Ako sa vyrovnať so stratou blízkeho človeka?

Situácia, v ktorej sa môžu ocitnúť matka alebo otec, keď ostanú sami s deťmi bez svojho partnera, je skutočne zložitá a ťažká. Jeho smrť je veľkým zásahom do rodinného života. Pred konkrétnymi radami sa najskôr pozrime na to, ako sa v odbornej literatúre opisuje proces trúchlenia.

Proces trúchlenia a jeho jednotlivé etapy

Trúchlenie je prirodzená reakcia potrebná na vyrovnanie sa so stratou niekoho blízkeho. Zármutok sa prejavuje tak na emocionálnej, ako aj na telesnej úrovni, ale aj na samotnom správaní človeka. V odbornej literatúre sa opisuje niekoľko štádií, ktorými človek zvyčajne prechádza pri vyrovnávaní sa s faktom smrti či straty blízkej osoby.

Na oznámenie správy o tragickej udalosti človek najskôr reaguje popretím skutočnosti a vyhýbaním sa ostatným ľuďom. Pre druhú fázu je typickou emóciou hnev, ktorý môže byť zameraný na svet, zomrelého či na seba samého. Hnev sa v ďalšej fáze zvyčajne premení na pocity smútku, depresiu. V konečnej fáze by malo dôjsť k prijatiu danej skutočnosti. Je dôležité mať na pamäti, že všetky opisované reakcie sú normálne. U každého človeka trúchlenie trvá rôzne dlhý čas, všeobecne sa priemerná dĺžka udáva jeden rok.

Čo teda robiť, aby sa človek čo najlepšie vyrovnal s takouto tragickou udalosťou?

  • Nevyhýbať sa trúchleniu a dávať priestor emóciám
    Aby sa človek skutočne zmieril so stratou, mal by prejsť všetkými uvedenými štádiami. Proces trúchlenia sa uľahčí otvoreným prejavovaním emócií. Liečivé účinky máva rozhovor o prežívaných pocitoch hnevu, smútku, rovnako ako plač.
  • Trúchliť spoločne s deťmi
    Podstatné je, aby do procesu trúchlenia bola zahrnutá celá blízka rodina vrátane detí. Pre deti môže byť toto obdobie veľmi ťažké, preto je dôležité nezamlčovať im skutočnosť a okolnosti nešťastnej udalosti osvetliť, hovoriť s nimi o súčasnej situácii, načúvať ich pocitom a rešpektovať ich, nech sú akékoľvek. Podstatné je, aby vedeli, že so svojím zármutkom nie sú samy.
  • Podpora širokej rodiny a priateľov
    Prechádzanie opísanými štádiami býva veľmi ťažké. Túto neľahkú cestu môže výrazne uľahčiť podpora blízkej rodiny a priateľov.
  • V prípade, ak zármutok neprechádza, vyhľadať odbornú pomoc
    Niektorí jedinci môžu prejsť uvedenými fázami veľmi hladko. Iní však môžu v jednej z etáp (najčastejšie v štádiu depresie) uviaznuť a potrebujú pomoc, niekedy aj odborného charakteru, na posun do ďalšieho štádia.
  • Odpočívať
    Zármutok vyčerpáva psychické a fyzické sily. Ľudia v procese trúchlenia môžu trpieť nedostatkom energie, nespavosťou či poruchou imunitného systému. Preto treba oveľa viac odpočívať.
    Strata je prirodzenou súčasťou ľudského života. Cesta obdobím zármutku, najmä v prípade úmrtia veľmi blízkeho človeka, môže byť dlhá a ťažká. Aby sme touto cestou dokázali prejsť, potrebujeme veľa trpezlivosti, vytrvalosti a umenie všetkému dopriať svoj čas.
12.5.2009 3:26| autor: Petra Vondráčková
Viac o téme: detimatkavšeobecne

Čítajte ďalej

Chcete získavať najnovšie informácie zo sveta tehotenstva a materstva?

Prihláste sa k odberu nášho newsletteru alebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email nie je v správnom formáte.
OK: Váš email bol úspešne zaregistrovaný.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist