Autosedačky sú už povinné

Rozhodnutím Vlády SR o používaní detských autosedačiek vstúpilo od 1. júna 2007 do platnosti ďalšie nariadenie, podľa ktorého musí mať každé dieťa pri prevoze autom vlastnú autosedačku. Pri nedodržaní predpisu hrozí vodičom pokuta vo výške 2 000 Sk/66,38 €.

Nový zákon Slovenskú republiku približuje k pravidlám Európskej únie, ale napríklad aj Švajčiarska. Táto alpská krajina sa pritom spoločne s Nórskom uvádza ako vzor bezpečnosti na cestách. V prepočte na tisíc obyvateľov tam ročne zomrie na následky havárií až trikrát menej ľudí ako u nás.

Nebezpečná výnimka

Na rozdiel od väčšiny západoeurópskych krajín však slovenský zákon počíta i naďalej so situáciami, keď deti nebudú musieť byť v autosedačkách. Keď sa na zadné sedadlo tretia autosedačka nevojde, môže dieťa (staršie ako 3 roky) cestovať bez nej, pripútané len bezpečnostným pásom. Ak v aute cestujú tri malé deti, zákon pripúšťa ich prepravu vo dvoch autosedačkách s tým, že tretie dieťa môže sedieť medzi nimi bez sedačky, pripútané iba bezpečnostným pásom.

To však zahraniční odborníci považujú za veľmi nebezpečné. Geometria bezpečnostného pása je totiž dimenzovaná pre dospelé osoby. V prípade detí je možné viesť správne bezpečnostný pás v oblasti brucha a krku iba pri použití zvýšeného sedadla alebo zvýšeného sedadla s opierkou chrbta/hlavy.

Keď je malé dieťa pripútané len klasickým bezpečnostným pásom, môže v prípade kolízie hroziť vážne zranenie, ako uvádzajú napríklad odborníci zo švajčiarskeho autoklubu TCS. „Ak je dieťa pripútané len bezpečnostným pásom, hrozí pri náraze poranenie brucha a chrbtice,“ tvrdia odborníci z nemeckého autoklubu ADAC.

Ako bezpečne voziť tri deti?

Ponúkajú sa dve riešenia:

  • Ak veľkosť auta neumožňuje umiestenie troch autosedačiek na zadné sedadlo, odporúča sa, aby sa jedna autosedačka preložila na predné sedadlo a na zadnom prostrednom sedadle cestovala radšej dospelá osoba, pre ktorú sú tu bezpečnostné pásy konštruované.
  • Existujú špeciálne detské autosedačky, ktoré je možné prichytiť aj dvojbodovým bezpečnostným pásom, a tie na väčšine zadných prostredných sedadiel sú. Informácie nájdete na našich stránkach – Sprievodca používaním autosedačiek.

V politike idú city bokom

Keďže ceny autosedačiek môžu narušiť rozpočet nízkopríjmových rodín, Robert Fico prišiel s návrhom pomôcť ľuďom so sociálne slabším postavením. Vláda však túto požiadavku na ich kompenzáciu zamietla s odôvodnením, že Európska komisia už v našom prípade pristúpila na výnimky, ktoré zmäkčujú nariadenie oproti ostatným členským štátom EÚ (napr. pri prevoze troch detí nie je povinná tretia sedačka).

Všetky dostupné štúdie pritom dokazujú, že cestovanie detí v autosedačkách je niekoľkonásobne bezpečnejšie, pretože sedačka ako záchytné zariadenie zabráni v prípade nárazu vymršteniu dieťaťa na palubnú dosku, čelné sklo alebo dokonca von z auta.

Pozrite sa na video, ktoré ukazuje následky nárazu pre detských pasažierov v aute.

http://www.adac.de/adactv/test_technik/ADAC_Kindersitztest_2007.asp

12.5.2009 11:45| autor: Lukáš Nádvorník

Čítajte ďalej

Chcete získavať najnovšie informácie zo sveta tehotenstva a materstva?

Prihláste sa k odberu nášho newsletteru alebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email nie je v správnom formáte.
OK: Váš email bol úspešne zaregistrovaný.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist