačka, ktorá má zadné operadlo a opierku hlavy.

Na Babywebe tiež nájdete:

Nový test autosedačiek 2010: Máte z čoho vyberať!
Čo potrebujete pre bábätko? Mamičky radia
Najmenšie deti na prednom sedadle = veľké nebezpečenstvo

26.9.2010 11:04| autor: Lukáš Nádvorník

Čítajte ďalej

Chcete získavať najnovšie informácie zo sveta tehotenstva a materstva?

Prihláste sa k odberu nášho newsletteru alebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email nie je v správnom formáte.
OK: Váš email bol úspešne zaregistrovaný.
TOPlist