Zmenila sa vaša žena po pôrode? alebo Sprievodca pre novopečených oteckov

Ste čerstvý otecko a bábätko obrátilo váš svet hore nohami? Zmierte sa s tým, že svoju pozornosť začnete deliť dvomi. Navždy. Navyše, vaša žena prežíva zložité obdobie.

Čo je šestonedelie

Šestonedelie trvá šesť týždňov po pôrode. Telo ženy sa vracia do stavu pred otehotnením. Prebiehajú funkčné i anatomické zmeny, hoja sa popôrodné poranenia a mení sa aj hladina hormónov. Ženy sú veľmi citlivé a zraniteľné.

Rady pre otcovské šestonedelie

  1. Práve ste sa stali rodinou. Užívajte si partnerku i dieťatko.
  2. Starostlivosť o dieťa je namáhavá, partnerka iste ocení pomoc. Naučte sa, ako dieťatko správne prebaliť, nakŕmiť či popestovať. Neurobí to radosť len partnerke, ale bude to prínosom aj pre vás.
  3. Všímajte si partnerkine nálady, pozor na popôrodné depresie.
  4. Partnerka by sa po pôrode nemala príliš namáhať (napr. zdvíhať ťažké predmety). Snažte sa jej pomáhať.
  5. Dojčenie sa nemusí vydariť. Skúste po dohode zavolať laktačnej poradkyni.
  6. Nenaliehajte na sex. O prípadnom sexuálnom nesúlade si pohovorte.
  7. Urobte si nejakú malú spoločnú radosť. Dieťatko môže na dve hodiny niekto postrážiť. Pre dieťa je dôležité, aby rodičia boli v pohode.
  8. Nie ste na to sami. Duly, laktačné poradkyne či pôrodné asistentky – tie všetky vám odborne pomôžu. Nebojte sa ich osloviť a požiadať o pomoc. Pomoc môžete nájsť i vo svojom okolí (mama, susedka, sestra).
  9. Využite rady známych otcov, všetci tým prešli.
  10. Ak môžete, zoberte si aspoň pár prvých dní voľno z práce. Zžívanie s novým členom rodiny bude pre vás jedinečný zážitok.

Čo môže ženu v šestonedelí trápi

Hoja sa všetky popôrodné zranenia, aj zohnutie po dieťa je spočiatku náročné.

  • Žena sa učí byť matkou.
  • Nedostatok spánku partnerku vyčerpáva.
  • Mnohé ženy majú stále niekoľko kíl navyše, cítia sa neustále unavené, nemajú čas sa nalíčiť. Môžu si pripadať nepríťažlivé.
  • Žena môže mať strach o dieťatko.
  • Partnerka môže trpieť popôrodným blues či popôrodnou depresiou.

Blues či depresia?

Citové rozladenie, tzv. popôrodné blues, sa objavuje krátko po pôrode. Je to prechodná náladová labilita, nervozita či smútok, ktorá však nemá dlhé trvanie a je nárazová.

„Niekedy to však nie je len chvíľková rozladenosť, môžu to byť príznaky choroby, tzv. popôrodnej depresie. Príčinou je hormón prolaktín, ktorý sa vylučuje pri tvorbe materského mlieka. Táto choroba sa nedá zvládnuť silnou vôľou. Matka si spravidla sama nepomôže a je nevyhnutné vyhľadať lekársku pomoc,“ vysvetľuje psychologička a sexuologička Mgr. Katarína Hollá.

Nie je to moja vina?

Popôrodná depresia partnerky síce môže byť odrazom partnerských problémov, ale často býva skôr reakciou na novú životnú situáciu. Organizmus tak reaguje na všetky fyziologické zmeny spojené s pôrodom a so šestonedelím. Prikladajte tejto situácii dôležitosť, akú si zaslúži.

„Ak bude mať partner pocit, že sa jeho žena po pôrode zmenila a dlhší čas sa cíti vo veľkej psychickej nepohode, je namieste po dohode s ňou vyhľadať odbornú pomoc,“ radí psychologička Petra Vondráčková.

Sex po pôrode

Sex po pôrode je v každom partnerstve veľká téma. Je to posledná vec, na ktorú žena v šestonedelí myslí. Odborníci radia počkať so stykom po uplynutí šestonedelia kvôli prečisťovaniu, sťahovaniu maternice i riziku infekcie.

Enzýmy, ktoré obsahuje napríklad liek Wobenzym, sú významným pomocníkom popôrodného hojenia. Obmedzuje vznik opuchov a ich vstrebávanie, zmierňujú bolesť a skracujú čas hojenia. Tieto enzýmy tiež znižujú výskyt pooperačných komplikácií. A čo je dôležité pre ženy – pomáhajú zaistiť tvorbu menšej jazvy!

Zmena navždy?

Sexuálny život po pôrode sa mení, ale nie nutne k horšiemu. „Zrejme bude potrebné nájsť a zabehnúť nové rituály, ktoré pred príchodom dieťaťa neboli potrebné. Teraz je čas predsa len obmedzený a pravdepodobne i miesta sexuálneho kontaktu sa zužujú skôr na manželské lôžko. To však nutne neznamená nudu. Žena po pôrode môže mať aj oveľa silnejšie orgazmy, môže byť viac vzrušivá. To nie je spôsobené pôrodom, ale tým, že dozrieva, prestáva mať zábrany,“ tvrdí sexuologička Katarína Hollá.

Čítajte tiež:

Späť do normálu

„Ak to podmienky a nová životná situácia umožňujú, je dobré znovuoživiť niektoré predchádzajúce tradície, ako je chodenie do kina, do divadla či na aerobik. Objavia sa nové aktivity, ktoré obohatia spoločný život. Je dôležité prispôsobiť sa im,“ radí psychologička Mgr. Petra Vondráčková.

8.9.2017 2:30| autor: Michaela Mazancová

Čítajte ďalej

Chcete získavať najnovšie informácie zo sveta tehotenstva a materstva?

Prihláste sa k odberu nášho newsletteru alebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email nie je v správnom formáte.
OK: Váš email bol úspešne zaregistrovaný.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist